Danskerne ligner DNA-mæssigt mere hollænde~
Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 14:32

På:

<http://www.berlingske.dk/article/20080904/danmark/809040323/>

kan man se at danskerne genetisk ligger nærmere tyskere, hollændere og
nordmænd end svenskere, der til gengæld er outsidere i forhold til andre
skandinaver.

Samtidig må det vel være interessant at finde ud af, om dette også
gælder skåninger ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-09-08 16:06

"Per Rønne" wrote:
> [...]
> andre skandinaver.
>
> Samtidig må det vel være interessant at finde ud af, om dette også

Hvorfor?

Per V
--
Privatisering af offentlig virksomhed er legaliseret tyveri af folkets
ejendom.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 16:44

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Hvorfor?

Skåningene var som bekendt danskere indtil 1660, og blev 1720 gjort til
en del af Sverige; i de 60 år mellem de to årstal var området et
militærguvernement med en fjendtligsindet dansksindet befolkning, og de
sidste modstandslommer i Gønge Herred blev først endeligt nedkæmpet i
1760.

Men noget sådant må man jo ikke tænke, når man har en anti-national
agenda.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Vest

Dato : 04-09-08 18:42

Per Rønne wrote:

> [...]
> 1760.
>
> Men noget sådant må man jo ikke tænke, når man har en anti-national

Du glemmer helt at svare på spørgsmålet.

--
Henry Vest

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-09-08 19:45

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> nedkæmpet i 1760.
>
> Men noget sådant må man jo ikke tænke, når man har en anti-national

Man må tænke, hvad man vil. Det er først, når man (som serberne og
solasortesletten) begynder at skamride historiske fakta med nutidspolitiske
formål, det bliver tvivlsomt.

Hvem der har boet hvor hvornår har kun historisk interesse og kan ikke
bruges som argument for hvem der har "ret" til et bo hvor eller herske over
hvad i dag - og det gælder både serbere, jøder og skåninger.

Per V

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-08 20:12

> [...]
> bruges som argument for hvem der har "ret" til et bo hvor eller
> herske over hvad i dag - og det gælder både serbere, jøder og

Gælder det også "palæstinensere" og Kosovo-albanere?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 20:55

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Gælder det også "palæstinensere" og Kosovo-albanere?

Kosovo? Er det her ikke mere relevant at tale om de fordrevne og myrdede
Kosovo-serbere? Før 2. verdenskrigs folkemord udgjorde serberne mig
bekendt flertallet i såvel Kosovo som Bosnien. Inden invasionen af
Kosovo for en 10 år siden udgjorde de 1/3 af befolkningen - men de
udsattes øjeblikkelig for massakrer af albanerne, og størstedelen af
Kosovos kirker og klostre er ødelagte. Fra NATOs invasionsstyrker modtog
den serbiske civilbefolkning stort set ingen hjælp.

Både serbere, albanere, kroater og bosniske muslimer begik
krigsforbrydelser ...

FUT dk.videnskab.historie.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-09-08 23:10

Jens Bruun wrote:
> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Gælder det også "palæstinensere" og Kosovo-albanere?

Hvorfor sætter du palæstinensere i gåseøjne? Abonnerer du også på myten om
"et land uden folk til et folk uden land"?

Per V

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 05:08

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Hvorfor sætter du palæstinensere i gåseøjne? Abonnerer du også på myten om
> "et land uden folk til et folk uden land"?

Palæstinenserne eksisterer naturligvis i dag som folk, fordi de efter
Seksdageskrigen definerer sig som netop et folk. Før da var de blot
»arabere«, og var ikke kulturelt, religiøst eller sprogligt til at
skelne fra arabere fra Syrien eller Jordan. Ej heller har der nogensinde
eksisteret en palæstinaarabisk stat.

