Astma
Fra : Allan Nielsen

Dato : 23-07-01 21:19

Hej NG

Jeg vil høre om i kan anbefale noget langtidsvirkende medicin imod astma?
Der er måske nogen der har erfaringer med det?
Jeg er 16 år, er er begyndt at dyrke løb, og indtil videre bruger jeg min
astma "sprøjte". den hedder turbuhaler eller terbasmin. I hvertfald noget i
den retning.
det virker også rimeligt godt, men når jeg har løbet i f.eks. 15-20
minutter, kan jeg mærke at jeg trænger til et sug mere. jeg kan så enten
tage et sug mere, og så fortsætte, eller vælge at tage en lille pause,
indtil det igen er faldet til ro. Men det er meget irriterende, at skulle
stoppe løbet pga. astma, når mine ben sagtens kan klare mere . Jeg tager
et sug i sprøjten inden jeg begynder at løbe. Jeg lider ikke at kraftig
astma, selv om sommeren´, kan der gå 2-3 dage imellem jeg tager et sug i
den, vel at mærke hvis jeg ikke løber!
Er der nogen der kan anbefale en eller anden slags medicin, som virker godt,
og som kan holde i et par timer eller mere?
Jeg skal også have snakkett med lægen, men jeg ville først høre, hvad
eksperterne her i gruppen har af erfaringer m.m.?

Mvh Allan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-07-01 21:51

> [...]
> Jeg skal også have snakkett med lægen, men jeg ville først høre, hvad
> eksperterne her i gruppen har af erfaringer m.m.?

Jeg får binyrebarkhormon som spray (den er bare brun i bunden), og det er
forebyggende. Men om du kan få det, når det ikke er værre, det aner jeg
ikke.

Mvh Maria

Fra : Thomas Kratz

Dato : 06-08-01 01:25

Allan Nielsen <allan@computer.dk> skrev

> Hej NG

Hej Allan

> [...]
> indtil det igen er faldet til ro. Men det er meget irriterende, at skulle
> stoppe løbet pga. astma, når mine ben sagtens kan klare mere .

Terbasmin indeholder det man kalder en beta-agonist, som virker ved at
udvide bronkierne i lungerne så man nemmere kan trække vejret. Terbutalin,
som det aktive lægemiddelstof i Terbasmin hedder, har en hurtigt indsættende
virkning, men til gengæld kun en kort virkningsvarighed, som du så har
observeret. Denne type beta-agonister er meget almindeligt brugt i
astmabehandlingen, især ved let astma, hvor de ofte kan fungere som eneste
behandling. Der findes i midlertid også længerevirkende beta-agonister, med
en virkningsvarighed på omkring 12 timer, og samtidig kan virkningen sætte
forholdsvis hurtigt ind, hos en af dem allerede efter 3-5 minutter. Disse
benyttes normalt kun som suplering ved moderat til svær astma, men hvis
vejrtrækningen generer dig meget under sportsaktiviteter, synes jeg, du
skulle prøve at snakke med din læge om det.

Med venlig hilsen
Thomas Kratz