Accelleration
Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 05-09-08 03:39

En arbejdskollega påstår, at en af de nye meget kraftige biler kan
accelerere fra 0 til 100 km/t på et sekund.
Jeg påstår så, at dette ikke er fysisk muligt.
Hvad er gruppens mening om dette?
Hilsen Matthias

Fra : Pipeline

Dato : 05-09-08 05:01

Matthias H Matthiessen skrev:
> [...]
> accelerere fra 0 til 100 km/t på et sekund.
> Jeg påstår så, at dette ikke er fysisk muligt.

"I Dragracing findes flere forskellige klasser og denne FunnyCar hører
til i klassen " Top Alcohol" som er den anden største klasse i Europa,
og den tredje største klasse på verdensplan. Bilerne i denne klasse er
opbygget på et rørchassis med en aftagelig glasfiber karos. Motoren er
en V8’er med omkring 2-3000 hestekræfter der kører på metanol (sprit)
der på amerikansk "Alcohol". De 402,33 meter køres på omkring 6 sekunder
med en sluthastighed på lige under 400 km/t. Det er sagt på en anden
måde, fra 0 til 100 km/t på under ét sekund."

Kilde: http://www.autohifi.dk/default.asp?artikler/dragracing.htm~main

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-09-08 06:00

Pipeline wrote:

> "I Dragracing findes flere forskellige klasser og denne FunnyCar hører
> til i klassen " Top Alcohol" som er den anden største klasse i Europa,

Så er der lavet lidt om siden jeg sidst så Dragracing ovre i Bulltofte
(_mange_ år siden)
Der kørte FunnyCars på Nitromethan - den tilsvarende klasse uden karosseri
hed Top Fuel, som også kørte nitro.
Klassen under, som jeg ikke husker hvad hed kunne vælge:
1) Nitromethan - ingen kompressor.
2) Kompressor, kun almindelig methanol.
I det sidste løb jeg så var en given Funnycar faktisk den hurtigste af både
Funnycars og Top Fuel's.

> og den tredje største klasse på verdensplan. Bilerne i denne klasse er
> opbygget på et rørchassis med en aftagelig glasfiber karos. Motoren er
> en V8?er med omkring 2-3000 hestekræfter
Der har lige været en serie fra Discovery - King's of nitro - der snakker
man nærmere 6.000 HK.

> der kører på metanol (sprit)
> der på amerikansk "Alcohol". De 402,33 meter køres på omkring 6 sekunder

I samme serie lå de hurtigste på 4,7 sekunder - Accelerationen for 0-100
synes jeg ikke at huske de snakkede om.

> med en sluthastighed på lige under 400 km/t. Det er sagt på en anden
> måde, fra 0 til 100 km/t på under ét sekund."

Også engang ovre i Bulltofte var der besøg af en amerikaner, Sammy Miller.
Han havde en lille raketdreven satan - Vanishing Point.
10.000 HK ækvivalent drev der 'sag', og acceleration fra 0-100 på ½ sekund.

Hvorvidt man kan kaldet det en bil vil jeg lade være usagt.

Stig Johansen

Fra : Lars

Dato : 11-09-08 17:18

In article <48c0af10$0$90269$14726298@news.sunsite.dk>, ng4FJERNDETTE@OGDETTEodeu.dk says...
> De 402,33 meter køres på omkring 6 sekunder
> med en sluthastighed på lige under 400 km/t. Det er sagt på en anden
> måde, fra 0 til 100 km/t på under ét sekund."

Antages et øjeblik at acceleration er liniær (er den selvf. ikke), svarer det til ca 1,5 sec
fra 0-100.

Jeg erindrer at verdens hurtigste bil "Thrust" accelererede fra 160 - 300 km/t på 1 sec, da
efterbrænderen blev tændt
0 - 900 km/t var klaret på 25 sec.
Raketmotorene havde en ydelse svarende til 100.000 hk, til en vægt på ca 10 ton
Får dragracerne til at minde om en plæneklipper

www.youtube.com/watch?v=LKQ-xj5C2m8

Video'en er dog ikke up to date, sidenhen brød Thrust lydmuren dvs Mach 1,01 (1.236 km/t), jvf.
et Discovery program.