FUT dk.videnskab.historie

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-09-08 20:27

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvem der har boet hvor hvornår har kun historisk interesse og kan ikke
> bruges som argument for hvem der har "ret" til et bo hvor eller herske
> over hvad i dag - og det gælder både serbere, jøder og skåninger.

Jo, det er lige hvad det kan. Eller du vil måske have lodtrækning?

Mvh
Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-08 20:28

> Jo, det er lige hvad det kan. Eller du vil måske have lodtrækning?

Jeg vil tro, at Per Vadmand mener, at vi alle skal have lov til at bo lige
nøjagtig hvor på kloden, vi har lyst til at bo.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ulvir

Dato : 04-09-08 20:52

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg vil tro, at Per Vadmand mener, at vi alle skal have lov til at bo lige
> nøjagtig hvor på kloden, vi har lyst til at bo.

Der er ikke plads hos mig. Så deeet..

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-08 20:54

"Ulvir" <bonzodoodog@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er ikke plads hos mig. Så deeet..

Racist!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-09-08 05:19

Jens Bruun wrote:

> Racist!

Racisten skal jo ikke kun give plads til dem i sit hus. Han skal også
give dem mad og tøj, og betale for deres børns uddannelse.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 20:55

> [...]

> Jeg vil tro, at Per Vadmand mener, at vi alle skal have lov til at bo lige
> nøjagtig hvor på kloden, vi har lyst til at bo.

Opskriften på utallige borgerkrige.

FUT dk.videnskab.historie.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-09-08 23:11

Jens Bruun wrote:

> Jeg vil tro, at Per Vadmand mener, at vi alle skal have lov til at bo
> lige nøjagtig hvor på kloden, vi har lyst til at bo.

Og du har lov til at tro lige hvad du vil.

Per V

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-09-08 05:17

Jens Bruun wrote:
> Jeg vil tro, at Per Vadmand mener, at vi alle skal have lov til at bo lige
> nøjagtig hvor på kloden, vi har lyst til at bo.

Når der er lykkedes at udligne alle økonomiske forskelle, altså f.eks.
overførselsindkomstsatser og arbejdsforhold og lignende, så er det da
selvfølgelig også sådan det *skal* være.

Altså *efter* at man er nået så langt at folks motiver til at ønske at
bosætte sig i et andet land end det land de er født til, med *absolut*
*sikkerhed* kan siges ikke at være grådighed eller dovenskab.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 20:55

> [...]

> bruges som argument for hvem der har "ret" til et bo hvor eller herske over
> hvad i dag - og det gælder både serbere, jøder og skåninger.

Ethvert forslag om at ændre på grænsen mellem Danmark og Sverige hhv
Tyskland må komme fra befolkningen i de berørte områder, ikke fra dansk
side. Jeg ser ikke at interessen fra disse befolkninger er så stor, at
noget sådant på fjernestre måde virker realistisk.

Så interessen kan kun være historisk hhv genetisk [som i dette
tilfælde].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-09-08 05:15

Per Vadmand wrote:
[...]
> Hvem der har boet hvor hvornår har kun historisk interesse og kan ikke
> bruges som argument for hvem der har "ret" til et bo hvor eller herske over
> hvad i dag - og det gælder både serbere, jøder og skåninger.

Det kan jo godt være at der er brugbare råstoffer i den skånske
undergrund. Det ved jeg ikke om der er, jeg ved kun at det ikke er sådan
i den danske undergrund. Hvis der er denne forskel, så kan det gå hen og
blive et økonomi$k spørgsmål, og ikke bare et politisk.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 05:55

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
> i den danske undergrund. Hvis der er denne forskel, så kan det gå hen og
> blive et økonomi$k spørgsmål, og ikke bare et politisk.

Mig bekendt har vi tidligere haft en stor mineindustri. Først var det
flintminer, siden var det kridtet der var interressant.

Der skal også være en bunke olie i undergrunden. Den ligger bare for
dybt nede til at det kan betale sig at udvinde den - endnu.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-09-08 05:12

Per Vadmand wrote:
> "Per Rønne" wrote:
[...]
> Hvorfor?

