Re: Erfaringer med virtualiseringssoftware~
Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-09-08 10:39

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> writes:

>(ESXi understøtter tilsyneladende ikke harddisken i maskinen, og
>XenEtellerandetExpress hænger under opstart)

Udfordringen er sikkert, at hardwaren har ændret sig radikalt fra
den fysiske maskine til den virtuelle. XP er ikke dynamisk på
samme måde som Linux.

For eksempel vil XP kun installere Intel-driveren på en kværn med
en Intel-processor. Hælder du disken over på en i øvrigt identisk
maskine med en AMD-processor, vil den blue-screene, fordi den ikke
kan snakke "rigtigt" med CPU'en.

Løsningen kan være at tage en backup, sætte XP-cd'en i og lade
den reparere installationen. Det kan i den forbindelse betale sig
at finde en install-cd med SP2 eller SP3 på... ellers kommer man
RET langt bagud med patches og sager.

Desværre virker repair ikke helt så godt længere - Microsoft har
lidt "glemt" at følge med service packs i den sammenhæng. Det er
dog lykkedes mig at redde en pc på den måde (den skiftede netop
CPU, fordi det oprindelige motherboard døde).

Anyhoo, jeg vil gerne tilslutte mig koret af VMware-tilhængere.
Har selv en XP kørende i en VMware Player, der er ganske gratis
(i hvert fald til privat brug, kan ikke huske om licensen også
er ok til kommercielt).

Ulempen ved Player er, at den ikke kan forstå fysiske harddiske,
men man kan jo konvertere den eksisterende disk til en VM-disk.
Den er også lidt nemmere at lege med, hvis man har plads til et
par versioner af den :)

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-09-08 12:03

Klaus Ellegaard skrev den 08-09-2008 11:38:

> Udfordringen er sikkert, at hardwaren har ændret sig radikalt fra
> den fysiske maskine til den virtuelle. XP er ikke dynamisk på
> samme måde som Linux.

Nej, udfordringen er at finde en god og robust platform at køre det på.

Mht gæsten bruger jeg Acronis med Universal Restore til at lægge
maskinen ud som backup, og når den reetablerer tager den hånd om at
genbygge HAL'en så det ikke går i ged. Siger dokumentationen :)

> [...]
> Har selv en XP kørende i en VMware Player, der er ganske gratis
> (i hvert fald til privat brug, kan ikke huske om licensen også

Jeg har været meget glad for vmware workstation til Windows, men vil
gerne lægge lidt om så jeg kan afvikle andre ting uden at skulle have
samme Windows i luften nedenunder.