CO2 / petroleum / lpg
Fra : Sten Bo

Dato : 18-09-08 10:21

Luftkvalitet.

Vi er campister og bruger en elektronisk styret oliekamin i forteltet. Et
gennemgående krav ved brug af gas og oliekaminer er godt med ventilation.

Forteltet betragtes §§ som udendørs. Ikke det. Men bare almindelig
nysgerrighed på behovet/ størrelsen på luftskiftet. Hvor meget skal vi
ventilere. pr. kWh f eks.

Jeg ser i tabellen miljø på BP s side

lpg 12.7 kWh/kg - 234 g CO2 kWh

og

fyringsolie, 10 kWh/kg - 267 g CO2 kWh er vel omtrent det samme som
petroleum.

Og spekulerer på hvor mange m3 234 g eller 267 g C02 fylder, når den
fortrænger luften i rummet, f.eks når man fyrer m en petroleumsovn eller
gaskamin.

Andet sted på siden Citat:

Til fuldstændig forbrænding af 1 m3 F-gas i luftform (propan) skal der
bruges 23,80 m3 luft (såkaldt støkiometrisk forbrænding).

Herlig størrelse der kræver at man kikker i flere tabeller, men siger vel
ikke meget til det jeg spør om.

Jeg går ud fra at det kun er ilten der bruges bla. omdannes til CO2

..

Hvor mange m3 CO2 kan 267 g CO2 tænkes at blive til pr. kW varme ?

Jo jeg er opmærksom på CO2 debatten. Ikke det.

Fra : Jakob M

Dato : 18-09-08 20:23

> Hvor mange m3 CO2 kan 267 g CO2 tænkes at blive til pr. kW varme ?

http://www.dayah.com/periodic/

n(CO2) = m(CO2) / M(CO2) = 267g / (12,01+2*15,99) g/mol = 6,07 mol

Da molarvolumenet ved atmosfærisk tryk og stuetemperatur er ~24 L / mol,
fylder 267 gram CO2 omkring 146 liter eller 0,146 kubikmeter.

Mvh
Jakob

Fra : Sten Bo

Dato : 19-09-08 10:35

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Da molarvolumenet ved atmosfærisk tryk og stuetemperatur er ~24 L / mol,
> fylder 267 gram CO2 omkring 146 liter eller 0,146 kubikmeter.

Tak for svar.

Der siges nogle steder ( i debatten) at der dannes kulilte (i meget små
mængder forhåbentlig).

Hvor jeg altid har forstået det til, at det IKKE er tilfældet hvis der er
ilt nok til fuldstændig forbrænding.

Som jeg forstår sikkerhedssystemet på f.eks nogle gasovne der lever op til
inomhusbrug i S tjekkes der for CO2 ..ikke CO.

Vel.. der er kulilte i tobaksrøg men kan der også være (små mængder)
kulilte i forbrændingsprodukterne fra en gaskamin eller kvalitets
petroleumsovn der brænder rent. - zibrotyperne f.eks?

http://www.zibro.com/Denmark/dk_Contentpages/dk_Heater.htm

Fra : Jakob M

Dato : 19-09-08 17:54

> Tak for svar.

Det var så lidt.

> Der siges nogle steder ( i debatten) at der dannes kulilte (i meget
> små mængder forhåbentlig).
>
> Hvor jeg altid har forstået det til, at det IKKE er tilfældet hvis der er
> ilt nok til fuldstændig forbrænding.

Korrekt, men det kan i praksis være svært at få en perfekt tilførsel af ilt,
der kan der dannes CO i små mængder.

> [...]
> kulilte i forbrændingsprodukterne fra en gaskamin eller kvalitets
> petroleumsovn der brænder rent. - zibrotyperne f.eks?

Jeg er ikke ovnekspert, så det tør jeg ikke udtale mig om.

Mvh
Jakob