lavere arbejdstemperatur i en 4 takts scoo~
Fra : Per

Dato : 19-09-08 14:49

Hej NG !

Jeg fik at vide, at arbejdstemperaturen er lavere i en 4-takts scooter
(ligesom i en påhængs-bådmotor) i forhold til en rigtig mc-motor.

ER der nogen der kan bekræfte dette ? og i givet fald hvorfor.

Jeg så på noget motorolie til en scooter og var ifm. med denne olie at jeg
fik at vide at arbejdstemperaturen er lavere - og at der derfor var
fremstillet en speciel scooterolie.

Jeg ved at det er rigtigt på en bådmotor og det har noget at gøre med
saltvandskøling. Hvis saltvandet bliver for varm, udskilles salten og det
irrer motoren indefra. Jeg kan dog ikke helt genneskue sammenligningen med
en scooter.

Måske nogen er jer genier har en god forklaring.

Mvh. Per

Fra : Kim Olsen

Dato : 19-09-08 15:40

Hej

Det tror jeg ikke på er tilfældet. Har haft en 45 scooter Peugeot Speedfight
og kører nu lifan 250 MC.
Både på scooteren og på MC'en lå olietemperaturen mellem 80-120 gr. afhængig
af kørsel.

Vandkølede scootere ligger nok lavere ligesom påhængsmotorer, men ved at
sammenligne to luftkølede motorer tror jeg ikke på en forskel i praksis.

En forklaring kunne jo være at en højtydende MC varmer mere end en sløv
scooter, men det er der nok taget højde for med flere køleribber og større
oliemængde.

Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 19-09-08 17:50

Det er fordi markedsføringsafdelingen har bestilt en sådan ...

Mhs 2taktsolie er der mening med galskaben. Den skal jo brændes af og olie
og forbrændingstemperatur skal passe sammen. En gammel skolekammerat har
forsøgt en del forskellige olier på en DT125R til han fandt en der passede
uden for meget koks. Han er desuden maskinemester og har interesseret sig i
og læst om emnet så jeg tror nok han havde ret godt styr på det ...

> Det tror jeg ikke på er tilfældet.
Enig - Olien på en 4taksmotor skal have den rigtige viskositet - PUNKTUM

Og der er ikke nogen grund til at bruge mc olie - en bilolie med

Prøv at checke specifikationer på en bilolie og en scooterolie - det vil
ikke overraske mig hvis scooterolien blot er en bilolie med
friktionsnedsættende stoffer hældt på en praktisk 1 liter flaske ...

Det fleste mindre scootere (<250ccm) har ikke meget over en liter i sumpen
at gøre godt med. og det er sikkert også markedsføringsafdelingen der har
dikteret serviceintervallet ... Så tag gerne en fuldsyntetisk ...

På min aprilia leonardo 150 har jeg oftest brugt en fuld syntetisk shell
helix ultra som regelmæssigt er på tilbud i bilka ...

Imho køb en mærkevare fuldsyntetisk bilolie med rette viskositet på tilbud
og du kan ikke køre det bedre for den scooter ...

/A

Fra : Per

Dato : 19-09-08 18:02

Anders Majland wrote:

> Det er fordi markedsføringsafdelingen har bestilt en sådan ...

hmm - det lyder nu meget sandsynligt at de kan tjene på "specialolier"

> [...]
>
> Imho køb en mærkevare fuldsyntetisk bilolie med rette viskositet på
> tilbud og du kan ikke køre det bedre for den scooter ...

Det er nu også det jeg plejer at gøre.

Jeg kører selv på en 150 ccm vandkølet scooter (Laverda Phoenix) og bruger
også en fuldsyntetisk bilolie fra Bilka.

Det var iøvrig denne her olie jeg blev anbefalet:
http://www.scooterama.co.nz/motul-scooter-expert-p-36.html

Jeg har bare aldrig hørt om det med arbejdstemeraturen før...

Mvh. Per

Fra : Armand

Dato : 20-09-08 01:16

Per skrev:

> Det var iøvrig denne her olie jeg blev anbefalet:
> http://www.scooterama.co.nz/motul-scooter-expert-p-36.html
>
> Jeg har bare aldrig hørt om det med arbejdstemeraturen før...