--
Best regards

Lars

Fra : Bo Warming

Dato : 11-09-08 18:46

"Lars" <nomail@none.com> skrev i en meddelelse
[...]

Er der virkelig ingen der kan forsvare forsøget?

Forskning i elementarpartikler har intet tivet i 60 år

Hvilke varer bliver bedre eller billigere hvis CERN-eksperimentet går rigtig
godt ?

Fra : Peter BP

Dato : 15-09-08 01:18

Pipeline <ng4FJERNDETTE@OGDETTEodeu.dk> wrote:

> [...]
> med en sluthastighed på lige under 400 km/t. Det er sagt på en anden
> måde, fra 0 til 100 km/t på under ét sekund."

Jeg forstår ikke hvorfor mænd der går i kvindetøj også føler et behov
for så hurtige biler.

--
- Peter
http://titancity.com

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-09-08 06:34

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> wrote in message
> En arbejdskollega påstår, at en af de nye meget kraftige biler kan
> accelerere fra 0 til 100 km/t på et sekund.
> Jeg påstår så, at dette ikke er fysisk muligt.
> Hvad er gruppens mening om dette?

Det er i alle fald ikke muligt at finde blandt biler, der kan indregistreres
til off. vej. 4 sekunder er vist normalt det hurtigste du ser på markedet,
en Tesla (el-bil) kan f.eks. klare det på 3.9 sek. Lamborghini Murciélago er
helt nede på 3.3 sek.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 05-09-08 21:48

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
> du ser på markedet, en Tesla (el-bil) kan f.eks. klare det på 3.9
> sek. Lamborghini Murciélago er helt nede på 3.3 sek.

ThrustSCC brugte hele 4 sekunder på at accellerere fra 0 til 100 miles (160)
km. Til gengæld nåede den 1.000 km/t på 16 sekunder og topfarten på omkring
1.288 blevet nået inden 30 sekunder. Den er desværre bare lidt dyr i drift.
5.500 liter pr. 100 km.

Jan

Fra : Claus Christiansen

Dato : 05-09-08 22:27

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
> Den er desværre bare lidt dyr i drift. 5.500 liter pr. 100 km.
Men det ta'r så tilgengæld heller ikke så lang tid at smutte syd for grænsen
og få tanket op...

/Claus

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-09-08 15:03

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in message

> ThrustSCC

Det er så også nærmere en raket end en bil.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 06-09-08 15:18

Uffe Kousgaard wrote:
> "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in message

> Det er så også nærmere en raket end en bil.

Ikke desto mindre bliver det krakteriseret som en "bil". Og hvis det er
noget, er det vel snarere et fly end en raket, efterson bilenm er forsynet
med jetmotorer, ikke raketmotorer.

Jan

Fra : Max

Dato : 06-09-08 15:22

Hej Jan

> er noget, er det vel snarere et fly end en raket, efterson bilenm er
> forsynet med jetmotorer, ikke raketmotorer.

Hvis der er hjul på og den køre på jorden, ja så er det vel en bil
uanset fremdrivningsmidlet :)

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-08 15:39

Max skrev:

> Hvis der er hjul på og den køre på jorden, ja så er det vel en bil
> uanset fremdrivningsmidlet :)

Der er mange eksempler med køretøjer (med hjul) som kan køre på jorden
og som var dampdrevne. De blev ikke altid benævnt "bil".

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-09-08 15:55

Max wrote:

> Hvis der er hjul på og den køre på jorden, ja så er det vel en bil
> uanset fremdrivningsmidlet :)

Jeg har set de der udsendelser om 'Thrust'.

I forhold til hastighedsrekord, så var definitionen på en bil at:
1) Den har 4 hjul.
2) Intet hjul må 'lette' fra jorden på prøvestrækningen (ubrudte hjulspor).

