Check af harddisk i baggrund?
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 07-09-08 18:27

Med jævne mellemrum får jeg at vide, at nu har hd været mountet x gange
og nu skal den checkkes.

Det er for så vidt fint, at der er nogen som holder øje på min hd men
det passer mig sjældent lige dér at sidde og vente et par minutter på
checkket.

Er der ikke en måde man kan schedulere en pop-up med en reminder om at
køre hd og så starte checkket i baggrunden?

/Bjarne

Fra : Kent Friis

Dato : 07-09-08 18:31

Den Sun, 07 Sep 2008 19:27:25 +0200 skrev Bjarne Jensen:
> [...]
>
> Er der ikke en måde man kan schedulere en pop-up med en reminder om at
> køre hd og så starte checkket i baggrunden?

OS?

Jeg mener FreeBSD kan checke filsystemet mens det er mountet.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 07-09-08 22:13

Ja - det skulle jeg naturligvis også have oplyst : Kubuntu 8.xx ;)

Fra : Kent Friis

Dato : 08-09-08 20:00

Den Sun, 07 Sep 2008 23:13:22 +0200 skrev Bjarne Jensen:
> Ja - det skulle jeg naturligvis også have oplyst : Kubuntu 8.xx ;)

Så skal det gøres ved boot.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-09-08 20:40

Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> writes:

>Er der ikke en måde man kan schedulere en pop-up med en reminder om at
>køre hd og så starte checkket i baggrunden?

Disken skal (bør) være unmounted, mens man kører checket. Ellers
kan man kun gøre det i read-only mode, og så er man nærmest lige
vidt: Man får information om evt. fejl, men man kan ikke rette
dem uden at unmounte disken.

Spørgsmålet er, om der overhovedet er nogen grund til at køre det
check - i hvert fald så tit som default er sat til.

Anyway, hvis vi snakker ext2/3-filsystemer, så kan man starte
med at slå det fra - og evt. have en kalender-påmindelse om,
at man skal gøre det i hånden nu og da:

# tune2fs -c 0 /dev/whatever
# tune2fs -i 0 /dev/whatever

Så har man i hvert fald løst problemet med, at checket kommer
på et dårligt tidspunkt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 07-09-08 22:12

Hmm... er der ikke en programstump man kan sætte til at køre mens man
laver en kop mokka ?

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 08-09-08 21:50

Bjarne Jensen wrote:
> Hmm... er der ikke en programstump man kan sætte til at køre mens man
> laver en kop mokka ?
Nej, der findes ikke nogen programstump der kan køre mens man laver kaffe.
Check af filesystem sker ved boot, enten når der er bootet at antal
gange eller der bootes med visse tidsintervaller.
Maximum antal mounts eller maximum tidsinterval sættes med tune2fs.
Check af filesystemer kan også, som forslået af Klaus Ellegaard, slås
helt fra.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 08-09-08 19:59

Den Sun, 7 Sep 2008 19:39:57 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> [...]
> kan man kun gøre det i read-only mode, og så er man nærmest lige
> vidt: Man får information om evt. fejl, men man kan ikke rette

Du tænker på "fsck -n"? Den duer ikke, den finder ikke-eksisterende
fejl, fordi filsystemet ikke er i en konsistent tilstand imens det
bruges.

> [...]
>
> # tune2fs -c 0 /dev/whatever
> # tune2fs -i 0 /dev/whatever
>
> Så har man i hvert fald løst problemet med, at checket kommer

Jeg ville nok foreslå at nøjes med at slå 30-mounts checket fra,
og så lade den tage halvårs-checket (eller hvor tit det nu er).

På servere er det alligevel kun halvårschecket der bliver kørt,
og det har jeg ikke indtryk af er et problem.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-09-08 06:58

Kent Friis wrote:
> På servere er det alligevel kun halvårschecket der bliver kørt,
> og det har jeg ikke indtryk af er et problem.

Bortset fra hvis man liiige skal reboote en server og det
så pludseligt tager timevis pga. en fsck.

Samtidigt med at man har 117 skrigende brugere i telefonen...

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-08 07:45

Mogens Kjaer skrev den 09-09-2008 07:58:

> Bortset fra hvis man liiige skal reboote en server og det
> så pludseligt tager timevis pga. en fsck.

Timevis? Er den tid ikke forbi med journalling filsystemer og hurtige
diske?

Konklusionen må naturligvis være man skal have store diske på FAT32.
Det er hurtigt at checke.

