Hvorfor skal vi spare på vandet?
Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 13-08-08 12:28

På sådan en regnfuld onsdag (efter en regnfuld tirsdag og en regnfuld
mandag og ..) spekulerer jeg på hvorfor vi her i Danmark skal spare på
vandet. Jeg forstår godt at man i Spanien og lignende steder skal spare,
men her i Danmark har vi har masser af nedbør og mange steder slås man
med et forhøjet grundvandsspejl. Så hvorfor spare?

Jeg forstår godt spareiveren mht. det varme vand - det koster jo energi
at opvarme.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-08 13:15

Jesper Lauridsen skrev:

> vandet. Jeg forstår godt at man i Spanien og lignende steder skal spare,
> men her i Danmark har vi har masser af nedbør og mange steder slås man
> med et forhøjet grundvandsspejl. Så hvorfor spare?

Fordi det tager mange år (30?) for vandet at sive derned hvor vi
henter det. Overfladesnask er ikke velegnet til drikkevand.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-08-08 18:22

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev
> Fordi det tager mange år (30?) for vandet at sive derned hvor vi
> henter det.

Nu er der så 29 andre års nedbør på vej derned, og sålænge man ikke bruger
mere end nedbøren på arealet hvert år, gør man ikke større skade end at hvis
alle gjorde det, ville åerne tørre ud.

På vores 800 m2 have ville vi så kunne tappe 640 m3 hvis vi ser bort fra det
planter og fordampning tager. Det er dog klart at selv med fråds, er der
mange gange det vi har behov for til rådighed.

>Overfladesnask er ikke velegnet til drikkevand.

Der skal kun få meter sand til at vandet kan drikkes. Og vandet i disse
områder er dernede samme år det falder, overskuddet løber/siver i havet.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-08-08 20:27

Preben Riis Sørensen skrev:

> Nu er der så 29 andre års nedbør på vej derned, og sålænge man ikke bruger
> mere end nedbøren på arealet hvert år, gør man ikke større skade end at hvis
> alle gjorde det, ville åerne tørre ud.

Jeg ved ikke ret meget andet end at der er vandmangel nogle
steder. Jeg har set trykket gå af vandhanerne fordi vandværket
ikke kunne levere. Det var vist Langeland hvor sommerhusbeboerne
og turisterne forøger befolkningen betragteligt om sommeren.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-08-08 21:56

> [...]
> ikke kunne levere. Det var vist Langeland hvor sommerhusbeboerne
> og turisterne forøger befolkningen betragteligt om sommeren.

Det siger jo kun noget om pumpekapacitet og/eller brøndkapacitet, og intet
om de tilgængelige mængder.

Vi lever i et af de absolut rigeligst forsynede drikkevandsområder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : kaz

Dato : 14-08-08 16:24

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> ikke kunne levere. Det var vist Langeland hvor sommerhusbeboerne
> og turisterne forøger befolkningen betragteligt om sommeren.

Teorier om vandmangel, global opvarming, energimangel (olie) m.m. kan få
lette løbesko på afhængig af hvordan de er promoveret i medierne.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-08 16:58

kaz skrev:

> Teorier om vandmangel, global opvarming, energimangel (olie) m.m. kan få
> lette løbesko på afhængig af hvordan de er promoveret i medierne.

Betyder det så nødvendigvis at de er forkerte?

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 13-08-08 20:32

Hej

> Der skal kun få meter sand til at vandet kan drikkes. Og vandet i

Der skal også kun få liter kloarkvand sammen med det for at det
hele er spoleret.

--
Mvh Max

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 13-08-08 13:20

"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> wrote in message

> Så hvorfor spare?

Så sent som i maj/juni rapporterede et vandværk om, at en brønd var løbet
tør pga. for højt forbrug.

I Kbh. henter de også vandet langt væk fra (>50 km), men der kan da godt
være nogle egne af landet, hvor det slet ikke er noget problem - selv i den
værste tørke.

Fra : PDA

Dato : 13-08-08 14:46

"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med et forhøjet grundvandsspejl. Så hvorfor spare?
>
> Jeg forstår godt spareiveren mht. det varme vand - det koster jo energi

Der er masser af grundvand i Danmark generelt. Men enkelte steder, f.eks.
mindre øer kan der ske en indsivning af salt, der gør det mindre egnet. Og i
København skal vandet hentes langt væk.

