kædeskærm eller ej ?
Fra : Coraggio

Dato : 19-09-08 17:08

Hej NG

Jeg har købt nyt kæde-kit med en flot guld kæde, og jeg syntes virkelig ikke
at standard kæde skærmen i plast er særlig smart (?) og ville gerne have en
lille carbon skærm kun til kæden, men har ikke rigtigt kunne finde nogen til
min TL1000R - øv øv øv

Nu er spørgsmålet så : hvilken betydning kædeskærmen har ?....for er det kun
for at olien ikke skal blive slynget op under bagenden, kunne jeg måske
"bare" fjerne den kedelige plast skærm - hvad siger I til det !??

Go´weekend - Brian TL1000R

Fra : Bent_Albertslund

Dato : 19-09-08 10:16

On 19 Sep., 18:08, "Coraggio" <1HXcorag...@coraggio.dk(fjern 1HX)>
wrote:
> [...]
> for at olien ikke skal blive slynget op under bagenden, kunne jeg måske
> "bare" fjerne den kedelige plast skærm - hvad siger I til det !??

Jeg vil nødigt være passager på en MC uden skærm og nysmurt kæde -
skærmen beskytter mod opsprøjt opdad og demed også passager og
fører... Det er ikke særligt sjovt at få olieinprægneret bukersene.....

Fra : Coraggio

Dato : 19-09-08 17:25

Jeg vil nødigt være passager på en MC uden skærm og nysmurt kæde -
skærmen beskytter mod opsprøjt opdad og demed også passager og
fører... Det er ikke særligt sjovt at få olieinprægneret bukersene....

Jeg er blevet anbefalet "dry lube" til kæden, som med "garanti" ikke skulle
svine...så det er mere det sikkerhedsmæssige !?

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-08 18:41

On Fri, 19 Sep 2008 18:24:35 +0200, Coraggio wrote:

> så det er mere det sikkerhedsmæssige !?

En kæde, der sprænges kan flække en bagskærm ved det svirp den tager om
bagerste kædehjul. Uden kædeskærm svirper den noget længere

just in case.......

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08

Fra : Gimbal

Dato : 20-09-08 12:15

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:dhv6r2h0a0he$.hx5fi7rotupo.dlg@40tude.net...

> En kæde, der sprænges kan flække en bagskærm ved det svirp den tager om
> bagerste kædehjul. Uden kædeskærm svirper den noget længere
>
> just in case.......

Når jeg en gang om ugen eller hver 14 dag piller min kædeskærm af for at
rense den, så sidder der kager af kædeolie inde i den. Jeg ville nødigt have
dem på mine bukser istedet.

mht dry-lube fik jeg selv at vide, at det kun anbefales til kørsel i tørt
klima eller sand, for at forhindre at der sætter sig for meget skidt i
kæden, men til det danske klima er en fed klæbrig olie bedst, da den holder
flere km og er vandafvisende.

Fra : Western

Dato : 20-09-08 15:26

"Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk> skrev > Når jeg en gang om ugen eller
hver 14 dag piller min kædeskærm af for at rense den, så sidder der
kager af kædeolie inde i den. Jeg ville nødigt have dem på mine bukser
istedet.

Overvej lige om du ikke smører for meget eller forkert. Det du beskriver
lyder som det jeg oplever efter ½ sæson eller ca. 5000 km.

--

Leif Westen

Fra : Gimbal

Dato : 20-09-08 16:53

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>

> Overvej lige om du ikke smører for meget eller forkert. Det du beskriver
> lyder som det jeg oplever efter ½ sæson eller ca. 5000 km.

Jeg smører den for meget. :)

Fra : Thore Jensen

Dato : 20-09-08 18:55

Gimbal skrev:

> Jeg smører den for meget. :)

Forkert smøring, kan også have en del af skylden..

Er du opmærksom på ikke at smøre på kold kæde,tid fra smøring til man
kører igen, o.s.v.?
Desuden er disse ting ofte afhænging af mærke og type af kædespray...

Thore

Fra : Gimbal

Dato : 20-09-08 19:16

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> wrote in message

> [...]
> kører igen, o.s.v.?
> Desuden er disse ting ofte afhænging af mærke og type af kædespray...

Jeg har som regel smurt en kold kæde. Jeg bruger Motorex, den tykke hvide
olie. Jeg synes det er lidt svært at få den jævnt fordelt da der er ret
meget tryk på flasken, så jeg kører kæden efter med en klud. Lader den sidde
en time før jeg kører.

