eksisterende raid 5 med lvm og størrere di~
Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 08-09-08 15:29

Hej Ng

Jeg har pt et software raid 5 kørende, med 4x250gb diske, hvor jeg har
udvidet mit raid 5, med den 4. disk on-the-fly uden problemer... (dog ikke
hot-swap).

Jeg kunne dog nu godt tænke mig at bruge nogle størrere diske, f.eks 500gb
diske eller måske 1tb. I den forbindelse har jeg lige et lille spørgsmål...

Jeg er klar over at jeg "blot" kan købe 3x500gb diske og lave et nyt
software raid 5, og derefter tilføje dem i LVM som en ny volume group, og på
den måde blive ved med at udvidde mine partitioner uden at skulle lave
nye... _Men_ hvis nu det pci controller kort, jeg så bliver nød til at sætte
i, fejler efter nogen tid og jeg mister mit andet raid 5 med 500gb diskene,
og jeg har udviddet en partition i LVM ud over dem, hvad vil der så ske?

Hvad ville i gøre i mit situation? jeg er ved at løbe tør for diskplads...
(bliver brugt til htpc optagelser, billeder og musik)

centos 5.2
samba
lvm2-2.02.32-4.el5

Mvh Jacob

Fra : Kjeld

Dato : 10-09-08 12:18

> Hvad ville i gøre i mit situation? jeg er ved at løbe tør for diskplads...
> (bliver brugt til htpc optagelser, billeder og musik)

Det kommer jo an på om du vil have billigt storage eller sikker storage, da
det er to forskellige ting.

Muligheden for at en controller fejler er altid tilstede, også selv om det
er en dyr controller - jeg er lidt i tvivl om man bare kan udskifte
controlleren med en identisk eller om den tager alle data med sig i faldet,
men alt andet lige så er dine data ikke sikret.

Jeg ville tage backup af alle vitale data og være ligeglad med at miste
resten. Typisk har man vel ikke SÅ mange vitale data (private billeder og
dokumenter), så mon ikke det kan kopieres til en anden maskine i huset eller
til en USB disk?

Hvis ikke det er nok, så er du jo ude i et helt andet og dyrere setup med
redundante controllere og RAID5 med to paritetsdiske - men selv dér skal du
have en backup (helst offsite).

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 10-09-08 14:56

"Kjeld" <6s5423@gmail.REMOVE.com> skrev i en meddelelse

> Det kommer jo an på om du vil have billigt storage eller sikker storage,
> da det er to forskellige ting.

Man vil jo gerne have lidt af det hele

> [...]
> resten. Typisk har man vel ikke SÅ mange vitale data (private billeder og
> dokumenter), så mon ikke det kan kopieres til en anden maskine i huset

Jeg tror min løsning bliver at lave et nyt raid5 på pci controlleren, og så
håbe på at hvis den futter af, at så går raidet ikke i stykker, da det jo er
software raid... Så må jeg leve med at jeg skal fordele dataene over to
partitioner, selvom det nu er skide cool med lvm og sårn

Tak for dit svar.

Mvh Jacob