Bank og linux ?
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 04-09-08 08:03

Hej
Jeg har købt mig en (noget støjende) Asus Eee 900 med et modificeret
Xandros linux system på. Min erfaring med linux begrænser sig til hvad
jeg har læst mig til på nettet de sidste dage.
Maskinen skal bruges til surf og lidt email. Men det ville også være
rart at kunne gå på "lån og spar bank" og se hvor fattig jeg er for
tiden. Såvidt jeg kan se kan det godt lade sig gøre, men banken
supportere ikke linux. De skriver dog at det kan lade sig gøre med bl.a.
debian. Mit Java osv. skulle også være i orden.
Men det store spørgsmål er hvor jeg skal placere nøglen (noget
sikkerhedskode halløj) som i windows skal ligge på roden af C:, Nogen
der har erfaring med lån og spar bank/linux

mvh Stig

Fra : carsten

Dato : 04-09-08 08:33

Et godt udgangs punkt vil være at placere nøglen i dit home directory.

Jeg går ud fra, at da du tog maskinen i brug første gang, er du blevet bet
om, at oprette dig som bruger, og derfor er er der nu et directory i home
der heder det bruger navn eks. /Home/stig og det er dette directory der er
det home directory
/Carsten

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-09-08 08:43

Carsten skrev:

> [...] der [er] et directory i home der heder det bruger navn eks.
> /Home/stig og det er dette directory der er det home directory

Fra en shell kan man fx:

#v+
   $ echo ~
   /home/klaus
   $ echo $HOME
   /home/klaus
   $
#v-

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : sjp

Dato : 04-09-08 09:52

Tak for svar begge to.
Jeg vil forsøge lidt senere at få nøglen overført til Home/stig.

Mvh Stig

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 04-09-08 18:27

sjp wrote:
> Tak for svar begge to.
> Jeg vil forsøge lidt senere at få nøglen overført til Home/stig.
>
> Mvh Stig

Gør sådan her:

Skriv: cd ~

Det betyder: Skift til home directory.

Skriv: ls

Det betyder: List files in current directory.

Skriv: pwd

Det betyder: Print working directory, /home/jesper

Skriv: mkdir webbank

Det betyder: make subdirectory, /home/jesper/webbank

I din browser/filemanager: Kopier nøgle til ~/webbank

Skriv evt. cd ~/webbank + ls for at checke at filen er der.

FÆRDIG! Åbn din browser. Hvis java virker, klick browse og peg på din
nøglefil i /home/jesper/webbank/xxxxxx-filename....

Fra : Kent Friis

Dato : 04-09-08 18:47

Den Thu, 04 Sep 2008 19:26:38 +0200 skrev Master Fat Bastard:

> Gør sådan her:
>
> Skriv: cd ~
>
> Det betyder: Skift til home directory.

Det var da besværligt. Hvad er der nu i vejen med?

cd

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 04-09-08 20:55

Kent Friis wrote:

> Det var da besværligt. Hvad er der nu i vejen med?
>
> cd

Ja, det er besværligt fordi det ikke rimeligt at henvise en absolut
begynder til at bruge tilde-tegnet som pseudonym for home-directory.
Dels fordi den brug af ~ formentlig er totalt ukendt for en begynder, og
dels fordi ~ er en dead character, som kun bliver synlig når der
tastes et tegn, i dette tilfælde et mellemrum, umiddelbart efter ~.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 06-09-08 13:26

Jørgen Heesche wrote:

> [...]
> dels fordi ~ er en dead character, som kun bliver synlig når der tastes
> et tegn, i dette tilfælde et mellemrum, umiddelbart efter ~.

Uh, åh! MIT LIV ER FÆRDIGT! TILDE-TEGNET ER SKIDE-BESVÆRLIGT OG MIN
HJERNE BRYDER SAMMEN, NÅR JEG LÆSER AT MAN KAN BRUGE DET ENE TEGN!

Så er det kraftedme heller ikke værre!

Hint: Tilde bliver også brugt på windows og man behøves ikke at være
ph.d. i computer-teknologi, for at finde ud af at bruge tilde-tegnet.

Slutteligt skal siges at tilde rent faktisk har en god berettigelse og
der er en god grund til at bruge det og lære det i flere sammenhænge.

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 06-09-08 16:19

Master Fat Bastard wrote:

> Slutteligt skal siges at tilde rent faktisk har en god berettigelse og
> der er en god grund til at bruge det og lære det i flere sammenhænge.

Hvad med cd $HOME

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-08 18:56

Den Sat, 06 Sep 2008 17:18:35 +0200 skrev Martin M. S. Pedersen:

> Hvad med cd $HOME

Hvorfor skal det gøres så besværligt?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-08 19:23

> Hvad med cd $HOME

Går det ud på hvem der kan finde den længste kommando der gør det
samme som "cd"?

I så fald er mit bud:

cd $(awk -F: "/^$LOGNAME:/ {print(\$6)}" </etc/passwd)

:-þ

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-09-08 21:08

"Master Fat Bastard" <> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Slutteligt skal siges at tilde rent faktisk har en god berettigelse og der
> er en god grund til at bruge det og lære det i flere sammenhænge.