Helt enig! Det må da være op til skåningerne selv om de vil tilbage til
Danmark eller ej. Det er ikke noget vi skal sidde og græde over, her
mange hundrede år efter.

(Her antager jeg selvfølgelig at det handler om den anden Pers
skånefikserethed, og ikke om sund videnskabelig nysgerrighed.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-09-08 10:34

Peter Knutsen wrote:
> [...]
>
> (Her antager jeg selvfølgelig at det handler om den anden Pers
> skånefikserethed, og ikke om sund videnskabelig nysgerrighed.)

Det var også min tanke, men måske gør jeg ham for en gangs skyld uret?

Per V

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 11:45

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Det var også min tanke, men måske gør jeg ham for en gangs skyld uret?

Jeg har flere gange gjort opmærksom på at en 'Skåne tilbage til Danmark'
politik ville være fuldstændig vanvittig. At jeg samtidig ikke bryder
mig om historieforfalskning hvor Skånes danske fortid glemmes, er så en
anden sag.

Når sønderjyder føler for Sydslesvig, hvorfor skulle en sjællænder, der
kan se Malmø fra Kastrup, ikke føle noget for Skåne?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ivar

Dato : 05-09-08 16:05

Per Rønne skrev:

> Når sønderjyder føler for Sydslesvig, hvorfor skulle en sjællænder, der
> kan se Malmø fra Kastrup, ikke føle noget for Skåne?

Den mest realistiske løsning er nok, at Sjælland følger efter Skåne.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 16:32

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Den mest realistiske løsning er nok, at Sjælland følger efter Skåne.

Det var jo det forslag der i 1864 kom frem fra svenske embedsmands- og
officerskredse. Som gik ud på at dele Danmark, så preusserne fik
Sønderjylland med Fyn, svenskerne Sjælland og Bornholm, og englænderne
Nørrejylland.

Afvist af den preussiske konge, afvist af England, og til sidst også
afvist af Oscar II i Stockholm. Christian IX var jo trods alt Europas
svigerfar ... havde man godtaget Bismarcks kompromisforslag om en
folkeafstemning i Slesvig havde man fået en landegrænse, der havde
ligget lidt syd for den nuværende.

Den nationalliberale regering i København lå som den havde redt. En flot
tåber.

FUT dk.videnskab.historie
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-09-08 16:37

Per Vadmand wrote:

> Det var også min tanke, men måske gør jeg ham for en gangs skyld uret?

Det tror jeg faktisk at vi har gjort, ja. Beklagelse herfra.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Mogensen

Dato : 04-09-08 17:30

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> kan man se at danskerne genetisk ligger nærmere tyskere, hollændere og
> nordmænd end svenskere, der til gengæld er outsidere i forhold til andre

Hmm... Det passer jo dårligt med lingvistisk forskning, der placerer
dansk og svensk som østskandinaviske sprog og norsk og islands mv. som
vestskandinaviske sprog. Rent sprogligt skulle vi være tættere beslægtet
med svenskerne.
Men det er jo så nok bare evidens for babel-teorien

> Samtidig må det vel være interessant at finde ud af, om dette også
> gælder skåninger ...

Ja.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-09-08 19:07

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> [...]
> med svenskerne.
> Men det er jo så nok bare evidens for babel-teorien

Jeg anser det bare som en naturlig følge af et rigsfællesskab på mange
århundreder, efterfulgt af 200 års tradition for at nordmænd læser
videre i København.

> Ja.

Ja, du ser pointen .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-09-08 05:13

Per Rønne wrote:

> Jeg anser det bare som en naturlig følge af et rigsfællesskab på mange
> århundreder, efterfulgt af 200 års tradition for at nordmænd læser
> videre i København.

Ja, det ser også logisk ud i mine øjne.

