Kubuntu 8 - få fuld skærm?
Fra : JBJ

Dato : 20-09-08 15:23

Hejsa, jeg har lige installeret Kubuntu 8.04.1 m. KDE 4 på min IBM Thinkpad
770Z og det virker fint, bortset fra en ting, der er ikke fuld skærm. XP
kører fuld skærm 1024x768 32bit, så hvorfor kan Kubuntu ikke?

Grafikkortet er et Trident 3D Cyber9397DVD 4Mb, og skærmen kører 60Hz.

Nogen der har et tweak til hvordan jeg får fuld skærm?

En anden ting, hvordan får jeg ikoner på desktop?

På forhånd tak:)

JBJ

Fra : lejf jessen

Dato : 20-09-08 18:15

JBJ skrev:
> Hejsa, jeg har lige installeret Kubuntu 8.04.1 m. KDE 4 på min IBM
> Thinkpad 770Z og det virker fint, bortset fra en ting, der er ikke fuld
> skærm. XP kører fuld skærm 1024x768 32bit, så hvorfor kan Kubuntu ikke?

Det gad jeg også nok vide? Jeg kører godt nok OS,et under Virtualbox,
men openSUSE11 og windowsXP kan godt køre 1024x768 ?

> Nogen der har et tweak til hvordan jeg får fuld skærm?
>
> En anden ting, hvordan får jeg ikoner på desktop?

Gå ind i programmer, den grønne knap længst til venstre i det nederste
panel, vælg det program du vil have genvej til, højreklik og vlæg så, om
genvejen skal være til panelet, eller desktoppen

--
Mvh. lejf
ubuntu 8.04 Hardy Heron.

Fra : JBJ

Dato : 21-09-08 10:25

"lejf jessen" <dsl554382@GRØNcybercity.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> panel, vælg det program du vil have genvej til, højreklik og vlæg så, om
> genvejen skal være til panelet, eller desktoppen

Hej Lejf, tak for svaret vedr. ikoner på desktop:)

Nu mangler jeg bare svar på hoved spørgsmålet, så hvis en kan løse det kan
jeg komme igeng med at arbejde med linux:)

På forhånd tak:)

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 21-09-08 10:35

> [...]
> panel, vælg det program du vil have genvej til, højreklik og vlæg så, om
> genvejen skal være til panelet, eller desktoppen

Hej Lejf, kan det tænkes at Kubuntu ikke finde LCD skærmen som større end
800x600?

Kubuntu er foresten installeret via XP, da jeg ikke har internt CD-rom drev
ej heller bootbart ekternt Cd-rom drev.

Når den starter skriver den at ACPI er forced, det har vist at gøre med at
bios er fra 1999. Jeg har læst et eller andet sted at det kan have en
indflydelse, men kun til strømstyring.

Når xp starter før den kommer ind i windows, er billedet heller ikke fuldt,
men lige så snart den loader desktoppen så er det, kan det være noget der
mangler i Kubuntu?

Kubuntu har sin egen partion, og der har den lavet nogle filer der skulle
gøre det ud for linux partioner. Betyder det at den kører i en slags
Virtual mode? Kan det være derfor jeg ikke får fuld skærm?

JBJ

Fra : Ole C

Dato : 21-09-08 10:51

JBJ skrev blandt andet:

> Når xp starter før den kommer ind i windows, er billedet heller ikke
> fuldt, men lige så snart den loader desktoppen så er det

Tyder på at det er grafikdriveren i Windows, der udvider billedet - og at
den funktion mangler eller ikke er aktiveret i Kubuntu.

På de to bærbare jeg har, kan man i BIOS finde en indstilling til "Expanded
screen" - måske der er noget tilsvarende på en IBM Thinkpad?

--
vh
Ole C

Fra : JBJ

Dato : 21-09-08 14:11

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> På de to bærbare jeg har, kan man i BIOS finde en indstilling til
> "Expanded screen" - måske der er noget tilsvarende på en IBM Thinkpad?

