Radar og radioaktivitet
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 19-09-08 10:25

Hej

Hvordan ville en radioaktiv kilde se ud på et radarbillede?

Jeg tænker her navnlig på såkaldte jordradarbilleder.

Fra : Mads

Dato : 19-09-08 16:51

Christian R. Larsen skrev:
> Hej
>
> Hvordan ville en radioaktiv kilde se ud på et radarbillede?
>
> Jeg tænker her navnlig på såkaldte jordradarbilleder.

Det ville ikke nødvendigvis kunne ses. Radarer virker ved at sende
bølger ud, og måle på ekkoet.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-09-08 21:10

> Hej
>
> Hvordan ville en radioaktiv kilde se ud på et radarbillede?
>
> Jeg tænker her navnlig på såkaldte jordradarbilleder.

Hvordan ville en trompet lyde i en kikkert.

http://www.geomodel.com/gprtext.htm
Ground penetrating radar operates by transmitting pulses of ultra high frequency radio waves
(microwave electromagnetic energy) down into the ground through a transducer (also called an
antenna). The transmitted energy is reflected from various buried objects or distinct contacts
between different earth materials. The antenna then receives the reflected waves and stores them in
the digital control unit.

GeoModel, Inc. conducts ground penetrating radar surveys using a SIR-2 or SIR-3000 digital control
unit and various antennas with frequencies ranging from
200 to 1,500 MHz.

Radioaktivitet, er så vidt jeg ved en betegnelse for 4 type at stråling
alfa( helium kerner )
beta ( elektroner )
Gamma ( fotoner ~ elektromagnetisk stråling med en høj frekevns/energi )
Neutron stråling ( neutroner ) kan eks. vis gøre ting radioaktive.

Jeg kan ikke forestille mig at nogle af ovenstående type af stråling vil have indflydelse på
jordradar antennen eller elektronikken hvis vi snakker om naturligt forkommet stråling.

Frekvensspektrum. der er langt fra 1,5 Ghz til Gamma stråling.
http://www.emctech.com.au/emr/images/emr_ho2.gif

Jan Rasmussen