Myg i blæsevejr ?
Fra : T. Uborg Christianse~

Dato : 31-08-08 13:02

Hvordan kan myg egentlig flyve i blæsevejr ? I forhold til deres ringe vægt
er det underligt de kan manøvrere når det lufter lidt ...
Nogen med et godt svar ?

mvh.

Fra : Bo Warming

Dato : 31-08-08 14:17

"T. Uborg Christiansen." <hh@somprut.fut> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan myg egentlig flyve i blæsevejr ? I forhold til deres ringe
> vægt
> er det underligt de kan manøvrere når det lufter lidt ...
> Nogen med et godt svar ?

Du har ret - de er nødt til at gå i flyerskjujl når ikke let brise eller
vindstille

Skønt at man ikke får myggestik i de situationer - eller vis sol eller regn
hvor kun skyggen har passende fugtighed for de sarte små

Fra : Ivar

Dato : 31-08-08 15:32

T. Uborg Christiansen. skrev:

> Hvordan kan myg egentlig flyve i blæsevejr ? I forhold til deres ringe vægt
> er det underligt de kan manøvrere når det lufter lidt ...

De udgår at helst at flyve.
Har du ikke prøvet at have en flue i bilen? Hvis man ruller vinduet
ned mens man kører, i den tro at den er let at "blæse" den ud,
opdager man at det ikke er så let. Når fluen mærker vinden,
holder den op med at flyve og trykker sig ned mod underlaget.
Ruller man vinduet op igen, begynder den straks at flyve rundt igen.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-08 17:38

T. Uborg Christiansen. skrev:

> Hvordan kan myg egentlig flyve i blæsevejr ?

Afsindigt hurtigt.

Nåh, du mener hvordan de manøvrerer? Det gør de ikke.

--
Bertel

Fra : Mr.Larsen

Dato : 31-08-08 18:20

Bertel Lund Hansen formulerede spørgsmålet:

> Afsindigt hurtigt.

Vel kun hvis de har vinden i ryggen.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Bo Warming

Dato : 31-08-08 19:42

"Mr.Larsen" <mrlarsen @post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Bertel Lund Hansen formulerede spørgsmålet:

> Vel kun hvis de har vinden i ryggen.

Samme hastighed hvis vind modsat ryggen.

Og ikke afsindigt hurtigt men NETOP VINDHASTIGHEDEN

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-08 20:08

Mr.Larsen skrev:

> Vel kun hvis de har vinden i ryggen.

Du mener at de står stille i stormvejr blot de vender front imod
vinden?

--
Bertel

Fra : Mr.Larsen

Dato : 31-08-08 20:13

Bertel Lund Hansen formulerede spørgsmålet:

> Du mener at de står stille i stormvejr blot de vender front imod
> vinden?

Nej, så flyver de bare baglæns men knapt så hurtigt.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : alexbo

Dato : 31-08-08 21:06

"Mr.Larsen" skrev

> Vel kun hvis de har vinden i ryggen.

Hvis myggen vender normalt flyver den ikke ret længe med vinden i ryggen før
den rammer jorden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mr.Larsen

Dato : 31-08-08 21:14

alexbo udtrykte præcist:
> "Mr.Larsen" skrev

> Hvis myggen vender normalt flyver den ikke ret længe med vinden i ryggen før
> den rammer jorden.

Det var nu også bare en opfølgning på Bertels joke.

---
Bertel Lund Hansen skrev:

> Afsindigt hurtigt.
---

Og at det i følge Bertel er afsindigt hurtigt, må jo så absolut være
med vinden i ryggen.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-08 21:49

Mr.Larsen skrev:

> Og at det i følge Bertel er afsindigt hurtigt, må jo så absolut være
> med vinden i ryggen.

Ikke forstået. Myggens spage vingeslag kan ikke gøre ret meget
forskel uanset hvordan den vender.

--
Bertel

Fra : Mr.Larsen

Dato : 31-08-08 21:56

Den 31-08-2008, skrev Bertel Lund Hansen:

> Ikke forstået. Myggens spage vingeslag kan ikke gøre ret meget
> forskel uanset hvordan den vender.

Pjat, der er også supermyg.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Max

Dato : 31-08-08 22:06

Hej Bertel

> Ikke forstået. Myggens spage vingeslag kan ikke gøre ret meget
> forskel uanset hvordan den vender.

Uanset hvad, ja så er den istand til at udvikle kræfter nok til at
den kan flyve, så den magter såmændt nok også at flyve i lidt
modvind.

--
Mvh Max

Fra : J. Nielsen

Dato : 01-09-08 08:36

On Sun, 31 Aug 2008 22:06:07 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Hvis myggen vender normalt flyver den ikke ret længe med vinden i ryggen før
>den rammer jorden.

Myggen vil blot flyve hurtigere. Man synker jo heller ikke til bunds, fordi
man svømmer med strømmen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-08 09:37

J. Nielsen skrev:

> Myggen vil blot flyve hurtigere.

Jeg tror nok at pointen er at med vinden i ryggen på en retvendt
myg, så må vinden komme oppefra og blæse lodret nedad.

--
Bertel

Fra : J. Nielsen

Dato : 01-09-08 10:16

On Mon, 01 Sep 2008 10:36:30 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Jeg tror nok at pointen er at med vinden i ryggen på en retvendt
>myg, så må vinden komme oppefra og blæse lodret nedad.

<slaps forehead> Doh!

Fra : Ole

Dato : 02-09-08 16:13

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> Jeg tror nok at pointen er at med vinden i ryggen på en retvendt
> myg, så må vinden komme oppefra og blæse lodret nedad.

Jamen, så er det jo en microburst. UHA, UHA.

Ole

Fra : Bo Warming

Dato : 02-09-08 19:13

"Ole" <ole@ole.dk> skrev i en meddelelse
> Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> Jamen, så er det jo en microburst. UHA, UHA.

Hvd er microburst?

Fra : Ole

Dato : 02-09-08 19:23

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in news:nmfvk.8876$K47.2168
@fe50.usenetserver.com:

> "Ole" <ole@ole.dk> skrev i en meddelelse

> Hvd er microburst?

da.wikipedia.org/wiki/Microburst

Fra : Ole

Dato : 02-09-08 19:29

Ole <ole@ole.dk> wrote in news:Xns9B0DCF6466F61ole@62.243.74.163:

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in news:nmfvk.8876$K47.2168
> @fe50.usenetserver.com:

> da.wikipedia.org/wiki/Microburst

Eller for de ukyndige:
http://da.wikipedia.org/wiki/Microburst

Fra : T. Uborg Christianse~

Dato : 31-08-08 21:38

"T. Uborg Christiansen." <hh@somprut.fut> skrev i meddelelsen
> [...]
> vægt
> er det underligt de kan manøvrere når det lufter lidt ...

Aha ! Ingen der ved det ?
Der kan man bare se...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-08 21:51

T. Uborg Christiansen. skrev:

> Aha ! Ingen der ved det ?

Jeg prøvede på en spøgende måde at antyde at man ikke kan tale om
at den flyver, men mere om at den blæser væk.

--
Bertel

Fra : T. Uborg Christianse~

Dato : 31-08-08 22:35

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg prøvede på en spøgende måde at antyde at man ikke kan tale om
> at den flyver, men mere om at den blæser væk.
>
> --
> Bertel

Selv om det lufter en del på min terrasse, kan myggene udmærket
finde mig.Hvad vejer en myg ? Ikke meget , så selv den svageste brise, må
for den svare
til en orkan for mig...Det er DET der undrer mig lidt..

Fra : Max

Dato : 31-08-08 22:40

Hej

> til en orkan for mig...Det er DET der undrer mig lidt..

Har du nogen sinde tænkt på at man faktisk kan sejle
op mod vinden, og er man god til det kan man faktisk
sejle hurtigere end vinden blæser, så det kan jo nemt
være at en myg kan noget af det samme. Den kan jo
flyve, noget der set med menneskeøjne er en kraft-
præstation af det meget store.

--
Mvh Max

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 01-09-08 04:45

> Har du nogen sinde tænkt på at man faktisk kan sejle
> op mod vinden, og er man god til det kan man faktisk
> sejle hurtigere end vinden blæser, så det kan jo nemt
> være at en myg kan noget af det samme.

Man kan kun krydse med et skrib fordi man kan "holde fast i" vandet med
skrog og særligt køl.
En myg har ikke noget der gør den slags muligt når den er midt i luften.

Fra : Max

Dato : 01-09-08 07:15

Hej Niels

> Man kan kun krydse med et skrib fordi man kan "holde fast i" vandet
> med skrog og særligt køl.

Vil det sige at et svævefly ikke kan krydse ?

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 02-09-08 22:09

Max skrev:

> Vil det sige at et svævefly ikke kan krydse ?

De to ting kan ikke sammenlignes.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : PeterBP

Dato : 03-09-08 00:19

T. Uborg Christiansen. <hh@somprut.fut> wrote:

> "T. Uborg Christiansen." <hh@somprut.fut> skrev i meddelelsen

> Aha ! Ingen der ved det ?
> Der kan man bare se...

Naturligvis fordi myggene gemmer sig i blæsevejr!

--
- Peter *** http://titancity.com/blog/
"Don't go around saying the world owes you a living. The world owes

Fra : Allan F

Dato : 01-09-08 15:03

> [...]
> vægt
> er det underligt de kan manøvrere når det lufter lidt ...

Myggen er udviklet gennem mange millioner år til at gøre nogle få ting
ganske godt - søge føde og formere sig. Og deres evne til at flyve er
udviklet til at fungere i det miljø, de opholder sig i. Det er altså ikke så
vigtigt hvordan de gør det, men mere at de GØR det.

Teknisk betragtet så flyver myggen i forhold til den luft, den bevæger sig
i, og ikke i forhold til de faste omgivelser. De er kun relevante som
objekter, der skal undgås eller landes på. Og hvis det blæser så meget, at
myggens flyveevne vil blive overvældet af vinden, så er den sikkert udviklet
så vidt, at den lader være med at lette.

Allan F