OpenSuse: Absolut nybegynder spørgsmål.
Fra : Bjarne K.

Dato : 17-09-08 19:13

Jeg er næsten flov over at spørge over så simple ting, men !!

Har haft en virtuel OpenSuse maskine længe, bare til at lege lidt med. Tænke
at der måske var kommet nogle updates, så jeg søger på nettet om hvordan man
laver en update under linux (suse)

Fandt denne side: http://en.opensuse.org/Update_SUSE_to_next_version og jeg
ved sq ikke om man skal update til næste version, eller om jeg bare vil
update diverse ting, men jeg prøver da lige at gøre som foreslået.

Første problem. Jeg kan ikke finde Yast, eller rettere jeg kan finde noget
der hedder Yast Controle Center, og der er som beskrevet jo godt nok noget
der hedder Software, men der er intet der hedder "Installation Source".

Er det mig der er endt et forkert sted, eller er problemet at jeg ikke har
opdateret Yast til version 2, som siden antyder skal bruges.

Det eneste jeg kunne finde i min Yast var en "online update". Den prøvede
jeg at køre, men der blev bare skrevet, "no online update repository is
available".

Desuden ser min "Software management" helt anderledes ud end den på
billedet. Når jeg starte den kommer jeg ind i en Package Selector med 2
kolonner.

Så vidt jeg kan se, er det version 10.3 jeg kører, og jeg kan jo
selvfølgelig bare hente den nyeste, men det ville da være rart at kunne
finde ud af at opdatere systemet.

p.s. Hvad hedder ipconfig i Suse. Har fundet ud af at man kan skrive
Ifconfig i andre Linux afarter, men det virker vist ikke i Suse.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-09-08 19:26

"Bjarne K." <not@nej.ni> wrote in message
> Jeg er næsten flov over at spørge over så simple ting, men !!

Jeg har fundet ud af at download url mm. åbenbart skal sættes op i noget der
hedder "Software repository" i Yast. Det er jeg nu igang med og det ser ud
som om der sker et eller andet.
Jeg er ked af hvis jeg har været for hurtig på aftrækkeren, og sendt et
spørgsmål inden jeg har undersøgt alle muligheder.

Bjarne K.