En af grundene, bort set fra ukendskab til vandmagasinernes størrelse, til
at spare på vandet er, at mængden af helt rent drikkevand er begrænset. Der
er en del boringer der lukkes på grund af forureninger.

Se evt: http://www.vandmodel.dk/ferskvands_2003_final.htm

Vh

PDA

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 13-08-08 14:57

Jesper Lauridsen wrote:
> [...]
> spare, men her i Danmark har vi har masser af nedbør og mange steder
> slås man med et forhøjet grundvandsspejl.

Gør man? Jeg mener ellers at huske at det forholder sig omvendt. Brønde
løber tør og i kystnære områder har man problemer med indsivende havvand.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Rado

Dato : 15-08-08 05:28

On 13 Aug 2008 11:28:06 GMT, Jesper Lauridsen
> [...]

>men her i Danmark har vi har masser af nedbør og mange steder slås man
>med et forhøjet grundvandsspejl. Så hvorfor spare?

Ja, på en planet hvor 2/3 af overfladen er dækket af vand? Det er blot
et spørgsmål om den rigtige teknologi, men som i de fleste andre
sammenhænge bliver den som regel ikke udviklet før man for alvor har
kniven på struben.

--
Shake The Olympic Hand
http://www.avaaz.org/en/handshake/97.php?cl_tf_sign=1

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-08-08 10:01

> [...]

> med et forhøjet grundvandsspejl. Så hvorfor spare?
>
> Jeg forstår godt spareiveren mht. det varme vand - det koster jo energi

Godt spørgsmål.
Sandheden er, at der ikke er mangel på drikkevand i Danmark, nedbøren er
en del større end fordampningen.
Ved at spare på vandet opnår man flere ting - mange får en god samvittighed
og får følelsen
af at gøre noget for miljøet, Staten får penge i kassen og der strømmer lidt
mere vand til recipienten (havet.)
Der spares en smule energi. Drikkevandet får en lidt dårligere kvalitet
p.g.a. der opløses mere tungmetaller pr. l
En del drikkevandsboringer er lukkede, da de ikke opfylder de poltisk
fastsatte grænseværdier
- men reelt er kvaliteten højere end det vand, man kan købe i flasker i
f.eks. Tenerife. Måske en ide til eksport?
Lokalt kan der være grund til at spare på vandet. I Københavnsområdet er der
vandmangel, da man fortsat insisterer på at bruge klodens bedste drikkevand
til at skylle ud i toiletterne.
Her ville et tostrenget system løse problemerne.
Vandmangel i Danmark - nej.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-08 17:56

Per A. Hansen skrev:

> - men reelt er kvaliteten højere end det vand, man kan købe i flasker i
> f.eks. Tenerife.

Den er også højere end det vand man kan købe på flaske i Danmark.

--
Bertel

Fra : Rado

Dato : 18-08-08 10:00

On Fri, 15 Aug 2008 18:56:14 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Den er også højere end det vand man kan købe på flaske i Danmark.

Ikke når det gælder smagen. Jeg har endnu ikke oplevet vandværksvand
noget sted i landet der kan måle sig med f.ex. Denice eller Harilds i
smag.

Bakterieindholdet har efter min mening ikke rigtig noget med
kvaliteten at gøre, ikke mindst fordi der normalt er tale om harmløse
bakterier som vi alle i forvejen render rundt med et par kilo af i
maven.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-08-08 19:10

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev
> [...]
> kvaliteten at gøre, ikke mindst fordi der normalt er tale om harmløse
> bakterier som vi alle i forvejen render rundt med et par kilo af i

Der er bare den ubehagelige ting, at hvis der er bakterier i vandet, er det
tegn på at der ligger forskelligt og rådner, alt for tæt på hvor der tages
vand. Evt. bare en konstatering af at boringen ikke er dyb nok, eller
brønddæksel og de første meter i åbne brønde er for ringe.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-08-08 07:58

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke når det gælder smagen. Jeg har endnu ikke oplevet vandværksvand
> noget sted i landet der kan måle sig med f.ex. Denice eller Harilds i
> smag.