Men klassificeret bokmål virkelig som et "vestskandinavisk" sprog?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 05:55

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> Ja, det ser også logisk ud i mine øjne.
>
> Men klassificeret bokmål virkelig som et "vestskandinavisk" sprog?

Bokmål, tidligere 'rigsnorsk', er i realiteten en slags sjællandsk,
uviklet omkring Københavns Universitet.

Jeg har endda i Encyclopædia Britannica læst at det østenfjeldske norske
er østnordisk, og at det ligger nærmere dansk end vestenfjeldsk norsk.
Grænsen mellem øst- og vestnordisk gik på den skandinaviske halvø ved
vandskellet - de gjorde i øvrigt også jysk til 'vestnordisk' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul. E. Jørgensen

Dato : 05-09-08 09:09

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> de gjorde i øvrigt også jysk til 'vestnordisk' ...

Jeg håber du faldt om af grin.

Vi har i vestnordisk som bekendt stein, raud, drøyma, hvor østnordisk har
sten, rød, drømme.
Dansk adskiller sig desuden fra det østnordiske svenske ved at eftervokalisk
p, t, k er ændret til b, d, g, fx svensk tap, mat, tak, dansk tab, mad, tag.

Jysk har i alle de nævnte tilfælde præcis den samme udvikling som
rigsdansk - hvorfor det altså er en østnordisk dialekt.

--
Poul Erik Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 09:26

Poul. E. Jørgensen <33@gvdnet.invalid> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
>
> Jeg håber du faldt om af grin.

Artiklen synes at være blevet ændret i senere udgaver - undersøgelser
har i øvrigt vist at wikipedia har /færre/ fejl end encyklopædier som
Encyclopædia Britannica og SDE.

> [...]
>
> Jysk har i alle de nævnte tilfælde præcis den samme udvikling som
> rigsdansk - hvorfor det altså er en østnordisk dialekt.

Men jysk har som tysk og engelsk en foranstillet bestemt artikel.
grunde til at jysk dialekt [i modsætning til jysk accent, også kaldet
regionalsprog] er fuldstændigt uforståeligt for københavnere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul. E. Jørgensen

Dato : 05-09-08 10:49

> Men jysk har som tysk og engelsk en foranstillet bestemt artikel.

Ja, eller tysk og engelsk har som jysk foranstillet artikel - og som fransk,
italiensk, spansk, portugisisk, rumænsk, græsk og - og - og -. Det er
åbenbart det normale i nyere indoeuropæiske sprog.
I øvrigt er det ikke alle former for jysk der har foranstillet artikel.
Østjysk og himmerlandsk har efterstillet og ligeledes vendelbomål og
hanherred-mål. Se
http://www.jyskordbog.dk/ordbog/scripts/atlaskort.cgi?nr=7_1

Det er interessant er at engelsk og tysk tilsyneladende bruger et andet ord
som foranstillet artikel end jysk, nemlig typen engelsk "the" og tysk "der"
(die, das etc.); sml. nederlandsk de og 't; nedertysk de og dat. Intet tyder
på at den jyske artikel skulle være et oprindeligt "den". Men desværre
kender man dårligt til egl. gammeljysk. Nogle af de ældste eksempler på
foranstillet artikel ses i Oluf Nielsen: Gamle jyske Tingsvidner (1882) med
ganske sporadiske eksempler fra 1500-tallet som "e strandhwey" (læs
strand-wæj = strandvejen), "e engh" (engen).

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-09-08 10:52

> [...]
> grunde til at jysk dialekt [i modsætning til jysk accent, også kaldet
> regionalsprog] er fuldstændigt uforståeligt for københavnere ...

Pilt findes også i bornholmsk og norsk, og svensk dialekt: pille, lille
penis.

Mvh
Martin

Fra : Poul. E. Jørgensen

Dato : 05-09-08 20:17

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

Jeg har aldrig hørt "pilt" i Jylland - ud over som et gammelt ord, jf. ODS
http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=pilt&submit=S%F8g
Det normale ord er knæjt.

