Kastraktion af hund ?
Fra : Ole Andersen

Dato : 17-09-08 20:56

Hvilke virkninger har det at kastrere en hund ?
Fysisk (fedme mv) og psykisk,,,
Har to hanhunde og er blevet rådet til at kastrere den ene
eller eventuelt begge to.
Skulle hindre de kommer op og slås senere.?

Ole.

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-09-08 21:18

"Ole Andersen" <OA@gmailfjerndette.dk> wrote in message

> [...]
> Har to hanhunde og er blevet rådet til at kastrere den ene
> eller eventuelt begge to.
> Skulle hindre de kommer op og slås senere.?

Slås de nu ?

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-09-08 21:22

"Bjarne K." <not@nej.ni> wrote in message

> "Ole Andersen" <OA@gmailfjerndette.dk> wrote in message

> Slås de nu ?

Skulle måske have fortsat, at jeg selv har to hanhunde.

De har begge to baghjulenene i behold, og det skaber absolut ingen problemer
overhovedet. Ved ikke om det er anderledes for andre racer end Labrador, som
jeg har.

Bjarne K.

Fra : lh

Dato : 18-09-08 05:31

Jeg kender så til gengæld nogen som har to labradore som de havde og voksede
op sammen uden nogen problemer. Begge hanhunde skal jeg huske at sige. Men
som voksne begyndte de at slås for alvor så blodet flød. Det var virkelig
alvor og der måtte to- tre til for at skille dem ad. De blev begge kastreret
men de sloges stadig, dog i mindre omfang.
Noget andet er at jeg tror der var noget andet end hormonelt inde i billedet
for det var et par der havde dem, hvor de ligesom havde hver deres hund. Så
gik de pludselig fra hinanden og manden flyttede - også fra hunden, som blev
hos konen. Dvs at den skulle pludselig ind mellem konen og "hendes hund".
Det var især her efter de største problemer opstod. jeg tror der var en del
jalouxi inde.
Så vent med at få dine hunde kastreret til du ser om det overhovedet er
nødvendigt. Især hanhunde syntes jeg ændre sig efter en kastration hvorimod
tæver sjældent ændre sig meget efter de er steriliseret. Det er mine
erfaringer.

lh - undskyld stave og slåfejl, men der er ikke dansk stavekontrol til
windows mail, der følger med wista!
www.lene1960.dk

Fra : Ole Andersen

Dato : 18-09-08 07:14

"lh" <le_ha@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

KLIP

> [...]
> mine erfaringer.
>
> lh - undskyld stave og slåfejl, men der er ikke dansk stavekontrol til

Hvordan ændrer hanhunde sig ?
Hundene slås kun for sjov , endnu..
Vil bare forebygge der måske sker noget senere.
Elsker skis`me de to vovser overalt på Jorden

Ole.

Fra : ager

Dato : 18-09-08 07:20

"Ole Andersen" <OA@gmailfjerndette.dk> skrev i meddelelsen
> Hvordan ændrer hanhunde sig ?
> Hundene slås kun for sjov , endnu..
> Vil bare forebygge der måske sker noget senere.
> Elsker skis`me de to vovser overalt på Jorden

Jeg har nu haft adskillige ukastrerede hanhunde under samme tag uden
problemer, jeg har også haft/har kastrater, og der er min erfaring,
ihverfald i mit tilfælde, at de ikke har ændret sig specielt.
Der kan være lidt med overvægt, men det styrer du selv med hvad du putter i
munden på dem/motion.

tæverne derimod er blevet meget mere afballancerede efter en sterilisation.

Mvh. Marie

Fra : lh

Dato : 18-09-08 11:14

Nu har jeg ikke selv nogen personlig erfaring mmed kastrerede hanhunde, men
det jeg "ved" er at vægt skal man passe lidt på, og så skér der noget med
pelsen - er hvad jeg har hørt fra de hundeejere jeg kender som har fået det
gjort.

lh

Fra : ager

Dato : 18-09-08 11:17

> [...]
> men det jeg "ved" er at vægt skal man passe lidt på, og så skér der noget
> med pelsen - er hvad jeg har hørt fra de hundeejere jeg kender som har

nogle kan få en småkedelig pels, strukturen kan ændre sig (specielt ved
langhårshunde/trimmehunde) mens andre får en overdådig pels.

Mvh. Marie

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-09-08 21:46

"Ole Andersen" skrev

> Skulle hindre de kommer op og slås senere.?

Slås?
Mine hanhunde "slås" hver dag - lissom teenagedrenge der slås for sjov og
tjatter til hinanden

Er det du mener - eller mener du blodig alvor?
Så er der imo noget galt med hunden fra start af

- Peter

Fra : Leyna

Dato : 17-09-08 23:32

On Wed, 17 Sep 2008 21:55:33 +0200, "Ole Andersen"
> [...]

>Har to hanhunde og er blevet rådet til at kastrere den ene
>eller eventuelt begge to.
>Skulle hindre de kommer op og slås senere.?

Kan kun svare for mine egnes vedkommende. De er blevet noget mere
afdæmpede (læs: sløve i betrækket), har taget en del på (er på
diætfoder nu), men trives iøvrigt glimrende.

