Essensen af kildevand?
Fra : Sten Bo

Dato : 15-08-08 11:47

Hvad er det?

Hørt i en tv reklame om lille krukke fugtighedscreme; "Som essensen af 25
000 liter kildevand".

Ny slags vievand? -

For det kan vel ikke være i retning af tungt vand. Eller .. Man siger, at
kildevand ikke altid er helt så rent som postevand. Er det forurening man
henter ud og putter på krukker?

Hvad kan det være man samler i essensen og hvordan virker det? Ordet "som"
indikere vel at det ikke har noget med "essens af kildevand at gøre, men
har, forstået i reklamen, samme virkning.

Hvad er det for noget alt sammen. "Vievand" ?

Emnet er IKKE egnet til familiedebat eller tjek hos bruger.

..

Der mener at produkter til hår og hvad vi ellers skal "affedte" - kommende
i 5 l dunke med pumpe og rimeligt prissat må være i alles interesse.
Men 25000 l i en lille krukke. .. Det er da kolossalt. Er der ikke risiko
for overdosering?

Fra : Morten

Dato : 15-08-08 12:20

"Sten Bo"
> Hvad er det?

Måske det er lidt som rom-essens?

Må indrømme jeg også studsede over den reklame og tænke; "Hvad er det for en
gang gülle?"

Lidt som når producenter roser et produkt, typisk noget man kan indtage
gennem munden, ved at sige, at det er righoldigt... Hvad betyder det?
Betyder det at det indeholder rig? Men rig på /hvad/?

> For det kan vel ikke være i retning af tungt vand.

Nej, for så vilde det være tungere end noget andet kendt materiale. Plus jeg
tror de fleste toiletskabe vil få problemer med 25.000 kg ja, selv de fleste
gulve vil nok få problemer med den tyngde på så lille sted.

> Eller .. Man siger, at kildevand ikke altid er helt så rent som
> postevand. Er det forurening man henter ud og putter på krukker?

Her har du nok fat i noget. Det må være koncentrat af 25.000 liter kildevand
(men fra hvilken kilde?), men jeg undrer mig over at det tilsyneladende ikke
indeholder ret meget kalk, men kilder kan måske godt være regnvand og dermed
kalkfattigt? I fald er det jo luftforurening på krukke ;D

> Hvad kan det være man samler i essensen og hvordan virker det? Ordet
> "som" indikere vel at det ikke har noget med "essens af kildevand at
> gøre, men har, forstået i reklamen, samme virkning.

Essens er bare et andet ord for koncentrat. Altså, kog 25.000 liter
kildevand ind og du har "kildevandessens". Senere kan du tilsætte kemisk ren
(destilleret) vand og du har igen "kildevand".

Så næste gang du får lyst til kildevand er det bare et glas destileret vand
tilsat en meget lille knivspids fugtighedscreme ;D

Samme princip benyttes også af mange juice-fabrikanter for at undgå at
transportere vandet så langt. Så laver man koncentrat som man så tæt på
destinationen tilsætter vand. (Og guderne må så vide hvad der er mest
miljørigtigt, at transportere vandet eller koge det ind. Nok ingen tvivl om
at lokal juice er mest miljørigtigt.)

Mvh
Morten

Fra : Sten Bo

Dato : 15-08-08 16:22

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse
,. Nok ingen tvivl om
> at lokal juice er mest miljørigtigt.)

Også hørt om amning. ..

Det sidste jeg så om juice er, at det stort set er usundt. Og altså også
skidt for miljøet?

Hun siger at jeg ikke må kalde det for vievand.

Fra : Bo Warming

Dato : 15-08-08 23:42

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Essens er bare et andet ord for koncentrat. Altså, kog 25.000 liter
> kildevand ind og du har "kildevandessens"

Essens er ikke extrakt eller koncentrat - det betyder også "det væsentlige"

Essenen af kildevand er derfor væden, H2O molekylerne

Essensen af havvand er både salt og vand

Vievand er fint rent kildevand til hellige symbolske renselsesformål

Vedr smag er et par promille kuldioxid meget vigtige fordi det signalerer at
vandet ikke har stået stille og er blevet dovent men er kommet fornylig fra
grundvandet der har kultioxid i sig.