Evt. smag skyldes urenheder i vandet. Det kan være opløste stoffer og
CO2.

> [...]
> kvaliteten at gøre, ikke mindst fordi der normalt er tale om harmløse
> bakterier som vi alle i forvejen render rundt med et par kilo af i

Det er altafgørende for kvaliteten, at der ikke er bakterier i vandet.
Der er normalt ikke tale om harmløse bakterier, idet bakterier er
er tegn på forurening fra f.eks. utætte kloakledninger eller fra
overfladevand.
Der er ingen grænseværdier for bakterier - indholdet skal være 0 (nul).
Selv om coliforme bakterier ikke altid er skadelige, så følges de ofte af
patogene bakterier.
Bakteriel forurening er langt farligere for kvaliteten end f.eks.
mikroskopiske mængder af harmløse metabolitter. De danske værdier er jo
ikke fastsatte ud fra sundhedsmæssige kriterier.

Per A. Hansen

Fra : Ole Geisler

Dato : 19-08-08 22:04

On Tue, 19 Aug 2008 08:57:57 +0200, "Per A. Hansen"
<xperhansen@energimail.dk> wrote:

> [...]
>Der er normalt ikke tale om harmløse bakterier, idet bakterier er
> er tegn på forurening fra f.eks. utætte kloakledninger eller fra

Ja.

>Der er ingen grænseværdier for bakterier - indholdet skal være 0 (nul).
>Selv om coliforme bakterier ikke altid er skadelige, så følges de ofte af
>patogene bakterier.

Mnjah - for coliforme er den 0 - men "kimtallet" er svjh 200/ml. Det
sjover så hvis man begynder at kigge på kimtal i et glas vand fra en
"købeflaske" vand - altså et glas der har stået i skabet et par dage
efter maskinopvask.

>Bakteriel forurening er langt farligere for kvaliteten end f.eks.
>mikroskopiske mængder af harmløse metabolitter. De danske værdier er jo
>ikke fastsatte ud fra sundhedsmæssige kriterier.

hvad er de så fastsat ud fra ?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-08-08 08:17

"Ole Geisler" <reptech@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sjover så hvis man begynder at kigge på kimtal i et glas vand fra en
> "købeflaske" vand - altså et glas der har stået i skabet et par dage

Du har ret - blot dækker kimtal over andet end bare bakterieindhold.
Et kimtal kan være en indikator for forurening af overfladevand.

> hvad er de så fastsat ud fra ?

Detektionsgrænsen på det tidspunkt man fastlagde grænseværdierne.
De af WHO anbefalede guidelines er oftest en del større end de danske
(og EU-fastsatte) grænseværdier.
Det giver nogle sære resultater, f.eks. er grænseværdierne for visse
tungmetaller
mellem 20-1000 gange større, end mange harmløse metabolitter fra f.eks.
pesticider. Der må være langt mere arsenik i drikkevand, end det ugiftige
BAM.
ADI-værdierne er et langt bedre som kriterie for sundheden.
(Acceptabel Dagligt Indtag). Det er den laveste grænse for en effekt på
mennesket - gange med en faktor på 10 a.h.t. børn.
Hvis drikkevand f.eks. er "forurenet" med pesticidrester op til
grænseværdien, vil
giftindtaget for en person gennem hele livsforløbet svare til den
giftmængde, der
er i en enkelt øl eller en enkelt kop kaffe. Altså ikke en kop kaffe pr.
dag,
men en kop kaffe i alt. (sv.t. indholdet i 50-80 t drikkevand)

Per A. Hansen

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 23-08-08 09:26

Per A. Hansen wrote:
> "Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Evt. smag skyldes urenheder i vandet. Det kan være opløste stoffer og
> CO2.

Hvad med mineraler ? Smager de også ?
Anyway der er vist også flere sunde mineraler i postevand end flaskevand.
Bare det at flaskevandet har ligget i en plastikflaske i flere uger, før
folk drikker den, betyder på at det er mindre sundt.

/Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 23-08-08 14:43

"Martin M. S. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bare det at flaskevandet har ligget i en plastikflaske i flere uger, før
> folk drikker den, betyder på at det er mindre sundt.