Læste lige dit indlæg igennem igen og må sige: Det er jo en fin lille
vejledning du har skruet sammen der. Du forklarer jo hvad de forskellige
ting betyder og gør. Så i min bog, glem dem der støjer for at høre sig selv
og fortsætte i samme fine kurs.

mvh
Henning

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 06-09-08 21:41

Master Fat Bastard wrote:

> [...]
>
> Slutteligt skal siges at tilde rent faktisk har en god berettigelse og
> der er en god grund til at bruge det og lære det i flere sammenhænge.

Det er et gammelt trick at tilde (accent circumflex, Ã, ã, ~) i Unix kan
bruges i stedet for at taste /home/user.
Tilde (~) er en dead key, som kun kan ses, når der umiddelbart efter
tastes et tegn, der kan tage accent circumflex. Men ~ kan også bruges i
forbindelse med space, og bliver dermed tilsyneladende et selvstændigt tegn.
Tilde er NEMT at bruge, og er et af de tricks, der gør tilværelsen
lettere for en kommandolinie-bruger.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-08 22:10

Den Sat, 06 Sep 2008 20:40:48 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> [...]
> forbindelse med space, og bliver dermed tilsyneladende et selvstændigt tegn.
> Tilde er NEMT at bruge, og er et af de tricks, der gør tilværelsen

Er der ikke snart nogen der gider forklare hvorfor "cd ~" er
nemmere end "cd"?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-09-08 09:46

Kent Friis wrote:

.... SKIP ...

> Er der ikke snart nogen der gider forklare hvorfor "cd ~" er
> nemmere end "cd"?
>
> Mvh
> Kent

Selvfølgelig er 'cd ~' ikke nemmere end 'cd', tværtimod, ~ kræver jo 3
ekstra tastetryk.
Det er absurd at foreslå at bruge 'cd ~'.
~ skal kun bruges i de tilfælde, hvor det ellers ville være nødvendigt
at taste /home/user.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-09-08 00:08

On Thu, 04 Sep 2008 19:55:02 +0000, Jørgen wrote:

> Ja, det er besværligt fordi det ikke rimeligt at henvise en absolut
> begynder til at bruge tilde-tegnet som pseudonym for home-directory.

Det kan vel være meget godt at lære for en begynder, al den stund at det
ofte anvendes?

> Dels fordi den brug af ~ formentlig er totalt ukendt for en begynder,
> og dels fordi ~ er en dead character, som kun bliver synlig når der
> tastes et tegn, i dette tilfælde et mellemrum, umiddelbart efter ~.

Det er også besværligt at skrive store bogstaver, men før eller siden
bliver man vel nød til at lære hvordan man anvender et tastatur, når man
vil benytte et af disse her moderne edb-apparater?

Mvh.

--
"I always liked songs with parentheses in the title." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-09-08 21:15

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-09-08 22:26

On Sat, 06 Sep 2008 20:40:48 +0000, Jørgen wrote:

> Tilde er NEMT at bruge, og er et af de tricks, der gør tilværelsen
> lettere for en kommandolinie-bruger.

Skizofren?

Mvh.

--
"Mr. Cotton's... parrot. Same question." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-09-08 10:29

Adam Sjøgren wrote:
> On Thu, 04 Sep 2008 19:55:02 +0000, Jørgen wrote:

.... SKIP ...

> Skizofren?

Jeg ville blive skizofren, hvis jeg skulle navigere i filsystemet med en
filemanager; det er langt nemmere at arbejde med linuxkommandoer i xterm.
Der er tre tricks, der letter arbejdet.
1. auto completion med TAB.
2. copy/paste udføres 'direkte' med museknapper, dvs. uden en omvej
gennem en menu.
3. Tilde(~), hvis der brug for at referere til home/<user>

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 07-09-08 10:28

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> 2. copy/paste udføres 'direkte' med museknapper, dvs. uden en omvej
> gennem en menu.

Det må du lige forklare lidt nærmere. Hvor mener du at man skal bruge en
menu for at copy-paste?

Desuden er det da lettere at have en terminal emulator som forstår
tastaturgenveje til den slags.

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Are you a Klingon, or is that a turtle on your head?"

Fra : Kent Friis

Dato : 07-09-08 12:32

Den 07 Sep 2008 09:28:25 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Det må du lige forklare lidt nærmere. Hvor mener du at man skal bruge en
> menu for at copy-paste?

Jeg tror han mener PRIMARY vs CLIPBOARD.

> Desuden er det da lettere at have en terminal emulator som forstår
> tastaturgenveje til den slags.

Hvilke taster ville du bruge til det? Ctrl-C / Ctrl-V er optaget.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 07-09-08 12:43

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Hvilke taster ville du bruge til det? Ctrl-C / Ctrl-V er optaget.

