Hjæl til tydning af dåb i Dalby
Fra : Aino Rasmussen

Dato : 09-09-08 14:36

Kan nogen hjælpe mig med tydning af dåbsoplysninger fra
AO Odense amt, Bjerge herred, Dalby sogn 1734 - 1814.
Opslag 115, 2. dåb på siden

Dom No 2 d. 13 Febr. Povel ????????

På forhånd tak
Med venlig hilsen
Aino Rasmussen

Fra : Poul. E. Jørgensen

Dato : 10-09-08 09:34

"Aino Rasmussen" <aino@youmail.dk> skrev i meddelelsen
> Kan nogen hjælpe mig med tydning af dåbsoplysninger fra
> AO Odense amt, Bjerge herred, Dalby sogn 1734 - 1814.
> Opslag 115, 2. dåb på siden
>
> Dom No 2 d. 13 Febr. Povel ????????

Der står 2 gange noget med -gaarden som jeg ikke kan tyde. Muligvis kan en
lokalkendt hjælpe.
Min læsning:
Povel Nielsens Datter af K?-gaarden kaldet Anne, Baaren af Jomfr. Mejer på
Scheelensborg. Faddere vare Forvalter Rasmusen, Hans Hansen af Hersnap,
Peder Larsen og Niels Hansen, begge fra Kregegaarden (?).

Herregården kaldes flere steder i kirkebogen Scheelensborg, så det er ikke
en fejlskrivning (trods det moderne navn Scheelenborg).
Et andet sted siges at forvalter Rasmusen var på Scheelensborg.

--
Poul Erik Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Poul. E. Jørgensen

Dato : 10-09-08 16:33

"Poul. E. Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i meddelelsen
> Povel Nielsens Datter af K?-gaarden kaldet Anne, Baaren af Jomfr. Mejer på
> Scheelensborg. Faddere vare Forvalter Rasmusen, Hans Hansen af Hersnap,
> Peder Larsen og Niels Hansen, begge fra Kregegaarden (?).

Ang. det sidste: der findes i nabosognet Mesinge en Kraggaarden. Den er også
nævnt 108,12 hvor Niels Hansen og Peder Larsen fra Kraggaarden står faddere,
i øvrígt sammen med Povel Nielsen. Povel Nielsen er her tydeligt fra
Mosegaarden. En sådan fandtes (findes?) i Dalby sogn.
Gården 108,12, skrevet Kraggaarden, kaldes 110,5 og 111,11 Kragegaarden.
108,12's Mosegaarden synes 115-2 stavet Moesegaarden.

Så jeg vil nu læse:
Povel Nielsens Datter af Moesegaarden kaldet Anne, Baaren af Jomfr. Mejer på
Scheelensborg. Faddere vare Forvalter Rasmusen, Hans Hansen af Hersnap,
Peder Larsen og Niels Hansen, begge fra Kragegaarden.

Fadderne behøver altså ikke at være fra samme sogn. Scheelenborg ligger
således i Stubberup sogn.
Kilder til gårdenes beliggenhed: Stednavneudvalget (ved John Kousgård
Sørensen): Odense Amts Bebyggelsesnavne (1969), = Danmarks Stednavne Nr. 14.
Se under de enkelte sogne.

Fra : Aino Rasmussen

Dato : 10-09-08 17:06

Tusind tak for hjælpen og de mange yderligere informationer.

Med venlig hilsen
Aino Rasmussen