Postekspeditør Andreas Nicolai Rheders eft~
Fra : Toke Nørby

Dato : 21-08-08 16:52

Er der nogen af jer, der har noget om postekspeditør i løgumkloster
Andreas Nicolai Rheder, der døde 15.11.1846 og som, efter en ikke
specielt brugbar kilde (en udateret lap papir), blev efterfulgt af sin
søn. Sønnen blev konstitueret postekspeditør, men da Rheder efterlod
sig tre sønner, ved jeg ikke, hvem det er - den yngste er nok uden for
diskussion:

Claus Heinrich Rheder var 6 år i 1846 (så det er ikke ham)
Theodor Friedrich Rheder var 17 år i 1846
Nicolai Marcussen Rheder var 19 år i 1846

Alle data er fundet ved at blade i kirkebogen for Løgumkloster.

Jeg forstår ikke, hvorfor de to sidste ikke med i folketællingen fra
1845 (eller senere)? Er der en eller anden, der er i familie med
Rheder, og som kan kaste lidt lys over dette? På forhånd tak.
--
Mvh Toke
Se http://www.norbyhus.dk/DDPE/

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-08-08 20:39

Undskyld - alle 1846 skal være 1845!

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-08-08 07:28

> Mvh Toke
> Se http://www.norbyhus.dk/DDPE/
> En ny bog med biografier over godt
> 4300 postfolk m.m.
----------
Hej Toke.
Jeg undrer mig:
Når jeg søger bogen på bibliotek.dk får jeg samme titel, men med Fr Olsen
som forfatter
Olsen, Fr
Den danske Postetat 1624-1927.
Men der er måske en naturlig forklaring?
Hilsen
Flemming Svendsen

Fra : Toke Nørby

Dato : 22-08-08 08:57

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> wrote:

> [...]
>Olsen, Fr
>Den danske Postetat 1624-1927.
>Men der er måske en naturlig forklaring?

Hej Flemming,
Jo, forklaringen er enkel. Min bog er så ny (udkom 01.08.2008), at
bibliotekerne endnu ikke har fået information om bogen fra Dansk
Bogfortegnelse og derfor ikke har haft mulighed for at vurdere, om de
skal anskaffe den - hvad de selvfølgelig bør! Den findes pt. kun på
Frederiksberg Bibliotek, men det er fordi en af deres bibliotekarer
(en god bekendt, som også har hjulpet mig) har sørget for at få den
anskaffet til biblioteket. De andre kommer helt sikkert med, når de
får nys om den.

Til orientering bringer DBC hver uge en liste over nye bøger:
http://www.dbc.dk/DBugefortegnelse/DBFU2008-34-bog.pdf
Den seneste pr. 22.08.2008 er fra uge 34 (01-08.-08.08.2008) og her er
den endnu ikke med.

Der er også næsten titelsammenfald, da min bog er en "udvidet,
ombearbejdet og afsluttet udgave" af Fritz Olsens værk fra 1929 samt
af hans "Poststyrelsen, Postkontorerne og Postmestrene i Danmark
1624-1924" fra 1925, men ellers er der MEGET store forskelle, vil du
kunne se ved at sammenligne de to bøger. Foruden at være udvidet ved
de enkelte poster, er min bogs data ført op til ca. 1983. Desuden
bruger jeg selv betegnelsen DDPE, når jeg omtaler bogen og den vil
også blive registreret under det "navn".

Hvis min bog kommer på hylderne, vil en søgning som din helt sikkert
også vise den. Jeg har selvfølgelig også pligtafleveret to
eksemplarer. De bliver registreret på hhv. Statsbiblioteket i Århus og
på det Kgl. Bibliotek i Kbhvn.

Det er med fuldt overlæg, at der næsten er titelsammenfald, da min bog
også kan opfattes som en cadeau til Fritz Olsen, som posthistorikerne
skylder meget (vi opfatter hans bøger om "Det Danske Postvæsen I-IV"
som vores "bibel").

Men, jeg kan ikke lade være med at arbejde lidt med de huller, jeg
stadig har - vi har jo andre og langt bedre hjælpemidler end Fr. Olsen
havde - så derfor spørgsmålet om Rheder fra Løgumkloster