tænder+kløer kan den ikke klare det selv?
Fra : Spilopmager

Dato : 20-09-08 09:21

Hej NG.

Skal man børste tænder på en kat?

Skal kløerne klippes?

mvh
Spilopmager

Fra : Camilla Baird

Dato : 20-09-08 09:33

> Spilopmager skrev:
> Hej NG.
>
> Skal man børste tænder på en kat?
>
> Skal kløerne klippes?
>
> mvh
> Spilopmager

Ja, det mener Tandtrlægen iaf
Ja, man skal klippe kløer på indekatte, da de ikke slider deres kløer.
Vi gør det i rent selvforsvar

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Klaus G.

Dato : 20-09-08 10:15

> Skal man børste tænder på en kat?
Vi har aldrig gjort det. Men de får også tørfodder kun og det skulle være
bedre for tænderne. Hvorfor eller hvordan, det ved jeg så ikke helt...

> Skal kløerne klippes?
Det kan man vurdere, er det en indekat skal de nok have en tur engang
imellem. Vores katte som også får lov at komme ud, deres kløer er aldrig for
lange, tværtimod :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Siri

Dato : 20-09-08 15:24

> Spilopmager skrev:
> Hej NG.
> Skal man børste tænder på en kat?
> Skal kløerne klippes?
> mvh
> Spilopmager

Hej S.
Sidst, emnet mht kløer var oppe at vende i gruppen, blev konklusionen
vist, at indekatte bør få klippet deres forpote-kløer, men ikke
(nødvendigvis) bagpotekløerne.
Hvis katten ikke er vant til det, vil den stritte en del imod.
De vigtige ting er:
Køb en klosaks, der passer til katten. Jeg har en lille neglesaks-agtig
en, med et lille hul/bue midt i. Det passer fint til mine persere og
andre 'mindre' kattetyper. Til de store bamsekatte, MCO, Ragdoll, ville
jeg tro, at den større type tang er bedre.
Det ultra-vigtige er, at du ligesom på dine egne negle, for Guds (og
kattens!) skyld kun klipper i det hvide/klare af kloen!
Selv sigter jeg efter 'Hellere for lidt end for meget' og så klipper jeg
hellere lidt oftere. Så er jeg sikker på, at katten panikker mindre, og
det ender med at blive en almindelig handling for katten.
Hold katten under venstre arm (hvis du er højrehåndet), spil poten let
ud med venstre hånd, og klip med højre. Vær omhyggelig - det siges at
kunne bløde pænt meget, og så har du vips en kat, der er bange for at få
klippet kløer (det tror pokker).
At der så er katte, der går så meget amok over det, at de enten må have
det gjort hos dyrlægen, eller i en særlig taske for at holde på den, er
så noget andet.
Mht tandpleje er der vist rigtig meget info ude omkring, hvis du googler
Jens Ruhnau - bl a er der en artikel om, hvordan, i det seneste Kattens
Værn-blad.

Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Martin Schou

Dato : 20-09-08 15:48

> [...]
> (nødvendigvis) bagpotekløerne.
> Hvis katten ikke er vant til det, vil den stritte en del imod.

Dette kan nemt løses med klikkertræning :)

Mvh. Martin

Fra : Siri

Dato : 20-09-08 16:03

> Dette kan nemt løses med klikkertræning :)
> Mvh. Martin

Ih ja, men det forudsætter, at du kan klikkertræne katten .-) . Det gør
man ved at lære den, at klik = godbid.
Ingen af mine to gider nogen form for katte-godbidder.
Jo, måske kunne jeg klikkertræne 9 år gamle Lejon, hvis jeg gav ham
tun-vand som belønning, men det gør sig nu bedst på een gang i en skål.
Gia lærte at blive redt, og at gå i sele via sin første pose RC Persian,
det er sandt. Men hun havde da udelukkende fået Hills anti-hairball hele
sit 3½ årige liv, og var hun træt af det.....
Nu har de hele tiden fri adgang til flere slags tørfoder, de kan lide.
Gia ignorerer al anden mad/godbidder, og Lejon er kræsen: Det skal være
i skålen, ellers er det ligemeget.
Men har man en lækkersulten kat, der er vild med Aldi's Edelcat eller
andre guffer, så kan man sikkert
Som en anden fornylig har sagt i tråden om katte, der slås/leger: Katte
er individuelle - ligesom alle vi andre.
Og det, at de er små, store personligheder, er jo det, der får os til at
elske dem højt
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar