Hjælp med tydning af dåb i Rynkeby
Fra : Aino Rasmussen

Dato : 01-08-08 18:01

Er det muligt for gruppen at hjælpe med tydning af følgende dåb:
Rynkeby sogn, Bjerge herred, Odense amt, 1705 - 1811,opslag 351, 1. dåb på
siden?

På forhånd mange tak.
Aino Rasmussen

Fra : Arne Nielsen

Dato : 02-08-08 08:57

Aino Rasmussen skrev:
> Er det muligt for gruppen at hjælpe med tydning af følgende dåb:
> Rynkeby sogn, Bjerge herred, Odense amt, 1705 - 1811,opslag 351, 1. dåb på
> [...]

Fest. Visitationis Mariæ, d. 2 July, blev Rasmus Træeskoe Mands Søn døbt
kaldet Rasmus. Meijersken paa Schovsboe, Maren, bar ham. Test. Niels
Larsen Hiulmand fra Ladbye, Barnets Farbrødre Anders Rasmussen, Hans
Rasmussen, Lars Madsens Hustrue og Peder Nielsens Hustrue.

Venlig hilsen
Arne Nielsen

Fra : Aino Rasmussen

Dato : 02-08-08 10:24

Mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Aino Rasmusen

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 02-08-08 11:16

"Arne Nielsen" <arnen0@post3.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Fest. Visitationis Mariæ,

Forkortelse for "Festo Visitationis Mariæ", på dansk "[på dagen] for
højtideligholdelsen af Mariæ besøgelse" - altså den dag hvor englen besøgte
Maria og fortalte at hun skulle føde et barn.

PS: Arnes "July" læser jeg nu Julij, idet "i" på senmiddelalderligt latin,
som sidste bogstav, ofte skreves j - ligesom der er to prikker over y/ ij

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.