De store firmaer har smagsdommerpaneler og udfører dobbeltblind og må vide
om nogen kan smage forskel på om det har liget i plastflaske længe

Jeg tror ikke smagen påvirkes, objektivt set

Sundhed er klart i top uanset det blødgører der er i polyethylen og som ikke
er phatalat.

Kender nogen tegn på at nogen er skadet af phatalat - mon ikke kun
forsøgsdyr der fik det i enorm dosis fik kræft?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-08-08 11:51

"Martin M. S. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med mineraler ? Smager de også ?
Visse mineraler kan påvirke smagsløgene - oftest i den dårlige ende.

> Anyway der er vist også flere sunde mineraler i postevand end flaskevand.
Sunde mineraler må være nødvendige mineraler, som man har fået for lidt af?
Mineralindholdet i drikkevand er så lille, at man vist må betegne denne
kilde
som ignorabel - bortset fra de skadelige tungmetaller.

> Bare det at flaskevandet har ligget i en plastikflaske i flere uger, før
> folk drikker den, betyder på at det er mindre sundt.

Det tror jeg du har ret i. De opløste phthalater o.a. miljøfremmede stoffer
er ganske vist mikroskopiske, men det danske drikkevand fra hanen må
betegnes som værende bedre end drikkevand fra flaske.
Men hvis nogle føler sig bedre af at købe vand af en lidt dårligere
kvalitet,
så der det da udmærket.
I forhold til det, man efterfølgende putter i vandet i form af saft, te,
kaffe
m.v., så er det i småtingsafdelingen, hvad der evt. kan findes i
drikkevandet -
uanset om det komemr fra flaske eller hane.

Per A. Hansen

Fra : Bo Warming

Dato : 28-08-08 08:18

"Per A. Hansen" <xperhansen@energimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> m.v., så er det i småtingsafdelingen, hvad der evt. kan findes i
> drikkevandet -
> uanset om det komemr fra flaske eller hane.

Fare v phtalat er skrivebbordsteori udfra forsøgsdyr

Intet smagspanel har kunne fornemme om vand var på flaske med afsmitning af
disse blødgørere

Fra : PeterBP

Dato : 20-08-08 13:15

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

> Ikke når det gælder smagen. Jeg har endnu ikke oplevet vandværksvand
> noget sted i landet der kan måle sig med f.ex. Denice eller Harilds i
> smag.

Hvad smager disse så af? Og hvad gør at de smager sådan?

> Bakterieindholdet har efter min mening ikke rigtig noget med
> kvaliteten at gøre,

*host*

--
- Peter *** http://titancity.com/blog/
"Don't go around saying the world owes you a living. The world owes

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-08-08 08:18

> Den er også højere end det vand man kan købe på flaske i Danmark.

En god pointe. Der er f.eks. lidt pthalather, hvir der er tale en blød
plastflaske.

Per A. Hansen

Fra : Bo Warming

Dato : 22-08-08 04:36

> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> En god pointe. Der er f.eks. lidt pthalather, hvir der er tale en blød
> plastflaske.
Jeg kender ingen der er blevet syg af de phatalater Gør du?

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 17-08-08 19:54

On Fri, 15 Aug 2008 06:27:37 +0200, Rado wrote:

> Ja, på en planet hvor 2/3 af overfladen er dækket af vand?

Desværre er det stort set altsammen saltvand.

> Det er blot
> et spørgsmål om den rigtige teknologi, men som i de fleste andre
> sammenhænge bliver den som regel ikke udviklet før man for alvor har
> kniven på struben.

At fjerne salt fra vand er energikrævende.

Fra : Rado

Dato : 18-08-08 09:53

On 17 Aug 2008 18:53:50 GMT, Jesper Lauridsen
<rorschak@sorrystofanet.dk> wrote:

>Desværre er det stort set altsammen saltvand.

>At fjerne salt fra vand er energikrævende.

Det er næsten alting jo. Og man kan sikkert udvikle mindre
energikrævende metoder, det har man gjort på mange andre områder.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 18-08-08 13:44

On 18 Aug., 20:10, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> vand. Evt. bare en konstatering af at boringen ikke er dyb nok, eller
> brønddæksel og de første meter i åbne brønde er for ringe.

