Fjernelse af ikke-konfigurerede net interf~
Fra : Jan Birk

Dato : 26-08-08 13:57

Hej - igen

Nu er den lidt gal igen, jeg har 4 net interfaces når jeg kigger på
'ifconfig -a'.

Nogle gange bruger jeg wifi (wlan0) andre gange tråd (eth0). Så er der
den lokale (lo) og en jeg ikke lige ved hvad er (wmaster0).

På min gamle Fedora skulle jeg fjerne alle interfaces som var listet,
men ikke i brug, inden jeg startede "/etc/init.d/cpnclient_init start"

Ellers kunne vpn klienten ikke initialisere....

Det klarede jeg med 'ifdown INTERFACE'

Her på min Ubuntu 8.04 er resultatet:

---------------
ifdown eth0
ifdown: interface eth0 not configured
---------------

Hvilket resulterer i, at interfacet stadig er at finde i 'ifconfig -a'.
Min vpnclient virker - derfor? - ikke.

Hvordan fjerner jeg - midlertidigt - disse interefaces helt fra ifconfig
-a???

Pft

/Jan

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 26-08-08 14:10

Jan Birk wrote:
> På min gamle Fedora skulle jeg fjerne alle interfaces som var listet,
> men ikke i brug, inden jeg startede "/etc/init.d/cpnclient_init start"

Hvis du har mulighed for at bruge vpnc i stedet for Cisco's klient
fungerer det meget bedre sammen med NetworkManager. I hvert fald
på Fedora 9.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jan Birk

Dato : 26-08-08 14:31

> Hvis du har mulighed for at bruge vpnc i stedet for Cisco's klient
> fungerer det meget bedre sammen med NetworkManager. I hvert fald
> på Fedora 9.

Tak. Det tror jeg på. Jeg har forsøgt nogle gange, uden held. Jeg har
vist aldrig fået certifikatet ordentligt på plads i vpnc.

Måske mangler jeg at installere noget...

Når jeg har installeret det, jeg tror der skal til, bliver
konfigurationen/installationen (vpnc) beskrevet som 'Åben
networkmanageren' og .....

Det er ikke lykkedes mig at åbne/finde networkmanageren, og hvis det er
System-> Administration -> Network... kommer der ikke en VPN
konfiguration frem.....

Rimeligvis mig, og jeg vil meget hellere bruge vpnc så hvis det kan lade
sige gøre..... yupi

/Jan

Fra : JSH

Dato : 26-08-08 21:59

Jan Birk wrote:
> [...]
> Min vpnclient virker - derfor? - ikke.
>
> Hvordan fjerner jeg - midlertidigt - disse interefaces helt fra ifconfig

Det var da noget bøvl.
Tag og installer pakken network-manager-vpnc, så genstarter du din
network-manager-applet på en vis (foretrækker logout-login metoden selv).
Så venstre klikker du på ikonet ved siden af uret som du vel kender.
Det skulle give dig en drop-down menu med 'VPN Connections'.
Så tilføjer du bare en ny der.

I den wizard der kommer, så ved step 1 of 2, så vælger du "Compatible
Cisco VPN client (vpnc)". Så kan du indtaste selv, eller bruge den lækre
"Import Saved Configuration...".
Så er det gjort og du klikker igen på venstre mus-tast og du vil se den
er listet.
Klik på den og se at den så kræver et group-password og et
brugerpassword (mener jeg det er de to den kræver).

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 27-08-08 07:19

JSH wrote:
> I den wizard der kommer, så ved step 1 of 2, så vælger du "Compatible
> Cisco VPN client (vpnc)". Så kan du indtaste selv, eller bruge den lækre
> "Import Saved Configuration...".

Jeg tror ikke at vpnc supporter cisco VPN vha. certifikater.