Hvoe kompliceret/enekl er en vertikal vind~
Fra : Ukendt

Dato : 05-09-08 15:29

Jeg kan se, at vertikale husstandsmøller er ved at vinde frem

Der er for.eksempel pacwind og turby:

http://www.pacwind.net/

www.turby.nl

www.quietrevolution.co.uk

www.tmawind.com

Og sikkert flere andre.

Jeg er ret facineret af tanken om at kunne producere den energi, der skal
bruges direkte på paracellen, men priserne på møllerne synes at være en
hindring for en større udbredelse. Jeg så en pris på 11.500 euro for Turby
foruden prisen for masten, fundament m.v. Turby'en yder 2,5 kW ved 14m/s
vindhastighed.
Dvs. man havner på en investering på over 100.000 kr, hvilket giver en
forventet tilbagebetaling på mere end 10 år.

Det må sq ku gøres billigere. Ikke at jeg har mod til at kaste mig ud i et
DIY projekt, men nysgerrigheden driver mig lidt.

Efter hvad jeg kan se, driver de vertikal møller generatoren direkte. Da
omdrejningshastigheden varierer, må der være forskel i frekvensen i det
output, generatoren giver. Og yderligere skal frekvensen synkroniseres med
elnettets frekvens.

Jeg antager, at spændingen er uændret uanset RPM, mens strømstyrken varierer
afhængig af samme.

Hvor kompliceret er denne "styreboks"? Findes de løse på markedet, og findes
der egnede generatorer i løskøb på markedet?
Er det mere kompliceret end så?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Morten

Dato : 08-09-08 15:25

> Det må sq ku gøres billigere. Ikke at jeg har mod til at kaste mig ud i et
> DIY projekt, men nysgerrigheden driver mig lidt.

DIY må alene blive en stand-alone løsning, dvs. ej koblet til elnettet og
tilbagebetaling alene opvejes ud fra det mindre el du i fald vil købe af
elselskabet, du leverer intet til dem som du får betaling for (som man
typisk gør med stor kommercielt mølle)

> [...]
> output, generatoren giver. Og yderligere skal frekvensen synkroniseres med

Frekvensomformer :)
Et stykke avanceret elektronik der laver vekselspænding om til jævnstrøm og
så til veksel igen med rette frekvens.

> [...]
>
> Hvor kompliceret er denne "styreboks"? Findes de løse på markedet, og
> findes der egnede generatorer i løskøb på markedet?

Selve generatoren leverer strøm hvor både frekvens og spænding og
strømstyrke varierer med hastigheden.
Så er det styreboksen omsætter både frekvens og spænding til 240 v og det du
ikke selv bruger sendes ud på elnettet og du får betaling herfor.

En idé til et standlanone projekt er en stak marinebatterier (minder om
bilbatterier, men er modsat bilbatterier beregnet til cyklisk brug,
bilbatterier er beregnet til kortvarigt startbrug). Møllen driver en
ladekreds, der findes specielle kredse til både møller og solceller, der kan
tage et variende input og lave til en brugbar spænding der kan lade
batterierne.

Derudover sættes der en 240 v inverter på (kendes fra biltilbehørsbutikkerne
i mindre størrelser, omend de findes til mange kW hvis det skal være) og du
har nu din helt egen selvstændige elforsyning. Helt lovligt sålænge det ikke
kobles til det officielle elnet (hertil kræver godkendelser osv., det er jeg
ikke inde i).

Mvh
Morten