Statistik for motorcykelulykker analyseret
Fra : Allan Poulsen

Dato : 19-09-08 10:59

"Mange motorcykelulykker sker, fordi modparten overser motorcyklen, viser en
foranalyse til Havarikommissionens dybdeanalyse af motorcykelulykker."

Se mere på:
http://www.mcinternet.dk/asp/mc-nyheder-laes.asp?nyhedID=427785

mvh
Allan - MCInternet.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 19-09-08 11:31

> "Mange motorcykelulykker sker, fordi modparten overser motorcyklen, viser
> en foranalyse til Havarikommissionens dybdeanalyse af motorcykelulykker."

Det er en meget overraskende konklusion de der kommer med - Den er underligt
nok helt på linie med udenlandske undersøgelser og også mine egen
mavefornemmelse/lommestatistik.

Men når man nu fra officielt hold ikke har villet bruge de udenlandske
undersøgelser er det godt at deres egne undersøgelser viser det samme

Fra : tp

Dato : 19-09-08 18:47

> [...]
>
> Men når man nu fra officielt hold ikke har villet bruge de udenlandske
> undersøgelser er det godt at deres egne undersøgelser viser det samme

Nu snakker man så meget om kørekurser og fart. HVIS nu mc'ister blev super
gode til at bremse ned, således at de kunne bremse max når en bil svingede
ud foran dem, mon så ikke det hele blev lidt bedre.

Jeg _tror_ at mange mc'ister ikke tør/kan bremse maksimalt, og dermed ikke
undgår nogle ulykker der kunne være undgået. Kombineret med for høj fart,
som jo øger bremselængden

Jeg siger _ikke_ at billisterne er fritaget, hvis de overser os, og svinger
ud foran os. Jeg siger blot, at når det sker, så ville nogle kunne klare
skærerne ved at være bedre rustet.

Og for lige at hænge mig selv ud og "være en del af overnævnte" : For ca 4
år siden kørte jeg på autobahn. Lå med ca180-190 igennem tyskland på en
CBR1000 (den gamle). På et tidspunkt bremser en bil foran mig kraftigt af en
eller anden grund... og jeg holder nok ikke lige den afstand min fart burde
få mig til. Ingen tid til panik, bremse, Forbremsen får absolut alt hvad
den overhovedet kan trække, og jeg konstaterer at jeg åbenbart godt kunne
bremse lige så godt som bilen foran mig, så ingen skade. En stor, men
glædelig overraskelse for mig - og som har fået mig på kurser siden, for at
træne færdighederne til den ene gang hvor det virkeligt gælder.

Idag i Århus så jeg så en mc i by med vel ca 60km/t. Ligger måske 15m bag
en bil. Bilen foran ham bremser. Han ser det og bremser men formår _ikke_
at bremse ligeså hurtigt som bilen. Der var dog plads til at han kunne
smutte udenom, hvilket han så gør 1-2m inden han rammer bilen. Han klarede
den også, men jeg ville mene at han _burde_ kunne have bremset og dermed
undgået en farlig situation.

Øvelse og træning i panik. Det er nemt at køre stærkt, det er ski... svært
at bremse igen. især under pres/panik :-/

Mvh TP

Fra : MKS - 74

Dato : 19-09-08 19:27

On Fri, 19 Sep 2008 19:46:31 +0200, "tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:

>Øvelse og træning i panik. Det er nemt at køre stærkt, det er ski... svært
>at bremse igen. især under pres/panik :-/

Tjoh, men alt eftersom at ABS bliver mere og mere almindeligt og
videreudviklet burde det jo hjælpe lidt. I den forbindelse jo relativ
interessant at Honda nu også har introduceret det på deres
CBR6/CBR10-'ere (= sportcykler med stort acc/fart-potentiale),
specielt hvis det virker bare ½ så godt som de påstår .

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Gimbal

Dato : 20-09-08 12:27

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> wrote in message

> [...]
> CBR6/CBR10-'ere (= sportcykler med stort acc/fart-potentiale),
> specielt hvis det virker bare ½ så godt som de påstår .