Hej Ole C, og velkommen til:)

Desværre kan jeg ikke finde noget lign. det du beskriver, i min bios. Den
er meget begrænset. Det er jo en Thinkpad fra 1999:)

Er der ikke en eller anden config fil som bestemmer skærmstørrelsen ved
start af Kubuntu?

Jeg har kigget i Adept manager og den siger at Trident 9xxx videocards
driveren er installeret, og går jeg ind i system settings og kigger under
Display så er det højeste jeg kan vælge 800x600 som den allerede står på.

JBJ

Fra : Ole C

Dato : 21-09-08 14:40

JBJ skrev blandt andet:

> Hej Ole C, og velkommen til:)

Tak for det.

> Desværre kan jeg ikke finde noget lign. det du beskriver, i min bios.
> Den er meget begrænset. Det er jo en Thinkpad fra 1999:)

Ærgerligt.

> Er der ikke en eller anden config fil som bestemmer skærmstørrelsen
> ved start af Kubuntu?

Jeg er bestemt ikke nogen "Kubuntu-haj" - så jeg er dig svar skyldig.

> [...]
> driveren er installeret, og går jeg ind i system settings og kigger
> under Display så er det højeste jeg kan vælge 800x600 som den

Måske der ikke er udviklet ordentlige Linux-drivere til videokortet.....

Du opererer inde fra Windows, skriver du - men det er ikke Wubi du har
brugt, vel?
Kig her: http://wubi-installer.org/
Måske det vil virke...

--
vh
Ole C

Fra : JBJ

Dato : 21-09-08 17:18

> [...]
>
> Måske der ikke er udviklet ordentlige Linux-drivere til videokortet.....
>
> Du opererer inde fra Windows, skriver du - men det er ikke Wubi du har

Jeg tror nok det er Wubi, da det er en liveCD og når man lægger cd'en i
drevet inde i windows så får man en mulighed for at installere Kubuntu som
et hvilket som helst andet program. Under opstart af laptoppen kommer der
så en mulighed for XP eller Kubuntu, på listen over operativ systemer.

JBJ

Fra : lejf jessen

Dato : 21-09-08 11:35

JBJ skrev:
> "lejf jessen" <dsl554382@GRØNcybercity.dk> skrev i meddelelsen

Hej JBJ !

Jeg bliver dig svar skyldig. Har ikke så meget forstand på det. I ubuntu
skal jeg indlæse driveren til mit ekstra skærmkort (agp), men det er
ikke nok, jeg skal også hente den fil, der hedder "screens and graphic",
findes også i (k)ubuntu, der kan jeg så sætte skærmstørrelsen!

--
Mvh. lejf
ubuntu 8.04 Hardy Heron.

Fra : JBJ

Dato : 21-09-08 14:06

> [...]
> nok, jeg skal også hente den fil, der hedder "screens and graphic",
> findes også i (k)ubuntu, der kan jeg så sætte skærmstørrelsen!

Hej Lejf:)

Driveren til Trident 9xxx videocards er installeret siger Adept Manager, og
under System Settings-> Display kan jeg højest vælge 800x600:(

Nu ved jeg ikke hvordan jeg skal komme videre, der er nemlig heller ikke
noget der kan opsættes i bios:(

Er der et bud på en anden Linux der er lige så fed som den her og som kan
installeres fra windows? Samt måske vil virke bedre på en Thinkpad af ældre
dato?

JBJ

Fra : lejf jessen

Dato : 21-09-08 16:58

JBJ skrev:
> "lejf jessen" <dsl554382@GRØNcybercity.dk> skrev i meddelelsen

> Nu ved jeg ikke hvordan jeg skal komme videre,

Har du prøvet i Adept at hente og installere "screens and graphic", og
se om du deri kan sætte større skærmstørrelse?
--
Mvh. lejf
ubuntu 8.04 Hardy Heron.