Heller ikke jeg!
For hver 20° en mineralsk olie er over 60° halveres dens levetid, men
smøreevnen er først optimal ved omkring 80°, så 80° motortemperatur er
et kompromis man helst ikke skal gå hverken over eller under.
Et andet argument er at hvis ikke olien bliver særlig varm, får man
aldrig dampet det vandindhold, som stedse opstår gennem kondensering ved
nedkøling, ud af olien hvorved at sumpens indhold, i værste fald ender
som en gang mayonaisse-lignende substans
Derfor tror jeg ikke på at en specifik motor (á, som hér: ét-cylindret
firetakter med automatisk transmission) skulle have mindre
olietemperatur end andre :-|

Men det er let at kontrollere selv, med et værktøj til små penge: En dag
hvor du er kommet hjem på scooteren, så hæng ude-føleren fra et billigt
ude/inde -termometer gennem oliepåfyldnings-proppen og ned i bunden af
motoren og aflæs hvor varm/kold at olien i grunden er!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 20-09-08 07:57

> [...]
> billigt ude/inde -termometer gennem oliepåfyldnings-proppen og ned i
> bunden af motoren og aflæs hvor varm/kold at olien i grunden er!

Hej Armand.
Hvor har du de to temperaturer fra?
Jeg mener 60° for optimal levetid og 80° for optimal smøring?
Og har du tilsvarende tal for en fuldsyntesisk (PAO) olie?
På forhånd tak!
--
Michael D

Fra : Armand

Dato : 20-09-08 14:24

Michael Dahlberg skrev:

> Hvor har du de to temperaturer fra?
> Jeg mener 60° for optimal levetid og 80° for optimal smøring?

Jamen, er det ikke akkurat det samme jeg skrev?!

> Og har du tilsvarende tal for en fuldsyntesisk (PAO) olie?

'sværre

Uanset hvad så er argumentet at motorer er udlagt til mindst(!) 80°
motor-temperatur (=olietemperatur), og at "kolde" firetagger-scootere er
noget salgs-vrøvl!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 20-09-08 15:27

> [...]
>
> Uanset hvad så er argumentet at motorer er udlagt til mindst(!) 80°
> motor-temperatur (=olietemperatur), og at "kolde" firetagger-scootere

Du misforstod.
Det jeg beder om, er en henvisning til hvor du har de temperaturer fra!
Ikke at jeg tvivler på dem, men jeg vil gerne læse mere!
(Og har du tilsvarende reference temperaturer for fuldsyntetiske olier.
men det opfatter jeg , at du ikke har.)
Jeg er fuldstændig lige glad med omtalte scootermotor, for det med temp.
for den, er noget vrøvl ;-|

Fra : Armand

Dato : 20-09-08 16:05

Michael Dahlberg skrev:

> Du misforstod.
> Det jeg beder om, er en henvisning til hvor du har de temperaturer fra!
> Ikke at jeg tvivler på dem, men jeg vil gerne læse mere!

Jeg tror at jeg har det fra engang hvor jeg foldede parabolerne ud da
Carsten "Midtfyn" øste ud af sit vid i ryttergården under en RR-DM dag.

Sjovt nok falder de 60° sammen med totagger-motorers
kølevandstemperaturer: En totaggers højeste ydelse forekommer ved 60°,
men motoren slides uhyggeligt ved dén temperatur!
(citat: Carsten "Midtfyn" - Men vistnok ved en anden lejlighed)

--
Armand.

Fra : claus.b.p.

Dato : 26-09-08 19:30

> [...]
> ude/inde -termometer gennem oliepåfyldnings-proppen og ned i bunden af
> motoren og aflæs hvor varm/kold at olien i grunden er!

Nej, - et ude/indetermometer kan ikke bruges, de går som regel ikke over ca.
50 grader.
Prøv istedet et (elektronisk) stegetermometer. De fås ofte til billige penge
på tilbud, så slipper man for ballade med den der plejer at lave mad.

/Claus