Hjælp med tydning ved dåb
Fra : Lars Iburg-Krogh

Dato : 27-08-08 19:30

Hej NG
Er kørt lidt fast i teksten, det drejer sig om et opslag på AO:
Hjørring amt, Hvetbo herred, Hune sogn, 1686 - 1787, opslag 97,
nederst på siden, 1699 22 januar, ved Marens dåb:
Ordet efter faderens navn, Niels Nielsøn ..................? en tittel eller
stednavn? Længere nede i teksten ses to ord som jeg læser: ibid,
en forkortelse? på hvad?
Med venlig hilsen
Lars

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 27-08-08 20:42

Lars Iburg-Krogh skrev:
> [...]
> Ordet efter faderens navn, Niels Nielsøn ..................? en tittel eller
> stednavn? Længere nede i teksten ses to ord som jeg læser: ibid,

Ibid kan jeg klare. Det betyder samme (sted) (som den foregående
stedsangivelse)

Venlig hilsen Dikte

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-08-08 23:35

"Lars Iburg-Krogh" <iburg@krogh.mail.dk> skrev Wed, 27 Aug 2008 20:30:08
+0200

>Ordet efter faderens navn, Niels Nielsøn ..................? en tittel eller
>stednavn?

Hvis man sammenligner stavningen med ordet Hvarregaard (et kendt
stednavn i Hune) lidt længere nede så må der stå Hvarremann.

Ordet forekommer også på opslag 95, hvor det er stavet Hvarremand.
--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Lars Iburg-Krogh

Dato : 28-08-08 17:28

Hej Benedikte og Arne.
Mange tak for hjælpen - jeg har nu fundet "ibid" i fremmedordbogen og
Hvarregaard på KMS.dk.
Med venlig hilsen,
Lars