Stig Johansen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-09-08 08:26

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Hvis der er hjul på og den køre på jorden, ja så er det vel en bil
> uanset fremdrivningsmidlet :)

Personligt vil jeg mene, at der også skal være træk på hjulene via en motor,
men det kan der nok siges meget om.

Prøv blot at se her http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile, hvor der også
inkluderes, at den primært skal være beregnet til persontransport på vej.
Der fejler din raketbil på begge punkter, da den primært er lavet til at slå
hastighedsrekorder i en saltørken Men den er skam nævnt i artiklen.

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-09-08 10:28

Uffe Kousgaard skrev:

> [...]
> Der fejler din raketbil på begge punkter, da den primært er lavet til at slå
> hastighedsrekorder i en saltørken Men den er skam nævnt i artiklen.

Jeg har kun skimmet artiklen på Wikipedia, men noget halter, synes jeg.
På dansk skelner man mellem personautomobil (personbil) og lastautomobil
(lastbil) med automobil (bil) som fællesbetegnelse. Er det væsentligt
anderledes på engelsk?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-09-08 10:50

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in message

> På dansk skelner man mellem personautomobil (personbil) og lastautomobil
> (lastbil) med automobil (bil) som fællesbetegnelse.

Her er jeg ikke enig: For mig er bil = personbil (til nød en varebil) og
lastbil noget andet. Jeg ville aldrig tænke på en lastbil, hvis nogen siger
"bil". En bil er noget til lille kørekort.

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-09-08 11:09

Uffe Kousgaard skrev:

> Her er jeg ikke enig: For mig er bil = personbil (til nød en varebil) og
> lastbil noget andet. Jeg ville aldrig tænke på en lastbil, hvis nogen siger
> "bil". En bil er noget til lille kørekort.

Hvor sprogligt indskrænket. Det lyder som et generationsskifte i
betydningen.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-09-08 11:24

> Hvor sprogligt indskrænket.

Du kan jo prøve følgende eksperiment: Tag en tilfældig person, peg på en
lastbil og spørg om det er en bil. Jeg tror de fleste vil sige, nej, det er
en lastbil.

Det er intet indskrænket over den udvikling. Vi er jo kommet lidt videre
siden århundredskiftet (forrige vel at mærke).

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-09-08 11:47

Uffe Kousgaard skrev:

> Du kan jo prøve følgende eksperiment: Tag en tilfældig person, peg på en
> lastbil og spørg om det er en bil. Jeg tror de fleste vil sige, nej, det er
> en lastbil.

Nåja, i dagligsproget. Jeg forventede at vi talte fagsprog her.

Fra : Lars

Dato : 11-09-08 17:38

In article <48c19ab7$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Jan Kronsell" <kronsell
(nomorespam)@adslhome.dk> says...
> ThrustSCC brugte hele 4 sekunder på at accellerere fra 0 til 100 miles (160)
> km.

De tændte først efterbrænder ved den hastighed, forståeligt nok

> Til gengæld nåede den 1.000 km/t på 16 sekunder og topfarten på omkring
> 1.288 blevet nået inden 30 sekunder.

Højeste målte hastighed var nu 1236 km/t, målt i den ene af retningerne, & 0-900 på 25 sec.
jvf. Discovery program.
Siden herunder skriver dog 1.227 km/t:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thrust_ssc

Mere info:
www.thrustssc.com

Se iøvrigt denne video:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-08 13:58

Matthias H Matthiessen skrev:

> En arbejdskollega påstår, at en af de nye meget kraftige biler kan
> accelerere fra 0 til 100 km/t på et sekund.

Du har fået svar på dit spørgsmål. Et par formler:

v = 100 km/t = 27,7 m/s
v = a * t^2 <=>
27,7 = a * 1

Accelerationen skal altså være ca. 2,7 g.

Hvis Stig Johannesens oplysning er korrekt, præsterer den 'bil'
han omtaler, momentant 10,8 g.

