Ny harddisk i bærbar
Fra : ___P.Sir

Dato : 18-09-08 18:20

Min datter har en Dell Inspiron bærbar, med 40 gb harddisk, som er ved at
være godt fyldt ud.
Er det til at skifte en sådan harddisk ud uden videre - eller skal den via
Dell til en eller anden uhyrlig pris?
Søren

Fra : Holst

Dato : 18-09-08 18:28

___P.Sir wrote:

> [...]
> være godt fyldt ud.
> Er det til at skifte en sådan harddisk ud uden videre - eller skal den via

Først skal du nok forbi news:dk.edb.hardware.baerbar

Og hvad med bare at slette noget og defragmentere ...

Fra : John

Dato : 18-09-08 18:47

Den Thu, 18 Sep 2008 19:20:07 +0200 skrev ___P.Sir:

> [...]
> Er det til at skifte en sådan harddisk ud uden videre - eller skal den
> via Dell til en eller anden uhyrlig pris? Søren

Det er ret let. Jeg har selv gjort det for flere år siden med inspiron
4000. Dengang var alle harddiske IDE. I dag er det blandet, men mest
sata. Så noget forarbejde skal gøres. Nøjagtig Inspiron model. Find på
nettet, hvilken harddisk den er bestykket, fabrikat. Find på nettet
dimensioner for den specifikke harddisk. Køb en af samme type (IDE eller
sata), gerne samme fabrikat (f.eks. Hitachi) og med samme dimensioner.
Når du så åbner dyret og piller harddisken ud, skal du nok genbruge
termineringen, altså mellemstikket. Den gamle harddisk er velegnet til et
usb-kabinet for 2.5" harddisk.
Alternativt: validér hvad det er der fylder. Det er i reglen dejligt at
slippe af med det.
Har du en strategi for at flytte styresystemet over med alt (image
backup), eller kan du finde alle drivere hos Dell ? til XP går jeg ud fra.

--
Jk

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-08 15:20

On Thu, 18 Sep 2008 19:20:07 +0200, "___P.Sir"
<remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> være godt fyldt ud.
> Er det til at skifte en sådan harddisk ud uden videre - eller skal den via

Det er godt ikke hvad du spørger om, men jeg ville købe en USB HD,
og kopiere alle brugerdata derover.
Derefter slette alle de data på lappen som hun ikke bruger dagligt.
Så er der plads igen, og så er der backup på, hvilket der ofte ikke er
især på laptops.

Jeg har et par Freecom, ogskifter mellem dem når jeg laver backup:
http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=16&Sort=&Soegeord=freecom&chkSoegSaetning=&searchArea=products