Gnome Terminal bruger som default ctrl-shift c+v

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"YOU ARE NOW MY MASTER, AND KURT COBAIN IS MY GOD..." -Dingbelle

Fra : Kent Friis

Dato : 07-09-08 13:37

Den 07 Sep 2008 11:42:42 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Gnome Terminal bruger som default ctrl-shift c+v

Det var da besværligt. Hvilke taster bruger den så til at markere?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Dennis Hansen

Dato : 07-09-08 15:41

Kent Friis skrev Den. 07-09-2008 14:36:
> [...]

Det ser ud til at det også bliver metoden for konsole under KDE4
i.flg
http://lists.kde.org/?l=konsole-devel&m=117737159420320&w=2

> Det var da besværligt. Hvilke taster bruger den så til at markere?

Ville jeg også gerne vide, bare for 'konsole', kan man markere tekst
med keyboard,
jeg bruger altid mus, men det vil jeg gerne slippe for.

Dennis Hansen <kaffeikoppen+newsspam@gmail.com>
Linux user #270441 http://counter.li.org
K Desktop Environment - http://www.kde.org

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 08-09-08 16:39

> Det var da besværligt. Hvilke taster bruger den så til at markere?

Det gør den ikke. Normalt bruger jeg musen til at markere og paste med,
ovenstående bruger jeg kun til åndsvage programmer som ikke bruger
primary selection, men kun clipboard (som eksempelvis Lotus Notes).

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"For there revealed in flowing robes was Lucy in the sky" -Floyd

Fra : Kent Friis

Dato : 08-09-08 19:57

Den 08 Sep 2008 15:38:49 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Det gør den ikke. Normalt bruger jeg musen til at markere og paste med,
> ovenstående bruger jeg kun til åndsvage programmer som ikke bruger
> primary selection, men kun clipboard (som eksempelvis Lotus Notes).

Dt er da så sjældent at det ikke gør noget den er gemt i en menu.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 08-09-08 20:22

> Dt er da så sjældent at det ikke gør noget den er gemt i en menu.

Læs: Når jeg skal udveksle data med...

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"I promise to take good care of your cat." - Schrodinger

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-09-08 13:19

Allan Willems Joergensen wrote:

> [...]
> menu for at copy-paste?
>
> Desuden er det da lettere at have en terminal emulator som forstår

I Thunderbird, hvor jeg er lige nu, er der copy og paste i Edit-menuen.
Xterm har også en Edit-menu med copy/paste.
Men man behøver ikke at bruge disse menu-funktioner, museknapperne er
shortcuts for copy/paste.
Det virker dog bedst med en 3-knap mus.
En bærbar med kun højre- og venstre-knap, skal man trykke på højre og
venstre samtidigt for at simulere midterknappen.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 08-09-08 07:02

On Sat, 6 Sep 2008 22:14:33 +0200
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> $ echo $(awk -F: "/^$LOGNAME:/ {print(\$6)}" </etc/passwd)
>
> $
>
> Virker ikke, hvis der logges ind via NIS, LDAP etc

cd $(echo $( getent passwd | awk -F: "/^$LOGNAME:/ {print(\$6)}"))

er ligeglad med om det er NIS, ldap, winbind, local passwd file, ...

Fra : Kent Friis

Dato : 08-09-08 19:39

Den Mon, 8 Sep 2008 08:02:16 +0200 skrev Jacob Gaarde:

> cd $(echo $( getent passwd | awk -F: "/^$LOGNAME:/ {print(\$6)}"))
>
> er ligeglad med om det er NIS, ldap, winbind, local passwd file, ...

Hvorfor echo?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 09-09-08 09:02

On 08 Sep 2008 18:38:30 GMT

> Hvorfor echo?

med fare for at starte endnu en "useless-use-of-cat"-tråd,
det er den måde jeg tester output på, så man ikke får en fejl á la
"bash: /h/jag: is a directory"
eller værre endnu, kommer til at gøre noget man ikke ville have gjort
med _det_ datasæt.
når jeg så er tilfreds med output fra $(echo <something>), pakker jeg
den ofte bare ind i <det-jeg-nu-vil-gøre>, hvis det ikke er til et
script med loop eller til cron, men til en eller få ganges håndkørsel.
så vælger jeg at betale prisen for kald af echo (jeg briger en shell,
der har echo som indbygget funktion)
aktuelt her burde jeg selvfølgelig have fjernet $(echo ), fordi det er
redundant i sammenhængen.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-09-08 17:49

Den Tue, 9 Sep 2008 10:02:24 +0200 skrev Jacob Gaarde:

> [...]
> der har echo som indbygget funktion)
> aktuelt her burde jeg selvfølgelig have fjernet $(echo ), fordi det er

Øh... Det er da hurtigere at slette fire bogstaver (echo) end at
skrive cd $( )

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 12-09-08 12:43

On 11 Sep 2008 16:48:32 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Øh... Det er da hurtigere at slette fire bogstaver (echo) end at
> skrive cd $( )

muligtvis , men jeg forklarede mig netop med at det er en generel
arbejdsmetode , og den forklaring tager ikke højde for, om det er

cd $(echo ...)

eller

for i in $(echo ) do ; if [ $( ... ${i} | wc -l ) -lt 0) ... then
addgroup --system ${i}; fi ; done