--
Bertel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-09-08 14:09

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> v = a * t^2 <=>

Det er nu v = a * t, men med t = 1 sek. gør det ingen forskel.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-08 18:39

Uffe Kousgaard skrev:

> Det er nu v = a * t

Åh ja, det er det da også.

--
Bertel

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 05-09-08 20:39

> v = 100 km/t = 27,7 m/s
> v = a * t^2 <=>
> 27,7 = a * 1
>
> Accelerationen skal altså være ca. 2,7 g.

Når der nu gives formler skal regenstykket vel gør helt færdigt

Som nævnt andet steds i tråden så er:

v = a*t , forudsat at a er konstant.

Hvis derimod a er en funktion af tiden t, så bliver v(t) =
integral(a(t))*dt.

Accelerationen bliver ganske rigtigt :

a = 27,7 m/s^2 (husk enheden).

Og så lige det som manglede:

Da 1g = 9.82m/s^2

bliver accelerationen a omregnet til enheden g:

27,7m/s^2 / (9.82 m/s^2 / g) = 2.82g

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-09-08 05:46

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> 27,7 = a * 1
>
> Accelerationen skal altså være ca. 2,7 g.
>
> Hvis Stig Johannesens oplysning er korrekt, præsterer den 'bil'

Det er korrekt - ca - måske ikke på decimaler.
Jeg var der selv - så ham selv(et par gange), og det jeg skriver er fra
speakeren.

Her er et par ekstra oplysninger.
Han brugte ca 100 Liter brændstof på de første 300 meter, og kørte 'frihjul'
resten af strækningen. Jeg tror nok han eksperimenterede med tradeoff
mellem ekstra brændstof(+vægt) eller ej.
Lidt ligesom fordelingen mellem vand og komprimeret luft i en 'Vandraket'.

Brændstoffet forstod jeg ikke rigtigt (Svensk speaker), men vi fik at vide,
at røg(damp?) ville svide i øjnene hvis det kom hen over os.
Speakeren gjorde også meget ud af at fortælle at accelleration og
decelleration var _noget_ større en astonauter, og krævede meget fysisk
træning.
Nu kan jeg desværre ikke huske det korrekte, men tallene er fra speakeren,

enten
Accelererede med 9G og bremsede med 12G
eller
Accelererede med 12G og bremsede med 9G
Det er muligt det ikke giver præcist ½ sekund præcist, men det ligner meget
godt (synes jeg, uden at regne efter).

Jeg fandt et tilfældigt klip på Youtube, der viser et run.
<http://www.youtube.com/watch?v=vlVVH8ecm5c>

Detaljerne som nævnt kan jeg ikke lige finde, men speakeren gjorde meget ud
af at fortælle om bilen mens den 'stagede'.
Det var ikke en del af løbet, men en (blærerøvs) opvisning/show.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-09-08 05:58

Det bliver værre.

Stig Johansen wrote:

> Det er korrekt - ca - måske ikke på decimaler.
> Jeg var der selv - så ham selv(et par gange), og det jeg skriver er fra
> speakeren.

Den Vanishing Point jeg så var i slut 70'erne, og hans første.
Jeg kan huske han snakkede om at han ville bygge en med dobbelt så meget
kraft, altså ~ 20.000 HK ækvivalent.

Der er noget der tyder på han fik det gjort, her fra en Blog, desværre uden
bagvedliggende Links, men:
<http://forums.biante.com.au/showthread.php?t=9984>
<klip>
Sammy Miller in 'Vanishing Point' rocket car: 0-98 kmh in 0.28 seconds;
0-160 kmh in 0.36 seconds; standing quarter mile in 3.58 seconds.
</klip>

Stig Johansen

Fra : Peter BP

Dato : 15-09-08 01:18

Matthias H Matthiessen <matthiessen@dioder.dk> wrote:

> En arbejdskollega påstår, at en af de nye meget kraftige biler kan
> accelerere fra 0 til 100 km/t på et sekund.
> Jeg påstår så, at dette ikke er fysisk muligt.

Joda, Det kræver bare en god motor - og vigtigere - gode dæk.