termisk energi opgave
Fra : T. Uborg Christianse~

Dato : 04-09-08 18:48

Hej.

Jeg har en opgave jeg ikke kan løse. Hvilken formel skal jeg bruge? Hvordan
kan den løses?
Opgaven lyder:

I et termobæger er der 0,600kg vand med temperaturen 15,0'C. Et blylod med
massen 0,400 opvarmer vi til 100'C og placerer det derefter i bægeret med
det kolde vand. Efter et stykke tid opnår vandet og loddet en
fællestemperatur

Beregn denne fællestemperatur, idet vi antager at termobægeret er en
varmeisoleret beholder.

Vh.
Anders

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 04-09-08 22:58

T. Uborg Christiansen. wrote:
> [...]
> vandet og loddet en fællestemperatur
>
> Beregn denne fællestemperatur, idet vi antager at termobægeret er en

x er fællestemp.
blys varmefylde = 0.031 gcal pr. g pr. grad C

Den varme som vandet modtager = den varme som loddet afgiver
600 * 1 * (x-15) = 400 * 0,031 (100 - x)

--
/tp

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 05-09-08 15:05

"Terkel Pedersen"

> x er fællestemp.
> blys varmefylde = 0.031 gcal pr. g pr. grad C
>
> Den varme som vandet modtager = den varme som loddet afgiver
> 600 * 1 * (x-15) = 400 * 0,031 (100 - x)

Hej
Specifik varmekapacitet for bly: 130 J/(kg·°C)
Specifik varmekapacitet for vand (ved 20°C): 4182 J/(kg·°C)
Energistrømme:
Loddet afgiver: E = m·c·dt = 0,4kg · 130 J/(kg·°C) · (100°C - x)
Vandet modtager: E = m·c·dt = 0,6kg · 4182 J/(kg·°C) · (x - 15°C)
Energibalance: sæt de 2 udtryk lig hinanden og find x.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : T. Uborg Christianse~

Dato : 06-09-08 07:03

"T. Uborg Christiansen." <hh@somprut.fut> skrev i meddelelsen
> [...]
> fællestemperatur
>
> Beregn denne fællestemperatur, idet vi antager at termobægeret er en

MANGE TAK begge to for assistancen.