Et kvarter på Mana (men noget længe
Fra : Armand

Dato : 18-09-08 22:08

Jeg lagde mærke til at "Carsten Midtfyn" reklamerede med at man kunne
prøve Aprilia Mana og slog mig fluks sammen med min Aprilia-kyndige
makker til at ydelidt back-up hvis man skulle komme til at kloge-åge den
for meget, og sammen drog vi i går afsted for at frekventere Carstens
midtfynske bix i Årslev!
En times kørsel efter en hverdags fyraften plus det løse, samt
kendsgerningen at vi var to personer der skulle dele etablissementets
ene prøveplade, gjorde dog oplevelsen kortvarig; men et kvarters tid fik
jeg dog på nakken af den meget anderledes Mana:
Først og fremmest: At det er en anderledes motorcykel skæres ud i pap
for én når man godt nede i fart på vej mod alskens kryds m.m.
refleksmæssigt trækker den kobling der ikke er eksisterende på Mana'en.
Faktisk er dén bevægelse med venstre hånd ud i den tomme luft så kraftig
at de påvirker styringen til et mindre slag - Underligt som 30 års
refleks-opbygning tydeligvis (i dette tilfælde: fejl-)kompenserer for
styr-uroen ved koblings-betjeningen

De følgeligt små spring mellem Mana'ens hele syv gear og en blød
indlægning medfører at man ikke opfatter gearskiftet som man gør i biler
med "tomat-gearkasse". Dét kán IMO være en fejl overfor motorcyklister
der (som jeg) gerne vil fornemme hvad der sker når nu det IKKE er et
scooter-type million-gear.
I praksis er det sikkert meget hensigtsmæssigt at gear-
indlægning/tilkobling ikke er for kontant under f.eks. nedlægning :-/
En mere åben udstødning (min makker fik sig en tur på Shiver'en, der i
modsætning til Mana'en har en fed skarp udstødningslyd fra std. af)
ville sikkert hjælpe på opfattelsen af faldende omdrejninger ved
gearskift's - I den forbindelse har Mana'en, praktisk nok, en mere
traditionel udstødning monteret, hvilket man ikke kan sige om Shivers
efterhånden tyndslidte "op på begge sider af baglygten" -design. Shivers
udstødnings-system har tillige den detalje at det er fladt; bredt og
hvælvende under bagsædet, hvorved det udgør en art bagskærm

Tilbage til Mana'en: I forlængelse af de bløde skift's/tilkoblinger er
det tillige et regnvejrs -skifteprogram der skifter på en for glat
kørebane mere hensigtsmæssig måde - Stik modsat "race" programmer, der
skifter ved højere omdrejninger!

Gearkassen har også en "tiptronic" funktion, á pilot-kontrolleret
gearskifte, hvilket kan foregå både med en tommel-kontakt t.v. for
hornkontakten (dét skal nok afstedkome en del "jeg skifter lige om et
sekund -dyt" blandt tilvænnende Mana-ejere!), og på traditionelt vis med
gearpedalen (igen: glem koblingen - Den er der ikke!).
Som for automatikken, er der også tre effekt-mønstre at vælge imellem
ved manuel gearskifte, hvoriblandt "race" modus tydeligt får motoren til
at tage andeledes omdrejningen men også medfører en meget rå motorgang.
Omdrejningstæller er ikke eksisterende og man skal skifte efter gehør
og/eller en lille orange skifte-lampe hvilket, igen, kunne gøres lettere
v.h.a. lidt Db-backup fra bagenden :-/

Det "tvungne" gearskifte kan forøvrigt bruges til enhver tid under
kørsel med automatikken, hvilket jeg fandt meget praktisk á nedbremsning
gennem nedgearinger hen mod de indtil flere rundkørsler der var på min
valgte strækning - Decideret tvangs-nedgearing inden (under?) en
påbeyndt overhaling nåede jeg ikke at teste virkningen af/ved (der er
mange småting man kan nå at tænke over, under den efterfølgende et-times
hjemtur!)

Shiver 750'en har 95hk hvorimod Mana 850'en kun yder 75hk - Om dét alene
skyldes forskel i udlægningen (sport/daglig) eller om automatikken
vitterligt æder 20-30 hk, er svært at sige. Faktum er at alt
automatik-halløj'et forstyrrer billedet og får Mana'en til at virke
sløv, men et par gange kom jeg da til besindelse da den helt uforvarent
viste 140 på speedometeret, og det er sq svært at kalde en ged der
umærkeligt lusker én op på 140 for sløv :-|
Diverse forekommende tests må stå for den kolde dokumentation af om
Mana'en yder som man ellers kan forvente af en sådan 75-hk's twin :-|

Gimmicks, udover det manglende koblngsgreb:
Fordi motorcyklen kører ved den mindste gasgivning, kan modellen (ganske
scooter-like) ikke starte uden at man har trukket bremsegrebet, men
eftesom at der kun er sidestøtteben monteret vil man af samme grund ikke
kunne henstille motorcyklen med motoren gående - hvis ikke at det var
fordi at der på venstre side af motoren sad et lille
parkerings-bremsegreb
Derudover: Hjelm-box i "tanken" og tankdæksel under bagsædet!

Kun et kvarter med så mange knapper at skulle finde ud af samt lege med
gav ikke tid til at jeg kan give en retfærdig bedømmelse af
køreegenskaberne, ikke mindst ud fra at kørestillingen er alvorligt
anderledes en min vanlige på Barbie'n.
Bremserne er tilstrækkeligt effektive, men her langt inde i det nye
årtusinde er det en fejl at lancere en så nytænkende motorcykel uden at
ofre ABS på geden :-|

Ovennævnte oplevelse var ikke et "for You only" -tilbud, så jeg kan kun
kraftigt opfordre alle nysgerrige at komme forbi nærmeste demo-Mana og
egen-opleve!!
Såvel Shiver, som fætter-højben: Dorsoduo (for dém der har de lyster)
skulle forøvrigt være til at kome på nakken af ved samme lejlighed :-/

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 18-09-08 22:38

Fin beskrivelse, tak for det

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-08 06:17

On Thu, 18 Sep 2008 23:07:48 +0200, Armand wrote:

> [...]
> med "tomat-gearkasse". Dét kán IMO være en fejl overfor motorcyklister
> der (som jeg) gerne vil fornemme hvad der sker når nu det IKKE er et

Men faktisk er det jo også et scooter-gear á CVT, blot uden scooterens
centrifugalregulering, men derimod med elektronisk/servomotor aktivering.
Så er "gearskifte" er et variabelt forløb mellem to "presets" i det
trinløse gear. Som sådan ikke mærkeligt at "gearskiftet" føles blødt.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08