Hvilket fly var det?
Fra : Pete C.H

Dato : 15-08-08 21:18

Halløj.

Jeg var lige ude og hente vasketøj her for lidt siden, så oppe på himlen
så jeg nåede der burde være et fly, men som jeg ikke kunne klassifiser
som et fly.
Beskrivelsen som jeg observerede den i et minut var at den lyste
konstant som rød-hvid glødende. Den fløj meget langsomt over himlen og
langt oppe. Da den satte farten ned til næsten at stå stille mente jeg
det måtte være en helikopter. Og da den slingrede lidt i det, så måtte
det være en fuld pilot bag rettet
Men det ville ikke forklare det konstante lys som normalt ville blinke
på fly. Jeg var så lige inde med vasketøjet og rendte så 2 minutter
efter ud igen, men ak, den var borte. Den var ellers næsten lige over
mig og selvom jeg var oppe og kigge på bakketoppen af Aalborg, var der
intet at spotte. Der var heller ingen støj af nogen art som kunne have
afsløret den som et jetfly som kan høres uanset højde.
Jeg kan dog sige at flyvet var dog ikke over skyerne. Kiggede ligeledes
lang tid på skyerne for at se om den var sniget sig derop.

Eneste jeg som sådan kan komme i tanke om det skulle være var en meteor
siden den forsvandt, men næææh, den bevægede sig lidt for langsomt og
var kommet under skyerne, hvilket de færreste gør. Foruden var der ingen
ild-hale efter den.

Så hvad var dette himmel legeme?

Fra : Mr.Larsen

Dato : 15-08-08 21:37

Pete C.H:
> [...]
> under skyerne, hvilket de færreste gør. Foruden var der ingen ild-hale efter

Supermand?

--
It's too late...

Fra : Pete C.H

Dato : 15-08-08 22:12

Mr.Larsen wrote:
> Pete C.H:

> Supermand?

så meget for at være dk.videnskab i så fald.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 15-08-08 22:19

Pete C.H frembragte:

> så meget for at være dk.videnskab i så fald.

Jeg er ret sikker på dit bud er lige så godt som ethvert andet, men en
UFO i ordets bogstavligste forstand er det.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Max

Dato : 15-08-08 22:13

Hej Pete

> Så hvad var dette himmel legeme?

Indtil vidre kan man fastslå at det er en UFO.

--
Mvh Max

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-08-08 13:32

Pete C.H skrev den 15-08-2008 22:17:
> [...]
> siden den forsvandt, men næææh, den bevægede sig lidt for langsomt og
> var kommet under skyerne, hvilket de færreste gør. Foruden var der ingen

ring/skriv og spørg lufthaven i Aalborg om de kender noget til det?

eller også må det være jægerkorpset som er igang med at afprøve
noget......og nu når du har set det, så....

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : SBR

Dato : 16-08-08 13:47

"Pete C.H" <nospam@please.dk> wrote in message
> [...]
> siden den forsvandt, men næææh, den bevægede sig lidt for langsomt og var
> kommet under skyerne, hvilket de færreste gør. Foruden var der ingen

Jeg er amatørastronom og har selv rimeligt godt styr på de forskellige
lysfænomener, der kan ses på nattehimlen. Det du beskriver lyder som et
fænomen jeg har observeret flere gange over København og Frederiksberg i
løbet af det seneste år. Det er desværre ikke flyvende tallerkener, men
derimod små varmluftsballoner (se f.eks. http://www.himmellys.dk/ ). Jeg ved
selvfølgelig ikke om det er det du har set, men det matcher din
observationsbeskrivelse.

/SBR

Fra : Pete C.H

Dato : 17-08-08 00:57

SBR wrote:
> [...]
> derimod små varmluftsballoner (se f.eks. http://www.himmellys.dk/ ). Jeg ved
> selvfølgelig ikke om det er det du har set, men det matcher din

Det lyder mere realitisk
Men dog virkede det til at være uopfatteligt lang oppe. Det ville kunne
forklare hvorfor det pludselig forsvandt hvertfald

Fra : Allan F

Dato : 17-08-08 05:54

"Pete C.H" <nospam@please.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siden den forsvandt, men næææh, den bevægede sig lidt for langsomt og var
> kommet under skyerne, hvilket de færreste gør. Foruden var der ingen

Var det kort efter solnedgang? Så har det sikkert været nogle
heliumballoner, som er blevet sluppet løs. Hvis de bliver ramt af solens
stråler efter solen er gået ned i jordhøjde, vil de lyse kraftigt op.
Efterhånden som de stiger, bliver de sværere at se, og ofte springer de, når
de når så højt op at trykket er lavere end ved jordoverfladen.

Allan F

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 17-08-08 11:43

Pete C.H skrev:
> [...]
> siden den forsvandt, men næææh, den bevægede sig lidt for langsomt og
> var kommet under skyerne, hvilket de færreste gør. Foruden var der ingen

Aner det ikke, men jeg så noget der lyder meget som beskrivelsen for ca.
20 år siden i Albertslund.

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : Peter

Dato : 18-08-08 06:57

"Pete C.H" <nospam@please.dk> skrev i en meddelelse

> Så hvad var dette himmel legeme?

Vejrballon opsendt af FLV vejrtjeneste Ålborg !