> Samtidigt med at man har 117 skrigende brugere i telefonen...

Kan du ikke lave et telefonmøde så - så kan de udveksle erfaringer.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-09-08 08:24

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Timevis? Er den tid ikke forbi med journalling filsystemer og hurtige
> diske?

Jo, derfor har jeg også

tune2fs -c 0 -i 0

på alle maskiner i dag.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-09-08 08:41

Mogens Kjaer skrev den 09-09-2008 09:23:

> Jo, derfor har jeg også
>
> tune2fs -c 0 -i 0
>
> på alle maskiner i dag.

Jeg har rodet lidt med OpenSolaris og zfs. Man bliver sparet for en del
bøvl af ovenstående karat med det - det er ret fikst.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-09-08 17:54

Den Tue, 09 Sep 2008 08:44:35 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Timevis? Er den tid ikke forbi med journalling filsystemer og hurtige
> diske?

Journalling ændrer ikke på hvor lang tid end fsck tager.

> Konklusionen må naturligvis være man skal have store diske på FAT32.
> Det er hurtigt at checke.

Sidst jeg forsøgte at køre fsck.fat tog det noget med tre timer. Men
det var så også 500 megabyte...

CHKDSK? Den checker vist ikke ret meget mere end FAT-tabellen.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-09-08 17:51

Den Tue, 09 Sep 2008 07:58:13 +0200 skrev Mogens Kjaer:

> Bortset fra hvis man liiige skal reboote en server og det
> så pludseligt tager timevis pga. en fsck.
>
> Samtidigt med at man har 117 skrigende brugere i telefonen...

<pap>har jeg ikke indtryk at at det er et problem at 30-mounts
checket ikke bliver kørt en-to gange om måneden</pap>

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 09-09-08 07:43

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>Du tænker på "fsck -n"? Den duer ikke, den finder ikke-eksisterende
>fejl, fordi filsystemet ikke er i en konsistent tilstand imens det
>bruges.

Derfor mit "skal".

>På servere er det alligevel kun halvårschecket der bliver kørt,
>og det har jeg ikke indtryk af er et problem.

Man kan sige, at hvis fsck finder noget på et journaling filesystem,
så er der noget meget fundamentalt galt, som bør give anledning til
alvorlig bekymring.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Christian Laursen

Dato : 09-09-08 23:54

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Man kan sige, at hvis fsck finder noget på et journaling filesystem,
> så er der noget meget fundamentalt galt, som bør give anledning til
> alvorlig bekymring.

Men folk har jo lært, at med journalling er fsck ikke nødvendigt og
kan slåes fra, så det opdager man aldrig. Herligt. :)

--
Christian Laursen

Fra : Kent Friis

Dato : 11-09-08 17:59

Den Tue, 9 Sep 2008 06:42:48 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Derfor mit "skal".

> Man kan sige, at hvis fsck finder noget på et journaling filesystem,
> så er der noget meget fundamentalt galt, som bør give anledning til
> alvorlig bekymring.

Diske der ikke supporterer SCSI command tag'ing, RAID-controllere
der tror de ved bedre og alligevel ignorerer det, bugs i filsystem-
koden, buffere der overskrives af løbske pointere, diske der mister
strømmen midt i en blok...

Var det ikke den med RAID-controlleren der fik Alan Cox til at smide
et AMI Megaraid (aka. HP Netraid) ud og bruge software-RAID i stedet
for?

Iøvrigt mener jeg faktisk at have læst at det anbefales at køre fsck
alligevel efter et strømsvigt, netop fordi man ikke kan være sikker
på hvordan disken håndterer det. Og selvfølgelig efter et kernel
crash, for hvem ved hvad ulykker den pointer der crashede systemet
nåede at lave inden det crashede.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-09-08 21:58

On Mon, 08 Sep 2008 20:50:19 +0000, Jørgen wrote:

> Nej, der findes ikke nogen programstump der kan køre mens man laver
> kaffe.

fsck virker fint mens man indtager kaffe eller andre typer af fluidum.

> Check af filesystem sker ved boot, enten når der er bootet at antal
> gange eller der bootes med visse tidsintervaller.

.... eller når man umount'er et filsystem og checker det - man kan
sagtens have filsystemer der ikke er i brug konstant, og som kan checkes
mens man slukker tørsten, og maskinen i øvrigt kører videre.

/var/local/music på min jukebox er et eksempel på et sådant.

Mvh.

--
"Your father traded the tools for M&Ms again" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 08-09-08 22:43

Tak for indlægene