Fjern gamle Ubuntu
Fra : Lars Raaby

Dato : 31-08-08 07:57

Når jeg starter op så kommer der en liste med gamle versioner af
ubuntu. Den første hedder 14 til sidst og nu er jeg nået op til 21.
Hvordan fjerner jeg de gamle versioner?

--
venlig hilsen
Lars Raaby

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-08-08 08:16

Lars Raaby wrote:
> Når jeg starter op så kommer der en liste med gamle versioner af
> ubuntu. Den første hedder 14 til sidst og nu er jeg nået op til 21.
> Hvordan fjerner jeg de gamle versioner?

Du fjerner dem i /boot/grub/menu.lst

Eller bruger StartUp-Manager.

Jesper Poulsen

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 31-08-08 08:05

Lars Raaby <lars.raaby@kabelmail.dk> wrote:

> Når jeg starter op så kommer der en liste med gamle versioner af
> ubuntu. Den første hedder 14 til sidst og nu er jeg nået op til 21.
> Hvordan fjerner jeg de gamle versioner?

Det er ikke versioner af Ubuntu, men af Linux-kerner.

Du kan fjerne dem fra maskinen med Synaptic, apt eller hvad du nu
foretrækker.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Two down, one to go." - Q

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 31-08-08 10:04

Lars Raaby wrote:
> Når jeg starter op så kommer der en liste med gamle versioner af ubuntu.
> Den første hedder 14 til sidst og nu er jeg nået op til 21.
> Hvordan fjerner jeg de gamle versioner?

Du har opdateret linuxkernen 20 gange.
Ved opdaterinng ef kernen bliver den gamle version ikke overskrevet.
Det er derfor muligt at boot både med ny og gammel kerne.
Når man er tilfreds med en ny kerne skal gamle kerner afinstalleres og
de tilsvarende menupunkter fjernes fra /boot/grub/menu.lst
I Ubuntu kan man vist bruge synaptic til afinstallering og
startupmanager til redigering af menu.lst

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jacob Larsen

Dato : 31-08-08 15:31

Jørgen Heesche wrote:
> [...]
> I Ubuntu kan man vist bruge synaptic til afinstallering og
> startupmanager til redigering af menu.lst

Det skulle gerne være nok at afinstallere pakkerne for de kerne
versioner man ikke længere bruger. Under processen vil den køre en
update-grub, som vil autodetekte en ny liste af installerede kerner.

/Jacob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-08-08 17:18

Lars Raaby skrev den 31-08-2008 08:56:
> Når jeg starter op så kommer der en liste med gamle versioner af ubuntu.
> Den første hedder 14 til sidst og nu er jeg nået op til 21.
> Hvordan fjerner jeg de gamle versioner?

Jeg kører "apt-get clean" og "apt-get autoclean" sårn lidt blandet og så
har de en tendens til at forsvinde :)