Fra : JBJ

Dato : 21-09-08 17:13

> Har du prøvet i Adept at hente og installere "screens and graphic", og se
> om du deri kan sætte større skærmstørrelse?
> [...]

Ahuh? Jeg har kigget hele listen igennem og er ikke stødt på den. men der
er en i System Settings som hedder Display, er det ikke det samme?

JBJ

Fra : lejf jessen

Dato : 21-09-08 17:17

JBJ skrev:
> "lejf jessen" <dsl554382@GRØNcybercity.dk> skrev i meddelelsen

> Ahuh? Jeg har kigget hele listen igennem og er ikke stødt på den. men
> der er en i System Settings som hedder Display, er det ikke det samme?

Du skal gå ind i Add/Remove programs, der skriver du i søgefeltet
"screens and graphic", så kommer der en pakke, som du installerer .
Jeg ved ikke, om det hjælper dig, men du kan jo prøve!!!!

--
Mvh. lejf
ubuntu 8.04 Hardy Heron.

Fra : Søren Ager

Dato : 21-09-08 18:34

On 2008-09-21 15:06, JBJ wrote:

> Driveren til Trident 9xxx videocards er installeret siger Adept Manager,
> og under System Settings-> Display kan jeg højest vælge 800x600:(

Prøv følgende i en terminal:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

--

Hilsen
Søren

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 21-09-08 21:12

JBJ wrote:
> [...]
>
> Er der et bud på en anden Linux der er lige så fed som den her og som
> kan installeres fra windows? Samt måske vil virke bedre på en Thinkpad

Dit problem er næppe et spørgsmål om Linux version, men et
kernelproblem: der er ikke en driver til dit videokort. Det kan være
derfor at valgmulighederne for skærmopløsning er begrænset.
Se i /etc/X11/xorg.conf: Section "Screen"
Her findes skærmopløsningerne i linierne Modes . . .
F.eks.
Subsection "Display"
Depth 24
Modes "1024x768" "832x624" "800x600" "640x480" "480x360"

Der er en subsection for hver farvedybde.
Man kan manuelt tilføje en skærmopløsning; den der står forrest er den
aktive opløsning.Det er nok at lave ændring for DefaultColorDepth
Men FORSiGTIG !!. Inden man retter en configurationsfil skal der laves
en kopi af originalfilen, så er det nemt at fortryde en rettelse.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-09-08 17:31

JBJ wrote:

> gøre det ud for linux partioner. Betyder det at den kører i en slags
> Virtual mode? Kan det være derfor jeg ikke får fuld skærm?

Det eneste virtuelle der er i den løsning er filsystemet. Linux er lige
så real som XP.

Jesper Poulsen

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 21-09-08 19:41

On Sun, 21 Sep 2008 15:10:34 +0200, JBJ wrote:

> Er der ikke en eller anden config fil som bestemmer skærmstørrelsen ved
> start af Kubuntu?

/etc/X11/xorg.conf med stor sandsynlighed, det er dog temmelig komplekst
at rette i den direkte, så det er ikke sikkert du kan bruge det til noget.

Tomas

Fra : JBJ

Dato : 08-10-08 09:22

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Nogen der har et tweak til hvordan jeg får fuld skærm?
>
> En anden ting, hvordan får jeg ikoner på desktop?

Jeg takker for alle svarene, så må vi se om jeg kan få det til at spille:)
Dog synes jeg linux er langsommere til at starte op end XP er, men når den
så er startet fungerer det egentligt meget fint:)

JBJ

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-10-08 15:19

JBJ wrote:

> Dog synes jeg linux er langsommere til at starte op end XP er, men når den

Der er intet der forhindrer dig i at trykke Ctrl-Alt-F2 under opstarten
og så begynde dit arbejde i en konsol. Når diskaktiviteten forstummer
trykker du Ctrl-Alt-F7 og så er GUI'en der

Jesper Poulsen