Fra : Vidal

Dato : 04-09-08 19:50

Per Rønne skrev:
> [...]
>
> kan man se at danskerne genetisk ligger nærmere tyskere, hollændere og
> nordmænd end svenskere, der til gengæld er outsidere i forhold til andre

Jeg husker første gang, jeg var i Holland, hvor
det undrede mig, at etniske hollænderne lignede
danskere i almindelighed.

Men sprogligt set er frisisk, plattysk og sønderjysk
vel nært beslægtet, så ihvertfald her i Jylland peger
det i den retning.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Max

Dato : 04-09-08 20:01

Hej Per

> [...]
> danskere i almindelighed.
>
> Men sprogligt set er frisisk, plattysk og sønderjysk
> vel nært beslægtet, så ihvertfald her i Jylland peger

Og hollandsk eller flamsk ligner faktisk dansk mere
end tysk gør.

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 04-09-08 20:29

Max skrev:

> Og hollandsk eller flamsk ligner faktisk dansk mere
> end tysk gør.

Het is niet waar.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Martin Andersen

Dato : 04-09-08 21:53

Ivar wrote:

> Het is niet waar.
>

> Ivar Magnusson

Johov!

Fra : Max

Dato : 04-09-08 21:56

Hej Ivar

> Het is niet waar.

Jo det er sandt, begge sprog har hentet meget fra plattysk.

--
Mvh Max

Fra : Vidal

Dato : 05-09-08 08:34

Ivar skrev:

> Het is niet waar.

Je hebt gelijk.

--
Villy Dalsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 05:08

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Og hollandsk eller flamsk ligner faktisk dansk mere end tysk gør.

Måske fordi hollandsk / flamsk er nedertyske dialekter. Nedertysk ligger
naturligvis nærmere dansk end det højtysk, vi lærte i folkeskolen.

Ja, 'lærte'. Selv unge akademikere kan ikke klare sig på tysk efter at
undervisningen er forringet, og efter at man i dag kun kræver to års
tyskundervisning [tidligere 3-4 år] for at fortsætte i gymnasieskolen
efter 9. klasse [tidligere 2. eller 3. real].

Selv taler jeg ubesværet omend ikke fejlfrit tysk, lige som jeg kan læse
bøger og aviser på dette sprog. Naturligvis er jeg bedre til engelsk,
men her har jeg jo også den 2-årige bifagseksamen fra universitetet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul. E. Jørgensen

Dato : 04-09-08 20:33

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> Men sprogligt set er frisisk, plattysk og sønderjysk
> vel nært beslægtet, så ihvertfald her i Jylland peger
> det i den retning.

Frisisk og plattysk er da ikke mere beslægtede med jysk end med rigsdansk -
eller bornholmsk for den sags skyld - er det.
Hvor har du dog det fra?

Fra : Vidal

Dato : 05-09-08 08:37

Poul. E. Jørgensen skrev:
> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
>

> Frisisk og plattysk er da ikke mere beslægtede med jysk end med
> rigsdansk - eller bornholmsk for den sags skyld - er det.
> Hvor har du dog det fra?

Det er sønderjysk/frisisk, jeg tænker på.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Poul. E. Jørgensen

Dato : 05-09-08 21:10

> Det er sønderjysk/frisisk, jeg tænker på.

Hvorved adskiller sønderjysk sig da fra fx vestjysk, som skulle gøre
sønderjysk nærmere beslægtet med frisisk?

Fra : Poul. E. Jørgensen

Dato : 04-09-08 21:46

Fra : Poul. E. Jørgensen

Dato : 04-09-08 21:47

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> Men sprogligt set er frisisk, plattysk og sønderjysk
> vel nært beslægtet, så ihvertfald her i Jylland peger
> det i den retning.