Jeg valgte ABS til min kværn og ville gøre det igen! Jeg har lavet en del
"katastrofe opbremsninger" for rødt lys o.l. og er ikke bange for at hugge
bremserne i til max hvis jeg skulle komme ud for en farlig situation.
Faktisk har jeg kun oplevet at ABS'en har slået til på baghjulet - selvom
jeg bruger min forbremse flittigt - så man kan altså bremse virkeligt
virkeligt kraftigt på en MC før forhjulet skrider, eller dets ABS slår til.
Det er dog overraskende hvor langt et stykke man skal bruge for at lave en
katastrofe opbremsning med 150 kmh! Jeg fik selv anbefalet det på
køreteknisk anlæg - lav katastrofe opbremsninger med lige så høj hastighed
som du har tænkt dig at køre med, indtil du ikke er bange for at bruge dine
bremser max. ABS gør jo bare at man kan lave nogle fejl og slippe billigere,
men man skal stadig vænne sig til følelsen af kraftig decceleration.

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-08 21:41

> Jeg valgte ABS til min kværn og ville gøre det igen!

Hvis jeg stod og skulle have en ny mc og et budget der muliggjorde ABS så
ville jeg også vælge det.

I foråret talte jeg en "rusten" motorcyklist fra at købe en mc uden ABS så
han endte med en dl650 istedet for en dl1000 - Merprisen var ganske lille
for 1000'eren men sikkerhedsmæssigt argumenterede jeg for at ABS var dum at
undvære når man nu var vant til det fra bilen ...

Jeg har også haft fornøjelsen af en tur på den - men ikke haft nosser nok
til at teste ABS foran. På tør vej kan den godt nok bremse noget hårdere end
mine gyngeheste (XT og XTZ fra 80/90'erne). En stor del af det er
selvfølgelig dæk monteringen (jeg kører på ret grove dæk som f.eks
continental tkc80 mens det var gadedæk på dl'eren) Men en sjov oplevelse
ikke at skulle slække på bagbremsen samtidig med at forbremsen tager ved.
Bare foden i bund og så regulere og bremse hårdt nok foran ... (Det slider
dog synligt på bagdækket for ABS'en tillader en smule blokade)

/A

Fra : Armand

Dato : 20-09-08 22:36

Anders Majland skrev:

> Hvis jeg stod og skulle have en ny mc og et budget der muliggjorde ABS
> så ville jeg også vælge det.

Kawasaki tager kun 3-5.000,- i merpris for ABS!

Jeg hár prøvet det (for første gang nogensinde) på en Z750 fornyligt og
det er uhyggeligt som det virker!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-08 22:52

> Kawasaki tager kun 3-5.000,- i merpris for ABS!

Ny burde måske have været i "" - Som i "ny" for mig.

Ikke at jeg haft ret mange mc'er - men 2 af de 3 var købt mhb på
helårskørsel og den 3. har også været udsat for dansk vintervejr trods
intentionerne ... Så for at holde afskrivningen i ave har jeg valgt at køre
på ældre/billiger mc'er hvor ABS ikke har været en option ...

Men sådan en 90'er bmw 1100 gs med ABS lokker lidt efterhånden eller man kan
få en ny dl650 for det samme ... Men på et tidspunkt skal jeg har prøvet en
kardan cykel...

Fra : Armand

Dato : 20-09-08 23:05

Anders Majland skrev:

> Ny burde måske have været i "" - Som i "ny" for mig.
> Men sådan en 90'er bmw 1100 gs med ABS lokker lidt efterhånden eller man
> kan få en ny dl650 for det samme ...

Som sagt var Z750 min første erfaring omkring ABS, og mine hidtil eneste
tildragelser har kun været video doku/adv. for netop BMW's tidlige systemer.
I forhold til min derom visuelle erindring af ottende-dele
hjulomdrejninger mellem ABS-reguleringen, oplevede jeg kawasakien som
ultrahurtigt regulerende (á med en "rrrrrrrrrrr"-lyd).

Alt andet lige er der jo også sket en udvikling omkring
processorhastighed igennem de mellemliggende tyve år, og derfor tror jeg
heller ikke at man skal sigte mod særligt gamle modeller, hvis focus er
på ABS! :-|

--
Armand.

Fra : tp

Dato : 20-09-08 23:17

> Alt andet lige er der jo også sket en udvikling omkring processorhastighed
> igennem de mellemliggende tyve år, og derfor tror jeg heller ikke at man
> skal sigte mod særligt gamle modeller, hvis focus er på ABS! :-|

joe, det er rigtigt, men selv bmw kører vel efterhånden på 3. eller 4.
generation abs, og de har trods alt leveret abs siden start 90'erne
Min bimmer er desværre uden abs, men jeg prøvede en magen til med, og det
var da en sand fornøjelse bare at hamre bagbremsen uden at skulle tænke på
korrekt punkt og mærke den bremse

Bimmeren står for udskiftning og jeg ville gerne have en solsort, men netop
pga abs manglen, ender jeg nok med en k1200rs - jeg kører trods alt
helårligt, og om ikke andet, så vil det standard monteret varme i håndtagene
da være en fordel

Mvh TP
R1100RS, med kardan, uden abs...