Jeg vil ikke anbefale kastration medmindre der er en meget god grund
til det.I mit tilfælde var det et spørgsmål om at undgå indavl, men
hvis ikke du har nogle tæver, og dine hunde iøvrigt ikke slås pt. så
kan jeg ikke se hvorfor du skulle få dem kastreret. De mister altså
noget af "gnisten".
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Pwh

Dato : 18-09-08 08:05

Leyna, skrev:
> [...]
> hvis ikke du har nogle tæver, og dine hunde iøvrigt ikke slås pt. så
> kan jeg ikke se hvorfor du skulle få dem kastreret. De mister altså

Jeg er 110% enig med Leyna.
Min Tyson blev kastreret da jeg skulle have Angel så jeg ikke
fik en hvalpefabrik.
Jeg oplevede også at han tog meget på på den samme fodermængde,
det er der så styr på nu.
Men det værste er at han har mistet den duft af hanhund som han
åbenbart har haft tidligere, det kan give probs i omgangen med
fremmede hunde da de ikke mere kan kønsbestemme ham.

/Jens

Fra : ager

Dato : 18-09-08 08:19

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> åbenbart har haft tidligere, det kan give probs i omgangen med
> fremmede hunde da de ikke mere kan kønsbestemme ham.

Jeg ved godt at nogen oplever dette, men jeg har nu aldrig oplevet at de er
blevet opfattet som mindre han, end tidligere.
Min cairn feks.(som er kastrat) er da hund no.1 uanset hvilke hunde han
møder, og ingen er i tvivl om dette. Lige pt. har vi en tæve i pleje, som er
i løbetid, han er da den første til at lægge beslag på denne dejlighed.
mine tidligere hanner har jeg bestemt heller ikke oplevet dette med, så jeg
tror det er individuelt.
nok også et spørgsmål om den enkelte han`s psyke.
På Louis træningshold er vi pt. 3 intakte og 2 kastrater (+3intakte tæver)
og der oplever jeg nu heller ingen forskel i deres indbyrdes forhold.

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 18-09-08 08:46

ager, skrev:
> [...]
> På Louis træningshold er vi pt. 3 intakte og 2 kastrater (+3intakte
> tæver) og der oplever jeg nu heller ingen forskel i deres indbyrdes

Nu skulle det ikke forståes på den måde at jeg føler at Tyson
bliver ringeagtet af de andre hunde af den grund.
Men jeg kan se at flere hunde snuser ham ekstremt meget i røven,
til at starte med stessede det ham meget,
nu får de nogle hug hvis han synes det bliver for meget.
Som regel smider jeg de ivrigste væk inden det går galt.
Så mht kastraktion råder jeg altid folk til at tænke sig
grundigt om inden de får det gjort, det kan jo ikke rettes igen
Og jeg kan generelt ikke se at hunden har nogen glæde af at blive kastreret,
modsat tæver der har flere fordele rent fysisk af at blive stereliceret.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 20-09-08 17:12

ager, skrev:

> Jeg ved godt at nogen oplever dette, men jeg har nu aldrig oplevet at
> de er blevet opfattet som mindre han, end tidligere.

Så oplevede jeg det lige igen.
Nede på Engen kom der en Labhan fisende hen til Tyson og
begyndte at snuse ham lidt overdrevent i røven.
Den fik så en knur af ham og burde have trukket snuden til sig,
tværtimod prøvede den så at krybe op på ham.
Det skulle den ikke have gjort, 0.001 sekund senere lå den
og sprællede nede på græsset med Tysons gab om halsen.
Jeg fik så råbt Tyson væk og den fes klogeligt hjem igen.
Jeg fik fat i ejerne og spurgte om der var sket noget,
det var der så ikke. Men de undrede sig over at deres havde gjort det
på en hanhund, det var ellers kun tæver den altid skulle hoppe på.
Jeg gav dem så forklaringen, og de godtog det som at deres
hund var blevet en erfaring rigere.

/Jens

Fra : Lene Nielsen

Dato : 19-09-08 00:17

On 17 Sep., 21:55, "Ole Andersen" <O...@gmailfjerndette.dk> wrote:
> [...]
> Har to hanhunde og er blevet rådet til at kastrere den ene
> eller eventuelt begge to.
> Skulle hindre de kommer op og slås senere.?

Jeg har haft en enkelt kastraret hanhund. Han blev kastreret som 18
mdr. Vægt og energi forblev det samme, men pelsen ændrede sig. Alt
efter hvilken type hund du har rent pelsmæssigt, kan det være et punkt
du skal være opmærksom på. Pelsen ændrer sig ikke på en korthårshund,
på visse langhårsracer, kan den blive besværlig at holde og kedelig at
se på
..
Mht. slagsmål de to hunde indbyrdes kommer det vel an på de to
individuelle hunde, er de tæt på hinanden aldersmæssig og
styrkemæssigt, er risikoen for slagsmål større end hvis der er flere
års alderforskel. Hanhunde inden for nogle racer er vel også mere
tilbøjelige til aggressioner over for hunde af samme køn end normalt
inden for andre racer.

Hvis du står med en kombination, hvor der er sansynlighed for
problemer, ville jeg kastrere før problemerne starter, fordi hvis de
først er begyndt at slås, kan det være svære at få dem til at fungere
sammen igen selv efter kastration. Har du til gengæld ingen grund til
at forvente problemer, ville jeg se tiden an.

Lene N

Fra : jopa

Dato : 19-09-08 13:00

> [...]

> Har to hanhunde og er blevet rådet til at kastrere den ene
> eller eventuelt begge to.
> Skulle hindre de kommer op og slås senere.?

Det er vrøvl har haft op til flere hanhunde med klodser samtidig.
Og passet kollegaers hunde i ferie osv.
De slås såmænd ikke mere end at de stopper når de kender deres plads i
hierakiet.

Det er værre med tæver

Desuden bør man ikke klippe i en rask hund med mindre sygdom kræver det.
Kupering er ulovligt ligeså burde det være ulovligt at fjerne klodserne på
en hund.
Ønsker man ikke en hanhund så køb en tæve

--
Mvh. John
http://jp-web.dk