google maps
Fra : kaz

Dato : 15-09-08 20:49

Hvilken teknologi anvendes ved google maps > streeview hvor man ser
nede i gaderne på alle vinkler?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 15-09-08 21:17

"kaz" <kazai@yahoo.de> skrev i en meddelelse
> Hvilken teknologi anvendes ved google maps > streeview hvor man ser
> nede i gaderne på alle vinkler?

De billeder hvor man kan se 360 grader rundt, kaldes panorama billeder.
Der findes forskellige teknikker til at lave dem på.
Nogle er lavet ved at man roterer et kamera rundt på et stativ, andre er
klippet sammen af flere billeder taget med lidt ændret retning, eks. 5-20
stykker, og så klippet sammen i et redigerings program. Endelig har jeg set
specielle kameraer til det som har en 360 graders "linse".

Det med at lave de kugler med billederne i, kaldes projektering
(projection), og er lidt en videnskab i sigselv, hvor der findes forskellige
metoder til det. Prøv at pakke en fodbold ind i avispapir, så forstår du
hurtigt problemstillingen.

Fra : Ole Stigaard

Dato : 15-09-08 21:22

Mon, 15 Sep 2008 21:48:31 +0200, kaz <kazai@yahoo.de> skrev:

> Hvilken teknologi anvendes ved google maps > streeview hvor man
> ser nede i gaderne på alle vinkler?

Prøv at søge på 'google street view' på eks. theregister.co.uk, der er en
del artikler om emnet.

Ole