Fra : Armand

Dato : 21-09-08 02:36

tp skrev:

> joe, det er rigtigt, men selv bmw kører vel efterhånden på 3. eller 4.
> generation abs, og de har trods alt leveret abs siden start 90'erne

Min kommentar gik netop på Anders' udtalelse á: " ... sådan en 90'er bmw

Fra : tp

Dato : 21-09-08 08:16

> Min kommentar gik netop på Anders' udtalelse á: " ... sådan en 90'er bmw
> 1100 gs med ABS lokker lidt efterhånden"

Nu blev jeg lidt nysgerrig og kastede mig over google : GSen er version 2.
Version 1 er K100 og lign fra 1989. R1100RS/GS (1993) etc fik version 2 der
var hutigere og lettere.
V3 kom med R1150 serien (og kom også over i K1200RS II). Den har
bremseforstærker og integralbremser.V4 kom med F800 / K 1200S / R 1200 S
serien. Sidste version er ABS med Automatisk stabilitets kontrol (2007).
Kan dog ikke lige se hvad det kan....

(saxet fra http://www.webbikeworld.com/BMW-motorcycles/bmw-abs-asc.htm)

Men det er vel egenligt underligt at det først begynder at være rigtigt
udbredt nu. bmw og 1989, og cbr 600/1000 først nu, omend deres system er
noget mere avanceret

..

Fra : Anders Majland

Dato : 21-09-08 20:23

Burde have skrevet en 199x'er

> [...]
> bremseforstærker og integralbremser.V4 kom med F800 / K 1200S / R 1200 S
> serien. Sidste version er ABS med Automatisk stabilitets kontrol (2007).

Det har nok været 1100GS en med version 2 jeg har set. Men inden jeg når så
langt en en 1150 med v3 måske ved at være nede i et interessant prisleje ...

Fra : Armand

Dato : 21-09-08 20:57

tp skrev:

> [...]
> V3 kom med R1150 serien (og kom også over i K1200RS II). Den har
> bremseforstærker og integralbremser.V4 kom med F800 / K 1200S / R 1200 S

- - - men intet om de faktiske processor-hastigheder?
Det kunne være interessant at se hvor stor en udvikling der egentlig er
sket på det område - men det er sikkert så store skridt at man i
praktisk dømmer de tidlige versioner ude ved en sådan sidestilling :-/

> Sidste version er ABS med Automatisk stabilitets kontrol
> (2007). Kan dog ikke lige se hvad det kan....

Antiskrid/hjulspinn (hvilket også må udgøre en wheelie-spoiler - Men
selvfølgelig, det gør jo ingen forskel på en kardan-model

> Men det er vel egenligt underligt at det først begynder at være rigtigt
> udbredt nu. bmw og 1989, og cbr 600/1000 først nu, omend deres system
> er noget mere avanceret

Måske netop fordi at det først er nu at processorhastighederne er oppe
så det gavner motorcyklers stabilitet under opbremsningen :-/
Når det er sagt, må man ikke fratage BMW pioner-rollen deromkring!

--
Armand.

Fra : tp

Dato : 21-09-08 21:28

> [...]
> sket på det område - men det er sikkert så store skridt at man i praktisk
> dømmer de tidlige versioner ude ved en sådan sidestilling :-/

Du presser godt nok mine google evner
http://www.largiader.com/abs/abs2.html
viser en pæn graf mellem abs 1 og 2 hvor bremsekurven er blevet rigtig pæn
på v2, men det er jo ca lige så anvendeligt som den evige : "Nu introducerer
vi Gilette med 17 knive for helt perfekt barbering".... Det nye produkt SKAL
jo være bedre end det gamle
Linket viser dog at der er ikke mindre end 3(!) mikroprocessorer indblandet.
2 der laver samme beregning og sammenligner. men ok, det skal jo også gerne
virke det skidt. Har haft en bil hvor den ved 20km/t let bremsen besluttede
sig for at der var spejglat og startede abs. Dette skete altid ved 20kmt og
nedaf, og det øgede bremselængden. Ikke noget jeg vil opleve på en mc :-/

men lad høre om andre har bedre google evner end mig til at finde nogle
konkrete facts på hvor stor udvikling der har været på abs igennem de godt
20 år det har været til mc

Fra : Anders Majland

Dato : 21-09-08 21:58

> Har haft en bil hvor den ved 20km/t let bremsen besluttede sig for at der
> var spejglat og startede abs. Dette skete altid ved 20kmt og nedaf, og det
> øgede bremselængden. Ikke noget jeg vil opleve på en mc :-/

Det er ikke uden grund at ABS kan slås fra på maskiner som en GS'er - På
løst grus kan man ikke næsten ikke stoppe helt med ABS'en aktiv ...

