integration ved substitution
Fra : Niels Jacobsen

Dato : 31-08-08 11:03

Jeg er ved at forsøge at genopfriske min evne til at integrere, og det går
ikke hurtigt :-/

hvis man har
(x*e^x^3)*dx og skal integrere ved substitution, så ville jeg sætte u=x^3 og
omskrive til
(u^(1/3)*e^u)*dx
og sige at dx=1/(3x^(2/3))*du så man får

(u^(1/3)*e^u)*du ...vil jeg tro?

Nu virker det så som om jeg ikke kan komme meget længere uden at bruge
partiel integration herfra. Som sagt er jeg rusten i noget jeg aldrig har
været god til, så jeg søger et hint, samt en bekræftigelse af at jeg ikke
allerede er kørt af sporet.

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-08-08 12:39

"Niels Jacobsen" <nj@mail.no> skrev i meddelelsen
> [...]
> været god til, så jeg søger et hint, samt en bekræftigelse af at jeg ikke

Der findes integrator online. Det er ingen nem funktion du har valgt at øve
på.
http://integrals.wolfram.com/index.jsp?expr=x+Exp%5Bx%5E3%5D&random=false

Mvh
Martin

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 01-09-08 04:46

> Der findes integrator online. Det er ingen nem funktion du har valgt at
> øve på.
> http://integrals.wolfram.com/index.jsp?expr=x+Exp%5Bx%5E3%5D&random=false

Takker for svaret. Jeg opdagede efter dit svar at der var noget galt og min
matematiksamling gav en absolut simpel opgave x^2*e^x^3 som med substitution
ikke kræver nogle spørgsmål.
Linket var også fint til at bekræfte mine løsninger.