perl CGI upload og \&hook
Fra : rené

Dato : 19-09-08 08:17

Hej NG,

Det er nok lige på grænsen af denne gruppes emne, men jeg prøver
alligevel..

Jeg har lavet et script til upload af video-filer til mit eget video-arkiv
(med konvertering og integration med database med videre bagved), og det
virker ganske fint (perl CGI).

Nu ville jeg så gerne skiftede min fake upload-bar ud med en der rent
faktisk viser hvor langt min upload er kommet.
I den forbindelse har jeg læst og læst i man-siden til perl CGI samt
googlet en del, og fundet frem til en løsning der anvender en kombination
af CGI::Ajax og \&hook-kaldet under oprettelse af ens CGI-objekt.

Et fungerende eksempel her: http://www.perlmonks.org/?node_id=588964

I korte træk laver ovenstående script først en upload-form med et unikt ID
(jeg har i mit eget script en sub der kreerer et unikt ID i min database),
som anvendes af AJAX-delen til senere at sende requests til
server-scriptet med henblik på at få status på upload.

Jeg er i midlertid rendt ind i et 'hønen og ægget'-problem i forbindelse
med denne løsning;
Det ovenstående script gemmer filerne på serveren med et filnavn der
består af et random ID+originalt filnavn (den fulde sti til filen på pc'en
det blev uploadet fra, f.eks. C:\WINNT\profiles\<username>\hest.txt), men
jeg vil gerne have mulighed for at gemme filen direkte under et filnavn
jeg selv bestemmer, samtidig med, at AJAX-delen skal have adgang til at
efterspørge status på fil-uploaden medens denne foregår.
At gemme direkte med 'mit eget' filnavn kan jeg fint styre gennem det
genererede ID, men hvordan jeg sender dette ID videre til hook-sub'en kan
jeg ikke lige greje.

Jvf. dokumentationen til CGI, så kan man sende $data videre til ens 'hook'
(f.eks. et databaseID), MEN man må ikke foretage et eneste CGI-kald før
'hook' er erklæret (gennem f.eks. $q = CGI->new(\&hook[[, $data[,
$use_tempfile]]), hvilket så vil sige, at jeg ikke ved hvordan jeg sender
mit generede ID videre til hook'et..

Gav dette nogen mening? Er der nogen perl-hajer derude der kan være
behjælpelige? Hvis det var muligt at foretage CGI-kald (param('id') før
erklæringen af $q ville det være et genialt værktøj til at lave en
uploadstatus med filnavne der er detainted..

Mvh

/rené

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-09-08 08:47

virker@ikke.nej (rené) writes:

> Det er nok lige på grænsen af denne gruppes emne, men jeg prøver
> alligevel..

En bedre gruppe ville nok være dk.edb.programmering.perl.

> [...]
> $data[, $use_tempfile]]), hvilket så vil sige, at jeg ikke ved hvordan
> jeg sender mit generede ID videre til hook'et..

Hvis du lader $data være en reference, vil du sandsynligvis kunne
registrere din hook og så fylde indhold i referencen inden den bliver
kaldt. Det vil altså sige noget ala:

my $id;
my $q = CGI->new(\&hook, \$id);

$$id = $q->param('id') || gen_new_id();

sub hook {
my ($filename, $buffer, $bytes_read, $data) = @_;
my $id = $$data;

}

Men jeg ville nok bruge en hashref istedet for en scalarref, da dette
ville let mulighed for at overføre flere data senere og efter min
mening er lidt pænere:

my $data = { id => undef };
my $q = CGI->new( \&hook, $data );

$data->{id} = $q->param('id') || gen_new_id;

sub hook {
my ( $filename, $buffer, $bytes_read, $data ) = @_;

open my $counter, '>', $UploadDir . '/' . $filename . '-' . $data->{id};

}

Læs 'perldoc perlreftut' og 'perldoc perlref'.

//Makholm

Fra : rené

Dato : 19-09-08 09:19

Peter Makholm skrev:

> En bedre gruppe ville nok være dk.edb.programmering.perl.

Jeg FUT'er dertil hvis dit tip nedenfor ikke fungerer :)

> Hvis du lader $data være en reference, vil du sandsynligvis kunne
> registrere din hook og så fylde indhold i referencen inden den bliver
> [...]

Det lyder som en ide jeg hellere må teste af med det samme :)

> [...]

$data->{id};

> }

> Læs 'perldoc perlreftut' og 'perldoc perlref'.

Så er der lidt at læse på mellem opkaldene på arbejdet :)

> //Makholm

/rené

Fra : rené

Dato : 19-09-08 10:15

rené skrev:

> [...]

Det fungerede ikke, så jeg 'plager' perl-gruppen istedet. Tak for
indsatsen.

Mvh

/rené