Skulle vi evt. også se på svejtsertysk! Mon ikke osse de gæve svejtsere er
nærmere beslægtet med jyderne end de der forbudssvenskere?
jysk: hus, mus, is, lim, fil, mil, gylle
svejtsertysk: hus, mus, is, lim, fil, mil, gülle
- altså er jyderne tydeligt genetisk nærmere beslægtede med svejtserne end
med svenskerne. Øhhh, men det er fynboerne osse, og sørme osse folk i
Hellerup.

PS: Det er selvfølgelig ren svindel at sætte det sådan op, for svejtsertysk
er en tysk dialekt. Lissom jysk, fynsk og hellerup-dansk varianter af dansk.
Det er ikke tilfældige ydre ligheder i visse ord der beviser noget om
nærmere slægtskab.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 05:38

Poul. E. Jørgensen <33@gvdnet.invalid> wrote:

> Det er selvfølgelig ren svindel at sætte det sådan op, for svejtsertysk
> er en tysk dialekt.

Det ville de to 18-års wienerdrenge jeg talte med, da jeg var i
Kandersteg Pfanfinderzentrum i 1982, nu ikke være enige med dig i.

De lagde mærke til at jeg tydeligt forstod når de lokale talte til mig,
på højtysk, og at jeg ikke forstod et ord, når de talte indbyrdes.

De to som jo netop også havde tysk som modersmål forstod heller ikke et
ord, svarende til en københavner der hører jysk dialekt. De kunne også
fortælle, at når schweizere mødte schweizere fra en nabodal, så måtte de
tale højtysk sammen; ellers kunne de ikke forstå hinanden. Schweizertysk
findes således ikke som en dialekt, men som en bunke dialekter, der ikke
er indbyrdes forståelige.

Det du forstår ved schweizertysk er nok den sydtyske accent med rullende
r'er, som er så hyppigt brugt i højtysk i områder som Bayern, Østrig
Baden-Württenberg og Schweiz. Og et lidt andet ordforråd, som 'Bursche'
eller 'Bube' i stedet for 'Junge'.

FUT dk.kultur.sprog
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul E Hansen

Dato : 04-09-08 14:47

On 4 Sep., 15:31, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> [...]
> skandinaver.
>
> Samtidig må det vel være interessant at finde ud af, om dette også

Du kan danne dig et indtryk af ressultatet her

http://strangemaps.wordpress.com/2008/08/18/306-the-genetic-map-of-europe/

Selvom et todimmensionaltkort selvfølgelig har fjernet en masse
informationer.
Læg mærke til, at man sagtens kan placere to punkter i det danske
område som ligger længere væk fra hinanden, end to tætliggende punkter
i hhv. det danske og svenske område. I det svenske er det endnu
nemmere - det er større (der er større genetisk variation).

Fra : Per Rønne

Dato : 05-09-08 05:55

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> [...]
> i hhv. det danske og svenske område. I det svenske er det endnu
> nemmere - det er større (der er større genetisk variation).

Ud fra diskussionen på linket har man tilsyneladende ikke valgt
stikprøverne særligt 'fornuftigt'; man har især valgt hovedstæder med
stor gennemstrøming snarere end rurale områder med mindre flow.

Men undersøgelsens baggrund er nu også /forensic science/ - i dette
tilfælde altså genetisk baseret retsmedicin.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 09-09-08 14:58

> [...]
> skandinaver.
>
> Samtidig må det vel være interessant at finde ud af, om dette også

Tyskerne har været mere veluddannede og charmeernde og sexede så de har fået
flest børn, med søfolk især og det meste af Skånes historie har de fået
kultur og sæd impulser over vandet og ikke meget gennem Smålands skove så
jeg vil vædde at skåningerne er som sjællænderne

At danskerne har været sure på tysk sprog fx under Struensee--Guldberg er
fordi vi har berettiget mindreværdskompleks