Hvilke oplysninger om atomerne?
Fra : L. Carlsen

Dato : 11-09-08 05:52

Hej NG!
Jeg sidder og er ved at samle et periodisk system med de relevante
oplysninger til mine elever - ved godt det er lidt tosset når nu der
findes så mange.
Jeg er stødt ind i mange "forskellige" periodiske systemer, og der er
ikke to som er helt ens når man studerer de enkelte atomers egenskaber
nøjere.
Hvilket periodisk system er det mest "troværdige", hvilket skal jeg
"kopiere" fra?
Mvh
-LC

Fra : Michael Haase

Dato : 11-09-08 19:51

L. Carlsen skrev dette den 11-09-2008 13:51:

> [...]
> nøjere.
> Hvilket periodisk system er det mest "troværdige", hvilket skal jeg

Er det nogle bestemte egenskaber du har i tankerne?

Nogle af egenskaberne skulle ikke gerne ændres (f.eks oxidationtilstand,
elektronkonfigruation, krystalstruktur og syrebaseegenskab).
Andre egenskaber kan muligvis afhænge af ved hvilken temperatur det
periodiske system "skal være et billede på" (f.eks hvilke grundstoffer,
der er væsker eller gasser)
De andre egenskaber, kan måske være blevet bestemt igen med bedre og
mere præcise metoder.

Umiddelbart vil jeg mene at de alle er lige "troværdige"; men de nyeste
er nok mere præcise. Jeg ville dog ikke hænge mig for meget i om et
smeltepunkt er f.eks. 301.92 K eller 302.02 K men være tilfreds med
størrelsesordenen. Størrelsesordene af de fleste værdier burde også være
nogenlunde den samme på alle periodiske systemer.

--
Michael Haase

Fra : L. Carlsen

Dato : 11-09-08 13:52

On 11 Sep., 20:50, Michael Haase <micv...@netscape.invalid> wrote:
> Nogle af egenskaberne skulle ikke gerne ændres (f.eks oxidationtilstand,
> elektronkonfigruation, krystalstruktur og syrebaseegenskab).

Det er lige nøjagtigt oxidationstallene der er forskellige - fx
omkring Nitrogen og et par af ædelgasserne?!? Også vægten (unit el. g/
mol) varierer ligesom antallet af isotoper gør det. Ved du/I hvilket
der er senest opdateret?
-LC

Fra : Michael Haase

Dato : 12-09-08 18:22

L. Carlsen skrev dette den 11-09-2008 21:52:

> [...]
> omkring Nitrogen og et par af ædelgasserne?!? Også vægten (unit el. g/
> mol) varierer ligesom antallet af isotoper gør det. Ved du/I hvilket

Har jeg desværre ingen idé om; men hvis du har et hvor Uuo (ununoctium,
(element nr 118) er med, vil jeg sige det er et godt bud. Ellers se på
antallet af elementer, som er med på dine periodiske systemer. Jo flere,
jo nyere.

Evt. kan du prøve at se på http://www.webelements.com som jeg vil mene
er rimeligt up-to-date

--