snmp og flere servere + accesspoint
Fra : Morten Graae

Dato : 02-09-08 13:45

Hej jeg har 25 accesspoint - 4 printere - 4 servere. 4 swithce (som
alle står lokalt)

jeg kunne godt tænke mig at få en oversigt over alle enheder - og
gerne med følgende views
- er enheden oppe
- hvis server - hvordan ser gennemsnit load ud
- hvis server - hvordan ser drevudnyttelsen ud
- hvis server - hvordan ser netforbindelsen ud
- hvis accesspoint - hvor mange brugere er på
- hvis accesspoint - seneste log
- hvis printer seneste log.
- hvis printer - hvor meget er der printet
- hvis swithc - seneste log

nogen ide til hvordan jeg gør det.
jeg kan tilgå dem med snmpwalk - men jeg fatter ikke hvad den helt
præcist gør.
jeg kan programmere i bash + php + cron.

jeg ville gerne have oversigten på en webside.

mvh
Morten Graae
Bjergsnæsskolen

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 02-09-08 20:56

Morten Graae skrev:
> [...]
> præcist gør.
> jeg kan programmere i bash + php + cron.
>
> jeg ville gerne have oversigten på en webside.

Se på nagios www.nagios.org, den kan det du efterspørger.

/Kasper

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-09-08 20:57

On Tue, 2 Sep 2008 12:44:42 -0700 (PDT), Morten wrote:

> [...]
> - hvis accesspoint - seneste log
> - hvis printer seneste log.
> - hvis printer - hvor meget er der printet

Mon ikke Nagios, Cacti eller Munin kan bruges?

http://www.nagios.org/ - overvågning
http://www.cacti.net/ - grafer
http://munin.projects.linpro.no/

Mvh.

--
"I always liked songs with parentheses in the title." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 02-09-08 21:01

Den Tue, 2 Sep 2008 12:44:42 -0700 (PDT) skrev Morten Graae:
> [...]
> - hvis swithc - seneste log
>

> nogen ide til hvordan jeg gør det.
> jeg kan tilgå dem med snmpwalk - men jeg fatter ikke hvad den helt

Hvad er der ikke at forstå ved den?

Den giver en liste over id -> værdi. Når man så har fundet de id'er
man er interesseret i, trækker man dem ud med snmpget eller
lignende.

> jeg kan programmere i bash + php + cron.

Det kan sagtens klares i et shell script.

Andre har allerede nævnt programmer der kan gøre arbejdet for dig.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Morten Graae

Dato : 03-09-08 05:11

On 2 Sep., 22:00, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> lignende.

> Det kan sagtens klares i et shell script.
>
> Andre har allerede nævnt programmer der kan gøre arbejdet for dig.

jeg har fint installeret nagios og det virker umiddilbart fint - men
nu blev jeg nysgerrig.

Jeg har en printer (gestenter mp5500)
Så har jeg en linux maskine med fedora 9 og snmp pakken

jeg kunne godt tænke mig at få status på maskinen. (om den mangler
papir, hæfteklammer og .lign)
hvordan trækker jeg det ud fra promten?

mvh.
Morten Graae

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-09-08 13:00

Morten Graae wrote:
> [...]
> Så har jeg en linux maskine med fedora 9 og snmp pakken
>
> jeg kunne godt tænke mig at få status på maskinen. (om den mangler

Du skal have en printer MIB. Jeg bruger en,
der hedder rfc1759.mib som jeg ikke lige kan
huske hvor jeg har fundet. Gem den i
/whatever/rfc1759.mib

Så prøv at lave en:

export MIBDIRS=/whatever
snmpwalk -v 1 -cpublic -m ALL -Cc IP-på-printer

og se hvad der kommer ud.

Du kan jo så eksperimentere med:

snmpwalk -v 1 -cpublic -m ALL -Cc IP-på-printer >1.txt
- fjern alle hæfteklammer
snmpwalk -v 1 -cpublic -m ALL -Cc IP-på-printer >2.txt
diff 1.txt 2.txt

og se om der er noget der springer i øjnene.

Jeg har et script der hver nat logger pagecount på
alle vores netværksprintere vha.

snmpget -v 1 -c public ${PRINTER} -Oqv
..iso.org.dod.internet.mgmt.mib-2.43.10.2.1.4.1.1

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Niels Baggesen

Dato : 04-09-08 06:07

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:
> Du skal have en printer MIB. Jeg bruger en,
> der hedder rfc1759.mib som jeg ikke lige kan
> huske hvor jeg har fundet. Gem den i
> /whatever/rfc1759.mib

Printer-MIB er nu om dage - dvs siden 2004 - RFC 3805 (og Finisher-MIB 3806)

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : N/A

Dato : 03-09-08 13:00