Prøv at drikke af en skovsø med klart vand. Det er ikke ubehageligt,
tværtimod. Det er noget andet end bare vandværksvand. Der skal ok være
ting i søen incl. mere eller mindre nedbrudte organismer, der afgiver
stoffer, men hvis det er en sund sø er der balance i den - jeg ved
godt det er et upræcist ord, men jeg må bare konstatere, at der ikke
er noget ulækkert ved vandet. Der er også masser af bakterier i ymer.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-09-08 08:14

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>godt det er et upræcist ord, men jeg må bare konstatere, at der ikke
>er noget ulækkert ved vandet. Der er også masser af bakterier i ymer.

I ymer er der tale om gærkulturer, der sammen med mælkesyrebakterier
udelukker angreb af skadelige bakterier.
Faktisk er mælk landgtidsholdbar p.g.a. meget lav kimtal. Mange bakterier
vil nedbryde mælk og danne mere eller mindre giftige forbindelser.
I en skovsø er der tale om overfladevand, der kan indeholde patogene
bakterier - f.eks. fra døde dyr o. lign.
At drikke vand fra en skovsø kan være endog meget sundhedsfarligt.
Her bør man også anvende forsigtighedsprincippet.

Per A. Hansen

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 19-08-08 12:00

On Mon, 18 Aug 2008 10:52:50 +0200, Rado wrote:

> Det er næsten alting jo. Og man kan sikkert udvikle mindre
> energikrævende metoder, det har man gjort på mange andre områder.

SÃ¥ er det jo bare med at komme igang. Der er et rigtigt stort marked
for en effektiv rensning af havvand.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 20-08-08 06:05

On 18 Aug., 21:44, Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:

> Prøv at drikke af en skovsø med klart vand. Det er ikke ubehageligt,
> tværtimod. Det er noget andet end bare vandværksvand. Der skal ok være
> ting i søen incl. mere eller mindre nedbrudte organismer,

Rettelse: organisk materiale.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 22-08-08 14:29

On 22 Aug., 05:35, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:

> Jeg kender ingen der er blevet syg af de phatalater

Det skal du ikke være sikker på.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 22-08-08 14:33

On 21 Aug., 09:18, "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> wrote:

> En god pointe. Der er f.eks. lidt pthalather, hvir der er tale en blød
> plastflaske.

Ja hvis plastiken er PVC. Men der findes vel andre plasttyper som kan
bruges og hvor flasker af dem kan presses sammen selvom der ikke er
tilsat blødgørere?

Fra : Poul E Hansen

Dato : 26-08-08 04:45

On 23 Aug., 15:43, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:

> Kender nogen tegn på at nogen er skadet af phatalat - mon ikke kun
> forsøgsdyr der fik det i enorm dosis fik kræft?- Skjul tekst i anførselstegn -

Du går selv op i at man skal bruge sin egen vurderingsevne. Det
forekommer mig umiddelbart usmart at 'tilsætte' blødgørere i hård
plast som så bliver blød hvorefter det tilsatte skidt ligeså langsomt
siver ud. Hvis du ikke kan smage dem kan det være fordi phtalaterne
forekommer i 'for små' mængder - og at drikke fra en dårlig-
plastikflaske giver måske ikke umiddelbart ubehag, fordi man styrkes
ved det øvrige indhold, og fordi man udsættes for så mange skadelige
stoffer forskellige steder - dermed bliver det sværere at erfare hvad
der skader. Der findes måske uskadelige blødgørere (der er blevet
udviklet vegetabilske blødgørere), men phtalater er skadelige og hvis
du skule smage dig frem ved at snuse til rent phtalat, ville du
formentlig skynde dig væk.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 29-08-08 03:36

On 28 Aug., 09:18, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:

> Fare v phtalat er skrivebbordsteori udfra forsøgsdyr
>
> Intet smagspanel har kunne fornemme om vand var på flaske med afsmitning af
> disse blødgørere

Ret det til: du har ikke hørt om...
Jeg har tidligere lagt mærke til at Coca Cola fra dåse smagt bedre fra
flaske. Jeg tænkte dengang, at det nok var en placebovirkning ved at
jeg mærkede det kolde rene metal. Jeg ville nok heller ikke have bidt
nærmere mærke i det da jeg for et kvarters tid siden drak vand fra en
tom sodavandsflaske, hvis ikke vi havde haft denne diskussion; at
vandet smagte ringere end vand fra vandhanen, var tydeligt, og nu
viser det sig så, at nogle flasker indeholder phtalater. Jeg ved ikke
om sodavandsflasker gør. Men de er jo bløde - de kan presse lidt samme
uden at de ligesom brækker - tyder det på at det er PVC med blødgørere
i?