Kogt og destilleret vand mangler CO2 g har derfor trist flad smag

Meget få menneker kan smage om der er meget kalk, magnesium, natrium ,
kalium eller phosphat i drikkevandet og det har absolut ingen
sundhedsbetydning i normale tilfælde.

Måske øl og vin kan gavnes af særlige mineralindhld i det vand der er
hovedråstof, men der er meget snobberi og uærlighed i det spørgsmål

Fra : Bo Warming

Dato : 15-08-08 23:55

> Hvad er det?
>
> Hørt i en tv reklame om lille krukke fugtighedscreme; "Som essensen af 25
> 000 liter kildevand".

Lyrik - videnskabeligt meningsløst

> Ny slags vievand? -

Troen flytter bjerge vedr kosmetik og medicin

> For det kan vel ikke være i retning af tungt vand.

Deuteriumisotoper har ingen betydning her

Eller .. Man siger, at
> kildevand ikke altid er helt så rent som postevand. Er det forurening man
> henter ud og putter på krukker?

Min kones katte foretrækker alt andet vand frem for postevand - måske der er
sat klor til

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-08-08 16:02

> Hvad er det?
>
> Hørt i en tv reklame om lille krukke fugtighedscreme; "Som essensen af 25
> 000 liter kildevand".

Som så mange ting i reklamer - noget salgsgas uden mening.
Reklamefolkene har sikkert en romantisk fornemmelse af, at
kildevand er noget af det reneste vand, der kan tænkes, hvilket ikke
er tilfældet.
Men de mener sikkert, der lyder bedre end at tale om
destilleret vand

Per A. Hansen

Fra : Morten

Dato : 18-08-08 07:22

> [...]
> Reklamefolkene har sikkert en romantisk fornemmelse af, at
> kildevand er noget af det reneste vand, der kan tænkes, hvilket ikke

Det er så objektivt set rigtigt nok.

> Men de mener sikkert, der lyder bedre end at tale om
> destilleret vand

Omvendt, så er det bestemt sundere at drikke kildevand, da destileret vand
ikke indeholder diverse mineraler som kroppen har brug for. Det kan
naturligvis klares i pilleform ;D Men at slukke tørsten i destilleret vand i
ny og næ skader ikke, bare det ikke er hver gang ;)
Og så giver kildevand også immunsystemet noget at arbejde med så man ikke
udvikler allergi (det er der visse teorier der siger, at hvis immunsystmet
har for lidt at lave, så øges risikoen for allergi. Det er det gammelkendte
med for lidt eller for meget er lige skidt).

Mvh
Morten

Fra : Max

Dato : 18-08-08 07:40

Hej Morten

> Omvendt, så er det bestemt sundere at drikke kildevand, da destileret
> vand ikke indeholder diverse mineraler som kroppen har brug for. Det
> kan naturligvis klares i pilleform ;D Men at slukke tørsten i

Destilleret vand har den fordel at det er bakteriologisk rent, det
kan man ikke sige om kildevand og deminiraliseret vand.

--
Mvh Max

Fra : Morten

Dato : 18-08-08 09:23

Hej Max

> Destilleret vand har den fordel at det er bakteriologisk rent, det

Ja, rigtigt nok.

> kan man ikke sige om kildevand og deminiraliseret vand.

Men som jeg også skrev, så har kroppen faktisk brug for nogle af de ting,
der er i "alm." vand. Du vil meget nemt komme til at lide af mangelsygdomme
hvis du udelukkende drak destilleret vand.
Selvfølgelig, så skal vandet jo heller ikke indeholde ebola og andre
"spændende" sager, men lidt almindelige bakterier i kontrollerede mængder er
faktisk sundt for immunsystmet, så det har noget at arbejde med.
Selvfølgelig alt sammen under forudsætning af, at du er alm. sund og rask :)
På sygehuse kan der sikkert være ting der taler for destilleret vand,
ligesom blyakkumulatorer har klart bedst af destilleret vand,
demineraliseret også fint, mens alm. postevand ikke er godt i længden.
Der er også årsager til, at ting som allergi er stærkt overrepræsenteret i
den vestlige verden. Én af teorierne går på alt der faktisk er for rent, men
de mange unaturlige stoffer har nok også noget af skylden. Så man behøver
nok fare sådan op næste gang man ser en unge give en kanin et ordenligt
smækkys - igen under forudsætning af ungen er alm. sund og rask (og kaninen
lige så, set fra dens synsvinkel).