Der hvor jeg savner ABS'en er når der pludseligt kommer en bil eller andet
på tværs og der skal bremses maks på ukendt underlag ... Jeg har engang
taget jorden pga en forhjulsblokade i den situation ...

Fra : Armand

Dato : 21-09-08 22:02

Anders Majland skrev:

> Det er ikke uden grund at ABS kan slås fra på maskiner som en GS'er - På
> løst grus kan man ikke næsten ikke stoppe helt med ABS'en aktiv ...

Dét er ikke problemet med Z750's "rrrrrrrrrrr"-system

> Der hvor jeg savner ABS'en er når der pludseligt kommer en bil eller
> andet på tværs og der skal bremses maks på ukendt underlag ... Jeg har
> engang taget jorden pga en forhjulsblokade i den situation ...

Jup! ABS virker hver gang, uanset hvor uøvet eller træt piloten er!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 21-09-08 22:21

> Jup! ABS virker hver gang, uanset hvor uøvet eller træt piloten er!

Min pointe er nærmere at der spildes tid/meter mens man føler sig frem på
underlaget ...

På god asfalt er det ikke de store udfordringer i at lave en god opbremsning
og i at træne det, Men murphy sørger jo for at når man for alvor har behov
for at kaste ankeret sker det på et tvivlsomt underlag... Og overvurderer
man friktionen og får lavet en forhjulsblokade så reder man den måske, men
har så spildt tid/plads. Selv proff racekørere på et kendt underlag
udbremser regelmæssigt sig selv ...

Fra : Gimbal

Dato : 21-09-08 23:27

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> [...]
> man den måske, men har så spildt tid/plads. Selv proff racekørere på et
> kendt underlag udbremser regelmæssigt sig selv ...
Det siges at de motorcyklister i verden som formår at bremse på så kort
afstand som et ABS system kan tælles på een hånd. Det er jo en mikroskopisk
fin linie mellem optimal bremsning og skrid. Jeg er meget imponeret over
hvor skarpt og præcist systemet er - jeg har aldrig været ude for at hjulet
skred bare en smule under processen - det er som limet til jorden.

Fra : tp

Dato : 22-09-08 11:48

> [...]
> imponeret over hvor skarpt og præcist systemet er - jeg har aldrig været
> ude for at hjulet skred bare en smule under processen - det er som limet
og når nu snakken også er om forberinger på systemet gennem årene må vi lige
vide hvad maskine du refererer til :)

Fra : Gimbal

Dato : 22-09-08 11:55

"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
> og når nu snakken også er om forberinger på systemet gennem årene må vi
> lige vide hvad maskine du refererer til :)
En Kawasaki ER6F årgang 2008. Merprisen for tilvalget af ABS er 5000,-

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 22-09-08 08:44

KLIP----Skær--- Riv---

> Antiskrid/hjulspinn (hvilket også må udgøre en wheelie-spoiler - Men
> selvfølgelig, det gør jo ingen forskel på en kardan-model

Nå ikke?

http://www.youtube.com/watch?v=NcaJAMj3yeg

> Måske netop fordi at det først er nu at processorhastighederne er oppe
> så det gavner motorcyklers stabilitet under opbremsningen :-/
> Når det er sagt, må man ikke fratage BMW pioner-rollen deromkring!

Faktisk hjalp de første BMW versioner også, men det føltes meget
underligt, når man kunne tælle til og frakoblingerne sådan ca. 2 gange i
sekundet ;-|
--
Michael D

Fra : Niels Pein

Dato : 20-09-08 18:02

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev ...

> [...]
> klarede den også, men jeg ville mene at han _burde_ kunne have bremset og

Måske gjorde han det med vilje.
Hvis trafikken foran pludseligt bremser kraftigt op, og jeg ikke er 100%
obs. på hvad der ligger bagved, så bruger jeg ofte den med at smutte op ved
siden af på de sidste meter under opbremsningen, for at undgå at komme i
klemme, hvis der er een bagved der reagerer for langsomt.
Og det har faktisk reddet mig mindst een gang.