Fra : Bo Warming

Dato : 29-08-08 14:51

> [...]

om sodavandsflasker gør. Men de er jo bløde - de kan presse lidt samme
uden at de ligesom brækker - tyder det på at det er PVC med blødgørere
Hæld fra den bløde plastflaske over i glas med isterninger og erfar at DET
ER PLACEBOEFFEKT DER NARRER DIG TIL AT TRO AT DU KAN SMAGE FEM
PHATALATMMOLEKYLER

Skal vi vædde - vi udfører eksperimentet Bjelkes Alle 46. Jeg har cola på
glasflaske i køleskabet og det hælder vi i en ren blød gennemsigtig
plastflaske og så på glas
Hvad tør du sætte på højkant mht at blødgører ikke kan smages?

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-09-08 08:18

> [...]

>om sodavandsflasker gør. Men de er jo bløde - de kan presse lidt samme
>uden at de ligesom brækker - tyder det på at det er PVC med blødgørere

Blødt plast indeholder phthalater af den langkædede type, d.v.s. de er
både cancerogene og mutagene i modsætning til de kortkædede phthalater,
som der har været en del blæst om, da en af stråforkorterne indeholder lidt
af
denne uskadelige art af phtalat.
Jeg tror ikke du kan smage stoffet - men blødt plast bør ikke anvendes til
fødevarer.

Per A. Hansen

Fra : Poul E Hansen

Dato : 05-09-08 11:35

On 4 Sep., 09:18, "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> wrote:

> Blødt plast indeholder phthalater af den langkædede type,

Er det plastik sodavandsflasker består af 'blødt plastik'.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 06-09-08 11:28

> [...]

> som der har været en del blæst om, da en af stråforkorterne indeholder lidt

Jeg ved af personlige erfaringer, at den maling man bruger i dag er
skadelig. Sommetider, fremhæver folk, at de har brugt vandbaseret
maling, selvom næssten al maling i dag er vandbaseret og selvom den
indeholder masser af skadelige stoffer som afdamper også efter den har
tørret. Det er alligevel tilladt; måske tager lovgiverne også fejl når
det gælder stråforkortere og andre kortkædede ptalater. At dømme udfra
den virkning det har på kornet, er det et farligt stof. Det virker
forrykt, at man (nogle) som en selvfølge på den måde gør kornet
mindre. De må fremavle sorter med mindre strå eller give afkald på
noget af høstvolumenen.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 06-09-08 11:57

On 4 Sep., 09:13, "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> wrote:

> I ymer er der tale om gærkulturer, der sammen med mælkesyrebakterier
>  udelukker angreb af skadelige bakterier.
> Faktisk er mælk landgtidsholdbar p.g.a. meget lav kimtal.

som betyder ... ?

> [...]
> At drikke vand fra en skovsø kan være endog meget sundhedsfarligt.
> Her bør man også anvende forsigtighedsprincippet.

Jeg vil nok her følge min personlige vurdering - men det er måske også
det du mener.
Hvis vandet er uklart, er der i hvert fald et eller andet i det i
større mængder.
Hvis det er klart, kan man håbe på det skyldes, at søen er i balance,
så den indeholder de dyr, planter og baktereier der skal til for at
skadelige stoffer og bakterier højst findes i små koncentrationer i
vandet. Måske er det da ligefrem vaccinerende at drikke vandet.

Det jeg tænker mest på, er om der er blevet brugt pesticider i skoven
omkring søen. Du har skrevet, at pesticidrester i vandløb er i
ubetydelige mængder ((de overholder vist nok som regel grænseværdierne
for drikkevand) hvad jeg ikke hermed har anerkendt). Det er ikke
sikkert det samme gælder overfaldevand - hvor stor mon risikoen er,
kort efter der er blevet sprøjtet?