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 18-08-08 09:28

> Så man behøver nok fare sådan op næste gang man ser en unge give en kanin
> et ordenligt smækkys

Der skal naturligvis stå "...nok ikke fare..."

Mvh
Morten

Fra : Bo Warming

Dato : 18-08-08 21:42

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:48a9316a$0>>
> [...]
> der er i "alm." vand. Du vil meget nemt komme til at lide af
> mangelsygdomme hvis du udelukkende drak destilleret vand.

Sporstoffer og mineraler får vi oftest nok af fra anden side , så det er
uvæsentligt hvilket vand vi drikker.

På koleraepidemiernes tid for over hundred år siden kunne postevand være
farlig smittebærer

Idag er vort problem snarere at vi mangler lidt patogene bakerier og virus
til at holde vort immunforsvar oppe på mærkerne så vi ikke får allergi, og
måske min kones katte af den grund foretrækker vandpytvand for postevand og
nogle få københavnere ville være kloge hvis de undgik at drikke kun
steriliseret og kogt vand.

Fra : Bo Warming

Dato : 18-08-08 21:50

> [...]
> har for lidt at lave, så øges risikoen for allergi. Det er det
> gammelkendte med for lidt eller for meget er lige skidt).

Hele sommeren har jeg siddet i haven næsten hele dagen, hvis regnvejr så
under et stort gennemsigtigt plastikhalvtag der fra udestuen rager ind over
plænen.
Nogle spande og baljer står så de fyldes med regnvand og jeg morer mig med
kun at slæbe is ud fra huset og køler opsamlingsregnvandet lidt men finder
mig i at det undertiden er grønligt af algevækst
Jeg har aldrig fået diarre af dette vand og smagen er ikke særlig dårlig.
Men for at træne immunforsvaret ville vandpytvand nok være bedre?
En anelse sygdomsbakterier er vel dett vi mangler og alger gør ingen gavn.?

Fra : PeterBP

Dato : 20-08-08 13:15

Morten <tilt_uz468@hotmail.com> wrote:

> Det er så objektivt set rigtigt nok.

> Omvendt, så er det bestemt sundere at drikke kildevand, da destileret vand
> ikke indeholder diverse mineraler som kroppen har brug for.

Kan mineraler, som kildevand brøster sig af at indeholde, overhovedet
optages i kroppeni i brugbare mængder, når der ikke er biologisk bundet,
som fx det er i madvarer?

Just asking. Hvis ikke er mineralindholdet som en gavnlig substans jo
fis i en hornlygte.

> Det kan
> naturligvis klares i pilleform ;D Men at slukke tørsten i destilleret vand i
> ny og næ skader ikke, bare det ikke er hver gang ;)

Destilleret vand er bedre til cappuchinomaskiner end kildevald, for der
er garantetet INTET kalt og salt som danner aflejringer i systemet (man
må IKKE bruge vand fra hanen i en cappuchinomaskine!).

Det er så den eneste brugbare funktion eg kan komme på udover i bilens
akkumulator.

> [...]
> har for lidt at lave, så øges risikoen for allergi. Det er det gammelkendte
> med for lidt eller for meget er lige skidt).

En bedre løsning er vist en Habanero chili i anus. :)

--
- Peter *** http://titancity.com/blog/
"Don't go around saying the world owes you a living. The world owes

Fra : Morten

Dato : 20-08-08 13:44

> Kan mineraler, som kildevand brøster sig af at indeholde, overhovedet
> optages i kroppeni i brugbare mængder, når der ikke er biologisk bundet,
> som fx det er i madvarer?