Forresten synes jeg ikke der skal så voldsomt meget til at blokere
forhjulet. Det har jeg gjort en del gange på tidligere modeller, og en
enkelt gang kostede det også et styrt.
Men jeg holder mig heller ikke tilbage for at bremse maks. hvis påkrævet, og
så kan den jo smutte "over maks." en sjælden gang.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : MKS - 74

Dato : 19-09-08 11:29

On Fri, 19 Sep 2008 11:58:48 +0200, "Allan Poulsen"
<spamALLANfjernesPOULSEN@gmail.com> wrote:

> [...]
>foranalyse til Havarikommissionens dybdeanalyse af motorcykelulykker."

Nu er det korte citat jo lidt taget ud af en sammenhæng, og man bør
også lige vente på dybdeanalysen for at se i hvilken grad fart også er
en faktor, men umiddelbart er det jo et lidt andet resultat end den
udmelding RFSF's dokumentationschef Jesper Sølund kom med for ca. 1
års tiden siden (der næsten kun havde fokus på MC'isternes fart).
Afventer dybdeanalysen med spænding....

Indtil videre viser foranalysen imidlertid ikke noget specielt nyt og
overraskende i forhold til tidligere lign. undersøgelser.

Fra : Allan Poulsen

Dato : 19-09-08 13:31

> [...]
> udmelding RFSF's dokumentationschef Jesper Sølund kom med for ca. 1
> års tiden siden (der næsten kun havde fokus på MC'isternes fart).

Det er citater jo som regl, men citatet er artiklens "under-overskrift" - så
det må jo være en væsentlig del af budskabet.

> Afventer dybdeanalysen med spænding....

Det gør jeg også

/ Allan - MCInternet.dk

Fra : Casper

Dato : 22-09-08 16:04

> [...]
> var da en sand fornøjelse bare at hamre bagbremsen uden at skulle tænke på

Jeg har nu haft to forskellige mærker med ABS, først en Triumph Sprint
1050 ABS (2005), og nu en BMW R1200GS (2007), og i 99,99999% af alle
tilfælde kan man leve uden ABS på forhjulet, men det simplethen
genialt at baghjulet aldrig blokere - det skider ikke når man bremser
hårdt...

Tilbage til BMW, R11xx havde som du siger 2. og 3. generations ABS som
virkede, man da BMW started med R12xx fik de en rigtig dårlig ide, de
intruducerede power assistered bremser som 1. kun virkede når motoren
kører, og 2. har en tendens til at ikke virke når man skal bruge dem
(overhovedet ingen bremser). Med 2007 modellerne blev det ændret så
man kan bremse når motoren ikke kører, og de virker næsten altid - der
er nogle rygter om at de stadigvæk stopper med at virke, man jeg har
ikke selv haft problemet. Søg på ukgser.com om ABS problemer.....

ABS er en hjælp, man skal stadigvæk tænke over om det nu er en go ide
at bremse - hvor BMW vinder er telelever (front affjederingen),
konstruktionen gør at fronten ikke dykker (ret meget) når man bremser,
så det er lettere at bremse i sving (noget alle burde lære).

Casper
R1200GS
Rotterdam

Fra : Casper

Dato : 22-09-08 16:07

> Antiskrid/hjulspinn (hvilket også må udgøre en wheelie-spoiler - Men
> selvfølgelig, det gør jo ingen forskel på en kardan-model

TCK80 på en GS, og en tur på en pløjmark skulle nok kunne vise at det
gør en forskel - eller en tur til Marocco (næste år)....

> Måske netop fordi at det først er nu at processorhastighederne er oppe
> så det gavner motorcyklers stabilitet under opbremsningen :-/
> Når det er sagt, må man ikke fratage BMW pioner-rollen deromkring!

Problemet er, at BMW stadigvæk har et par problemer som skal lues ud
af systemet - der har været nogle genkald som har rettet nogle
ubehaglige ting.

Casper
R1200GS
Rotterdam

Fra : Casper

Dato : 22-09-08 16:08

> En Kawasaki ER6F årgang 2008. Merprisen for tilvalget af ABS er 5000,-

Man har ikke behov for ABS før man behøver det, også er det forsent at
købe det....

Casper

Fra : Ib og Iben

Dato : 03-10-08 20:26

Statistikker er noget man kan bruge på mange måder. men fortolk dem selv, og
prøv at lære af dem.

Det handler lang hen ad vejen ikke om sikkerhedsudstyr og ikke kun ABS, men
tænk jer om, og se at få taget det køretekniske kursus.

Jeg mangler det selv, men det er det første jeg tager til foråret.

Pas godt på jer selv derude.

Hilen
IB