Kinas science-overlegenhed
Fra : Bo Warming

Dato : 13-08-08 09:57

er ikke iøjenfaldende idag, men da de opfandt krudt, kompas, trykmaskine og
papir og seismograf var de geniale og vi var halenegre

Frodo betvivler deres økonomis stabilitet, men som fremgår af følgende er
UDBUD OG EFTERSPØRGSEL den naturlov der vil sikre deres overlegenhed også i
univeersitetslaboratorierne om få årtier.

De vil have råd til avanceret forskning, vi vil ikke

Vi lyver i TV om "livs opståen" i laboratorier, når et nanoteknolgisk
sæbemolekylforsøg kan imponere sciencefans.på RUC
Men liv er aldrig skabt af forskere - det er en gåde og celledeling er
eneste redskab

Kina lader profit være målestok og udfører derfro den værdifuldeste
grundforskning

----------------

Børnearbejdere underbetales ikke

Politiken er en avis med stor respekt for "Verdens Værksted" og de tøjler
smukt deres foragt for de kinesiske fremskridt

Men snak om underbetaling og børnearbejde fortjener en kommentar.

Da alle lande har forbud mod børnearbejde (som de alle bryder) så eksisterer
der ikke en tarif, som man kan gå under og derved underbetale

Min rige professor-enke farmor lod mig skabe staudebed i hendes have, og hun
betalte mig få% af en gartnertarif, selvom jeg tænkte dag og nat og i
skoletiden over, hvor jeg kunne købe genbrugsstauder biligst muligt.

Jeg lærte mere af arbejdet end i skolen, og det gælder nok for overklassens
børn i alle lande, at skolelærdom skaber ikke den sociale intelligens om
udbud og efterspørgsel, som er nødvendig socialarv for kommende vindere.

Børnearbejde er en gave til barnet, selv hvis ubetalt.

Skoler holder derimod børn tilbage i udvikling - man lærer at læse af
reklamer selv hvis man pjækker konstant.

Kinas "flydende arbejdskraft" altså mobile slavearbejdere er landets "økonomis
brændstof" skriver en af Politikens kina-korrespondenter i en ny bog, og
væksten ville gå i stå, hvis der insisteredes på lighed.

De gør hvad er godt for deres børnebørn - og hvis vi kopierede dem ville
kommende danske generationer ikke blive fattigere end kineserne.

Generøse kinesere afviste at beskytte opfindelser md patenter - helt som
Mozart var uden copyright og derfor lavedes vor bedste musik dengang.