Fra : Pete C.H

Dato : 18-08-08 08:01

Peter wrote:
> "Pete C.H" <nospam@please.dk> skrev i en meddelelse
>
> Vejrballon opsendt af FLV vejrtjeneste Ålborg !

Må man godt sende dem op så tæt på en lufthavn? Fly i sig selv flyver
nogle gange i den højde.

Fra : Max

Dato : 18-08-08 08:30

Hej Pete

> Må man godt sende dem op så tæt på en lufthavn? Fly i sig selv flyver
> nogle gange i den højde.

Det er jo for at checke flyvervejret og man har nog styr på hvor de er.

--
Mvh Max

Fra : Peter

Dato : 18-08-08 10:21

> Må man godt sende dem op så tæt på en lufthavn? Fly i sig selv flyver
> nogle gange i den højde.

Det gør man også fra Karup, 2 gange i døgnet tror jeg det og de sprænger i
omkring 30Kfods højde

Fra : Volger Garfield

Dato : 18-08-08 13:02

On Fri, 15 Aug 2008 22:17:42 +0200, "Pete C.H" <nospam@please.dk>
wrote:

>Så hvad var dette himmel legeme?

http://www.nordjyske.dk/aalborg/forside.aspx?ctrl=10&data=28%2c2899386%2c5%2c3

Volger

Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 18-08-08 16:10

Volger Garfield wrote:

> http://www.nordjyske.dk/aalborg/forside.aspx?ctrl=10&data=28%2c2899386%2c5%2c3
>
> Volger

Ville de balloner være synlige i Århus (8210)? Min kone og jeg sad på
terrassen og beundrede måneformørkelsen, da vi så det samme fænomen, som
beskrevet i starten af denne tråd. En mærkelig orangerød stor lyssag,
der bevægedesig langsomt, stod stille og så forsvandt. Her varede det
hele mindre end et minut. Historien blev bekræftet af bekendte, der
havde oplevet det samme i Viby (8260).

Kort før så jeg et mere forklarligt fænomen. En kraftig lysende genstand
fløj med satellitfart fra nord. Omtrendt i zenit gik lyset ud og den
fortsatte med stjernelook. Altså en satellit, som spejlede sollyset
indtil den kom ind i jordskyggen.

Og der var masser af stjerneskud den aften. Ganske hyggeligt

mvh
Niels

Fra : Volger Garfield

Dato : 18-08-08 19:25

On Mon, 18 Aug 2008 17:09:32 +0200, "Niels U. Kristiansen"
<niels.u.kristiansen@stofanet.dk> wrote:

>Ville de balloner være synlige i Århus (8210)? Min kone og jeg sad på

Ja - Hvis der er nogen i Århus som også fik lyst til at sende UFOer
afsted
Jeg har ladet mig fortælle, at det er en yndet "sport" pt. med
"fredsballoner"(??)

>Og der var masser af stjerneskud den aften. Ganske hyggeligt

Jeps - Man kan få mange dejlige timer til at gå, med at kigge på
"uendeligheden"

Volger

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 19-08-08 22:42

Niels U. Kristiansen wrote:

> Ville de balloner være synlige i Århus (8210)? Min kone og jeg sad på

Der er ca. 110 km fra Århus til Ålborg.
I praksis ved jeg ikke om man ville kunne se dem, - men teoretisk. Hvis
lyset fra dem er kraftigt nok, skulle de set fra "jordhøjde" i Århus begynde
at dukke op over horisonten, når ballonerne i Ålborg når op over en højde på
ca. 890 m.

/tp

Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 20-08-08 16:45

Terkel Pedersen wrote:

> [...]
> at dukke op over horisonten, når ballonerne i Ålborg når op over en højde på

Hvad jeg og andre her i Århus så svarer meget godt til beskrivelse i
starten af denne tråd. Jeg så en enkelt lysende orangerød stor tingest
flyvende langsomt, stå stille og til sidst forsvinde. Og det var ikke i
horisonten eller zenit, men et pænt stykke deropad, 60-70grader måske.
Blot er der uenighed om kursen. Mine bekendte mener den fløj fra nord
mod syd. Jeg syntes bestemt at huske, at den kom mere fra øst, men jeg
vil ikke sværge på det. Og tidspunktet var jeg også dum nok til ikke at
skrive ned. Der skete så meget andet spændende den aften

mvh
Niels

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 20-08-08 19:33

Niels U. Kristiansen wrote:

> [...]
> øst, men jeg vil ikke sværge på det. Og tidspunktet var jeg også dum
> nok til ikke at skrive ned. Der skete så meget andet spændende den

Hvis I har set dem i en vinkel på 60-70 grader, så må de, hvis det var
ballonerne fra Ålborg, være *drevet med vinden* ned mod Århus.

Fordi hvis de stiger lodret til vejrs i Ålborg, så skal de op i mindst 220
km's højde for at ses i Århus i den vinkel du skriver. Bortset fra at det er
umuligt, så var der en i tråden der nævnte at de sprang allerede i 30 000
fods højde, som er lidt over 9 km.

/tp

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 20-08-08 20:18

Terkel Pedersen wrote:

220 km var lige i overkanten, det skal "kun" være 190 km.

/tp