I allerhøjeste grad. Spørg din mor ;)
(til udeforstående kan oplyses at hans mor har en faglig begrundelse for at
vide den slags)

> Just asking. Hvis ikke er mineralindholdet som en gavnlig substans jo
> fis i en hornlygte.

Men det er lige så godt fra postevand. Så i den sammenligning er der ingen
grund til at vælge det dyrere kildevand end kilden i køkkenet.

> En bedre løsning er vist en Habanero chili i anus. :)

Endnu bedre hvis den er moset som f.eks. til Mama Africa's Habanero Zulu
Sauce eller Tabasco i Habanero-varianten.

Meld tilbage hvordan dit immunsystem og anus har det efterfølgende, så vi
andre kan tage stilling til om det er noget vi har lyst til at praktisere ;D

Mvh
Morten

Fra : PeterBP

Dato : 20-08-08 16:15

> I allerhøjeste grad. Spørg din mor ;)
> (til udeforstående kan oplyses at hans mor har en faglig begrundelse for at
> vide den slags)

> Men det er lige så godt fra postevand.

Præcis.

> Så i den sammenligning er der ingen
> grund til at vælge det dyrere kildevand end kilden i køkkenet.

Tja, hanevand er vel også kildevand, bare mindre fint indpakket. :)

Jeg sender et postkort fra intensiv.

Fra : Bo Warming

Dato : 21-08-08 07:27

"PeterBP" <noway@jose.com> skrev i en meddelelse

> Præcis.

> Tja, hanevand er vel også kildevand, bare mindre fint indpakket. :)

Ja, det er ligesom med Aldis
ØKOLOGISKE
og deres
IKKEØKOLOGISKE havregryn
Ingen kan smage forskel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-08-08 08:04

> [...]
> har for lidt at lave, så øges risikoen for allergi. Det er det
> gammelkendte med for lidt eller for meget er lige skidt).

Det er jeg ikke uenig i, min pointe er, at reklamefolk tænker ikke i
de baner, det skal bare lyde godt.
Destilleret vand har en dårlig smag, det er netop opløste mineralstoffer
og CO2, der giver smagen.
Det bedste drikkevand smager af ingenting.
Jeg tror ikke at drikkevandet har betydning for immunsystemet, men du er
inde på
noget væsentligt. Indtagelse af lidt "skidt" hver dag en afgørende betydning
for vor
imminforsvar. Et stigende antal allergikere skyldes hovedsageligt et stort
antal
kunstige kemiske stoffer og en for "renlig" tilværelse.
Det er f.eks. ikke sundt at tage bad hver dag - rengøring er fint, men det
kan
overdrives. Vi skal have lidt skidt a.h.t. immunforsvaret.

Per A. Hansen

Fra : Bo Warming

Dato : 22-08-08 04:34

"Per A. Hansen" <xperhansen@energimail.dk> skrev i en meddelelse
> Destilleret vand har en dårlig smag, det er netop opløste mineralstoffer
> og CO2, der giver smagen.

Eller måske det kun er CO2 der giver den friske smag somdestilleret vand
mangler?

Sæt lidt nyåbnet dnskvand til vand der smager kedeligt og dårligsmag
problemet er klaret - og ingen blindforsøg er udført der påviser god smag af
fx magnesium.
Meget er snobberi

Fra : PeterBP

Dato : 20-08-08 13:15

Per A. Hansen <xperhansen@energimail.dk> wrote:

> [...]
> er tilfældet.
> Men de mener sikkert, der lyder bedre end at tale om

Marketing er i dag omtrent evnen til at sælge en dårlig vare til
ugudelig overpris.

Sammenligning:

1 L vand fra hanen i Helsingør kommune: 4,4 øre (1 m^3 vand inkl
afledningsafgift: 44 kr).

75 cl vand fra whatever mærke nede på tanken: 15 kroner. (literpris: 20
kr).

Prisforskel pr volumen:

454 gange.

Tal om at blive fuppet hvis man hopper på den limpind om at "kildevand"
er ih og åh så sundt!