MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Dobbelte pile i rulleskakter i XPPro?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-08 02:34

To spørgsmål.....

1. Findes der en måde, hvorpå det er muligt at få dobbelte pile både
øverst+nederst (vertikalt) og venstre+højre (horisontalt) i
rulleskakterne på alle vinduer i WinXP Pro SP3 - enten i form af en
udvidele/add on til systemet eller et program, der lægger sig som en del
af GUI? - Evt. shareware eller freeware.....

2. Findes der en udvidelse/add on, der kan flytte rulleskakten fra højre
side til venstre side af et vindue, der kan arbejde sammen med dobbelte
pile - evt. dublere, så man får rulleskakter i begge sider af et vindue?

Det vil klart lette brugen af Windows for svagtseende, hvis man fx. kan
scrolle op/ned / frem/tilbage i et dokument eller en mappe med mange
filer/undermapper, så man hele tiden kan se indholdet helt eller delvist
- eller se begyndelsen af linier i et tekstdokument osv., selvom man
bruger et forstørrelsesprogram som fx. 'ZoomText for Windows'....

mvh. Erik Richard
Mvh. Rgds. Grüsse. - Erik Richard Sørensen
<mac-man@NOSPAMstofanet.dk> <www.nisus.com>
NisusWriter Pro - The Future In Multilingual Text Processing
OpenOffice - The World's Best Standard Office Package

Fra : Rado

Dato : 20-09-08 11:24

On Sat, 20 Sep 2008 03:33:45 +0200, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>side til venstre side af et vindue, der kan arbejde sammen med dobbelte
>pile - evt. dublere, så man får rulleskakter i begge sider af et vindue?

Det skulle være muligt at programmere det eller lave det som add-on i
de enkelte programmer, men ikke generelt, efter hvad jeg ved.

> [...]
>- eller se begyndelsen af linier i et tekstdokument osv., selvom man
>bruger et forstørrelsesprogram som fx. 'ZoomText for Windows'....

Prøv evt. at kigge på dem her, de har en masse muligheder, bl.a. Full
Screen Mode hvor alt fungerer som normalt, bare forstørret:

http://www.workerscollection.com/wcollect/english/html/mg_pro_ss.html
http://www.visionsuit.com/

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-09-08 13:59

Rado wrote:

> Det skulle være muligt at programmere det eller lave det som add-on i
> de enkelte programmer, men ikke generelt, efter hvad jeg ved.

Det anede mig. - Nu er mine egne primære maskiner Mac med OS X - en
enkelt dog stadig med Os 9.2.2, og så har jeg en MacPro med både OS X og
WinXP Pro, - På OS X er det 'bare' at installere et lille program, der
hedder TinkerTool, sætte et flueben, - og så er der dobbelte pile. Men
'dublere' eller flytte rulleskakterne er noget helt andet. - Det kan man
heller ikke i OS X... - Det har været forsøgt med både dublering og
flytning af rulleskakter, men det kræver en fuldstændig omskrivning af
flere dele i selve systemkernen, så Apple har opgivet det igen

- Jeg er godt klar over, at nogle programmer direkte har det som en
tilvalgsfunktion. - Desværre er det for mange år siden, jeg har
beskæftiget mig med programmering, så det vil nok være lidt tåbeligt af
mig at begynde at lege med det til XP...

Jeg er selv svagtseende og har arbejdet meget med test af hjælpemidler
til computerbrug gennem mange år, og jeg har jævnligt fået forespørgsler
fra både den ene og anden, om det da ikke var muligt at dublere pile
hhv. dublere/flytte rulleskakter... Jeg kan huske tilbage til Win3 og 95
dagene, at der var et værktøj til dublering af pile, men det var
ualmindelig ustabilt, så jeg frarådede nogen som helst at bruge det. -
Jeg véd ikke hvor mange gange, jeg har måttet ominstallere Win95 pga.
det værktøj, - jeg ville jo prøve at få det til at virke.

> Prøv evt. at kigge på dem her, de har en masse muligheder, bl.a. Full
> Screen Mode hvor alt fungerer som normalt, bare forstørret:

> [...]

Tak, jeg kigger på det...

Problemet er ikke så meget selve screen mode, - det kan XP jo allerede,
- og ellers kan man jo i div. TB programmer som Word, OpenOffice,
StarOffice, WordPerfect osv. blot sætte zoom til fx. 400%, men så mister
man jo også pageview/layout, så man fx. ikke kan se, hvordan det ser ud,
det man sender til udprintning.

Så er et værktøj som 'Loupe' rigtig godt. Her åbner man blot et vindue,
placerer det forneden på skærmen, vælger forst.grad og skriver løs.
Teksten kommer så frem i fx. 36p, hvor selve dokumenttekst er 12p, men
kan kan se dokumentets korrekte layout ovenover forstr.vinduet, og man
kan læse det med storskrift, der hvor markøren er. Det program stoppede
desværre med Win2000/ME og virker ikke på hverken XP eller Vista. Mac
versionen af Loupe virker heller ikke på OS X 10.4.x og 10.5.x...

men thanx anyway som vi siger på nydansk.
mvh. Erik Richard

Fra : Rado

Dato : 20-09-08 15:13

On Sat, 20 Sep 2008 14:58:48 +0200, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>flytning af rulleskakter, men det kræver en fuldstændig omskrivning af
>flere dele i selve systemkernen, så Apple har opgivet det igen

Jeg vil tro det er samme problem i Windows.

> [...]
>beskæftiget mig med programmering, så det vil nok være lidt tåbeligt af
>mig at begynde at lege med det til XP...

Det vil nok være noget at en opgave ja. I Microsoft Visual Studio som
må formodes at udnytte alle muligheder i Windows API kan man uden
videre lave det med en alm. TextBox, men vælger man en RichTextBox er
det kun muligt at lave med omvendt tekstretning, dvs. det man
indtaster skrives fra højre mod venstre. Så det er kringlet at have
med at gøre - man er nok tvunget til at lave sine egne controls. Måske
der findes nogle færdige derude, det ved jeg ikke.

Når der gælder IE er der en anden mulighed - her kan rulleskakten
flyttes til venstre side med CSS:

http://zantra.dk/temp/leftscroll.html

men det har den sideeffekt at teksten får højremargen som man kan se.

> [...]
>desværre med Win2000/ME og virker ikke på hverken XP eller Vista. Mac
>versionen af Loupe virker heller ikke på OS X 10.4.x og 10.5.x...

Hvis jeg har forstået dig korrekt så findes den samme eller
tilsvarende funktion i det første program jeg linkede til.