Installere Ubuntu på maskine uden drev
Fra : iSteen

Dato : 04-09-08 10:41

Jeg har en lile computer med Suse Linux Enterprise Desktop som jeg
egentligt gerne vil prøve Ubuntu på. Jeg har intet drev, udelukkende
usb-indgange.
Kan man downloade installationsfiler til Ubuntu, så jeg ikke behøver
installere via usb?

Skal jeg installere via usb er jeg nødt til at rette i bios, for at få
maskinen til at starte op på usb i stedet for harddisken...og det har
jeg ikke en pind forstand på. Det andet ville være lettere (for mig)
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Kasper Lund

Dato : 04-09-08 10:52

iSteen skrev:
> [...]
> maskinen til at starte op på usb i stedet for harddisken...og det har
> jeg ikke en pind forstand på. Det andet ville være lettere (for mig)

Hvis du vil installere fra netværket, skal du også rette i bios. (alt
efter hardware kan du måske trykke f{1-12} under opstart og vælge bootmedie)

Hvis du ikke har et lokalt setup til at installere fra netværket, er USB
nok det nemmeste alternativ.

Se evt. her:

https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick

Har selv brugt løsningen med isostick.sh scriptet hvilket fungerer
upåklageligt.

Fra : J

Dato : 04-09-08 11:08

On Thu, 4 Sep 2008 11:40:41 +0200, iSteen <isteen@ntispamGmail.com>
wrote:

> [...]
>maskinen til at starte op på usb i stedet for harddisken...og det har
>jeg ikke en pind forstand på. Det andet ville være lettere (for mig)

Installér VirtualBox i den Suse. Download så ubuntu image (iso fil),
og sæt virtualbox til at boote på det. Så kører du ubuntu i et vindue.
VirtualBox understøtter dog ikke 3D, så compiz kan ikke lige testes på
den måde.
Du skal nok helst have 2 Gbyte ram for at det kører godt.

Alternativt: anskaf en dvd-brænder i et usb-kabinet, og boot på det
(F11 eller F12 for boot menu).

mvh

John