Fra : Mogens Pedersen

Dato : 21-09-08 17:11

"Coraggio" <1HXcoraggio@coraggio.dk(fjern 1HX)> skrev i meddelelsen
> [...]
> kun for at olien ikke skal blive slynget op under bagenden, kunne jeg
> måske "bare" fjerne den kedelige plast skærm - hvad siger I til det !??

jeg ville nødigt undvære min kædeskærm, den beskytter også mod at kæden blir
højtryksrenset i regnvejr. våd vej er hårdt ved kæden.

Mogens

Fra : Western

Dato : 21-09-08 17:53

"Mogens Pedersen" <mogens@s-pedersen.dk> skrev

> jeg ville nødigt undvære min kædeskærm, den beskytter også mod at
> kæden blir højtryksrenset i regnvejr. våd vej er hårdt ved kæden.

Enig i synspunktet, men det kræver en noget anderledes kædeskærm end
hvad de fleste er standardudrustet med. Fx noget i stil med Orlas
løsning på Fie.

--

Leif Westen

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 22-09-08 08:33

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "Mogens Pedersen" <mogens@s-pedersen.dk> skrev

> Enig i synspunktet, men det kræver en noget anderledes kædeskærm end
> hvad de fleste er standardudrustet med. Fx noget i stil med Orlas
> løsning på Fie.

Eller de ældre MZ (Det er muligvis stadig det samme, jeg har ikke lige
fulgt udviklingen der!)
Eller måske allerbedst Maico Taifun, hvis der er andre end mig der
husker konstruktionen.
--
Michael D
Der selv kører uden kædeskærm.

Fra : Armand

Dato : 22-09-08 14:55

Michael Dahlberg skrev:
> [...]
> fulgt udviklingen der!)
> Eller måske allerbedst Maico Taifun, hvis der er andre end mig der

Det var vist ganske almindeligt førhen hvor man kæmpede med at holde de
dengang ikke-Orings kæder smurte under brug på en stor anddel grusveje!

Kig f.eks på NSU'en fra Stenløse:
<http://www.gruby.dk/images/NSU_Max_120206_2.JPG>
Bemærk proppen for hullet til opspændings-kontrol, hhv. eftersmøring!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 22-09-08 15:25

> Det var vist ganske almindeligt førhen hvor man kæmpede med at holde
> de dengang ikke-Orings kæder smurte under brug på en stor anddel
> grusveje!
Det har du uden nogen som helst tvivl ret i. Min mor var alt andet end
tilfreds med sin håbefulde arving, når der blev varmet kæde og fedt på
komfuret

> Kig f.eks på NSU'en fra Stenløse:
> <http://www.gruby.dk/images/NSU_Max_120206_2.JPG>
> Bemærk proppen for hullet til opspændings-kontrol, hhv. eftersmøring!
Ja, men med hensyn til kædeopspænding og -justering var førnævnte Maico
jo genial, det er egentlig underligt, at der ikke er andre der har gjort
dem konstruktionen efter! (Måske var det ikke så godt i praksis, som i
teorien) ;-(
--
Michael D

Fra : Per V. Misser

Dato : 22-09-08 21:20

Hej!

> [...]
> genial, det er egentlig underligt, at der ikke er andre der har gjort dem
> konstruktionen efter! (Måske var det ikke så godt i praksis, som i

Et hurtigt kig på billeder i Politikkens "Motorcykel og Knallert" fra 1956
viser at de allerfleste af de tyske og tjekkoslovakiske maskiner hvor kæden
kan ses, er udstyret med lukket kædekasse. Maico og Victoria gennemførte det
helt ved at lade kædekassen være en del af svinggaflen, hvilket qua
ophængningspunktet jo også sikrede
konstant kædespænding uanset affjedringens bevægelser.
Tyskerne gad da ikke svineriet, den større slitage og det tilbagevendende
snavsede arbejde med kæden.
Hvorfor englændere og andre gik en anden vej er ikke godt at vide. Man kan
forestille sig, at det ikke var et modefænomen (som det sikkert er i dag),
men at englændernes argument var at det var billigere i produktion samt
lettere at servicere kæden, når den var til at komme til

Per V. Misser
CX500 Eurosport (kardan)