Ubuntu startproblem
Fra : O. Skjold

Dato : 15-09-08 18:24

Hej NG

Har inst. Ubuntu 8.04 på en aldrende Fujitsu-Siemens x86 PC men
har problemer med at starte op. Lige inden logon fremkommer sort
skærm og intet sker.

Hvis jeg starter i recovery mode og umiddelbart i menuen vælger
"resume normal boot" starter den dog fint op og når den er
startet op, genstarter den også fint uden problemer.

Nogen forslag?

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 15-09-08 20:05

O. Skjold <skjold5260dk@gmail.com> wrote:

> Har inst. Ubuntu 8.04 på en aldrende Fujitsu-Siemens x86 PC men
> har problemer med at starte op. Lige inden logon fremkommer sort
> skærm og intet sker.

Når du siger "lige inden logon" - Mener du så at der kommet noget på
skærmen under boot?

For sjovt, prøv at gå ind grub og fjern vga= i kerne-argumenterne.

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"America, Love it or Leave it!" comes back to haunt Dittoheads. - RL

Fra : O. Skjold

Dato : 15-09-08 21:47

Allan Willems Joergensen skrev i

<klip>

> Når du siger "lige inden logon" - Mener du så at der kommet
> noget på
> skærmen under boot?

Ja der vises Ubuntu-logo og en statusbar der bevæger sig. Der
hvor den går i sort er hvor billedet skifter til billedet "Angiv
brugernavn". Det pudsige er bare, at alting virker fint efter en
genstart men ikke ved en koldstart? Måske det bare er den F/S-PC
der i bund og grund er en spand?

> For sjovt, prøv at gå ind grub og fjern vga= i
> kerne-argumenterne.

Jeg prøver for sjov, mange tak for input

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 15-09-08 23:51

"O. Skjold" <> skrev i meddelelsen

> [...]
> pudsige er bare, at alting virker fint efter en genstart men ikke ved en
> koldstart? Måske det bare er den F/S-PC der i bund og grund er en spand?

Det stunt er set før på gamle l**** pc'er. De vil ført hugge igang
fra en koldstart efter en varmboot. Det kan være alt fra dårlig ram,
strømforsyning, bundkort, etc.

For en 5-6 år siden var det store hit, at tage rammene ud og gnubbe
kontaktfladerne med et stykke viskelædder.

mvh
Henning

Fra : Peter Frenning [OZ1P~

Dato : 16-09-08 08:22

Henning Præstegaard skrev:
> [...]
>
> For en 5-6 år siden var det store hit, at tage rammene ud og gnubbe
> kontaktfladerne med et stykke viskelædder.

Hvormeget RAM er der i dyret? Hvis der kun er 256MB kan det være en
forklaring...

Peter

Fra : O. Skjold

Dato : 16-09-08 20:09

Peter Frenning [OZ1PIF] skrev i

<klip>

> Hvormeget RAM er der i dyret? Hvis der kun er 256MB kan det
> være en
> forklaring...

Der er 512 MB. Det er måske bare fordi det er noget gammelt l***
men inden Ubuntu kørte den Windåse fint.

Jeg vil prøve teste RAM'en ved lejlighed og evt. se om der skulle
være noget der.

@ Henning: Jeg kender godt tricket med viskelæder men normalt
bruger jeg kontaktrens

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-09-08 09:38

O. Skjold wrote:

> men inden Ubuntu kørte den Windåse fint.

Windåse er heller ikke så krævende mht. hardwarens konsistens.

Jeg har en gammel PII-400 hvor bundkortets sekundære ATA-controller er
defekt. Windows 2000 har ingen problemer med den maskine overhovedet -
Linux Live-CD'er dør i opstarten, også selv om den defekte controller er
slået fra i BIOS.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-08 19:19

Den Tue, 16 Sep 2008 21:08:50 +0200 skrev O. Skjold:
> Peter Frenning [OZ1PIF] skrev i
>
> <klip>

> Der er 512 MB. Det er måske bare fordi det er noget gammelt l***
> men inden Ubuntu kørte den Windåse fint.

Måske windows er lidt langsommere til at boote, så grafikkortet
er nået at tø op inden?

Mvh
Kent

.... for katten.