Tilintetgøre
Fra : PowerDriver

Dato : 11-08-08 09:35

Hej

Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke tilsyneladende ikke kan få besvaret andre
stedet - så derfor prøver jeg her.

Er det muligt at tilintetgøre noget som helst?

Man kan kun omdanne et hvilken som helst stof til et andet stof?

F. eks sprænger jeg en LUPO 3L i luften med et par atombomber - så bliver
den vel kun omdannet til et andet stof, som ryger op i atmosfæren eller hvad
der nu sker?

Nogle som kan give mig et kvalificeret svar?

Mvh.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 11-08-08 09:49

"PowerDriver" <powerdriver@gmail.com> writes:

> Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke tilsyneladende ikke kan få
> besvaret andre stedet - så derfor prøver jeg her.

> Er det muligt at tilintetgøre noget som helst?

Ja, men det er svært.

> [...]

> bliver den vel kun omdannet til et andet stof, som ryger op i
> atmosfæren eller hvad der nu sker?

> Nogle som kan give mig et kvalificeret svar?

Der er en fyr der har tænkt dybt og længe over hvordan man kan få
jorden til at forsvinde. Det er godtnok i en lidt anden målestok end
din Lupo, men de generelle betragtninger burde være lige så valide.

<http://qntm.org/?destroy>

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-08 10:19

PowerDriver skrev:

> Er det muligt at tilintetgøre noget som helst?

Sprogligt svar:

Ja. Hvis man lægger en bombe under en bil, så bliver den
tilintetgjort. Det betyder at den sprænges i smadder.

Reelt:

Nej, stof kan ikke blive til ingenting. Det mest destruktive der
kan ske, er at det omdannes til energi. Så ophører det med at
eksistere som stof.

> Man kan kun omdanne et hvilken som helst stof til et andet stof?

Nej, det kan også blive til energi. Ved de fleste omdannelser vi
kender, bliver det meste stof dog omdannet til nogle andre
stoffer, og kun en mindre del forsvinder i form af energi.

--
Bertel

Fra : Morten

Dato : 11-08-08 10:53

> Nej, stof kan ikke blive til ingenting. Det mest destruktive der
> kan ske, er at det omdannes til energi. Så ophører det med at
> eksistere som stof.

Ja, den dag det lykkes at omdanne stof bare 50% til brugbar energi, så vil
vores energiproblemer for alvor være løst.

> Nej, det kan også blive til energi. Ved de fleste omdannelser vi
> kender, bliver det meste stof dog omdannet til nogle andre
> stoffer, og kun en mindre del forsvinder i form af energi.

Med undtagelse af de fysionsforsøg der stadig er på ... tada ...
forsøgsstadiet...
Så er der ingen energikilder i dag, hvor "noget" forsvinder. Det er der
stadigvæk.
Men enten er elementarpartiklerne omdannet til andre stoffer (atomreaktor)
eller også indgår stofferne i forbindelser med lavere energipotentiale
(konventionelle energikilder).
Men på sin vis har du da lidt ret, for efterfølgende vejer produkterne
faktisk lidt mindre end da man startede.

Varmt vand er tungere end koldt.
Et opladt batteri er tungere end et fladt.
Vand er lettere end det ilt og helium det blev dannet af.
osv.

Mvh
Morten

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-08-08 11:18

Morten skrev:

> Vand er lettere end det ilt og helium det blev dannet af.

Ilt og brint mener du vel?
--
Herluf :·)

Fra : Morten

Dato : 11-08-08 11:45

> Ilt og brint mener du vel?

Jo, DOH!
Tak for rettelsen :)

Ilt og helium reagerer jo ligesom ikke, ej heller under forsøg på antænding.
Der er jo en årsag til at de få luftskibe der flyver i dag benytter helium
;)
Ikke ligesom dengang med Hindenburg. Helium er dyrt og besværligt at få
udvundet, til gengæld er det nemt og billigt at spalte vand til ilt og brint
og derfor brugte man så brint dengang i luftskibene. Ulempen... Tja, den
kender vi vist kun alt for godt ;)

Mvh
Morten

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-08-08 13:22

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Ilt og brint mener du vel?

Man kan få deuterium fra den hypotetiske diproton.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-08 11:52

Morten skrev:

> Men enten er elementarpartiklerne omdannet til andre stoffer (atomreaktor)
> eller også indgår stofferne i forbindelser med lavere energipotentiale
> (konventionelle energikilder).

.... eller også er stoffet omdannet til energi. Det var faktisk
rigtigt hvad jeg skrev.

Et heliumatom vejer mindre end to brintatomer. Når man fusionerer
to brintatomer, bliver der frigjort noget energi som stråling.
Den dannede energi svarer præcis til den 'overskydende' masse fra
de to brintatoner.

--
Bertel

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 11-08-08 15:31

On Mon, 11 Aug 2008 11:19:06 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Nej, stof kan ikke blive til ingenting. Det mest destruktive der
> kan ske, er at det omdannes til energi. Så ophører det med at

Hvis man sprænger et geni i luften, spredes fragmenter af kroppen i alle
retninger. Afstanden til de fjerneste partikler vil udelukkende afhænge af
ladningens størrelse. Geniet, der imod, er pist væk ... destrueret.
--
/ Mikkel

Fra : PowerDriver

Dato : 11-08-08 19:12

Jeg har ikke formuleret mig helt rigtigt kan jeg se.

Jeg prøver lige igen: Ligemeget hvad man gør med hvilket som helst stof,
energi, materiale eller andet - kan det vel kun blive omdannet til en anden
"form"? Og ikke "tilintetgjort"?

Også selvom det bare er energi?

Tak for svarene! :)

Fra : Bo Warming

Dato : 12-08-08 00:23

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis man sprænger et geni i luften, spredes fragmenter af kroppen i alle
> retninger. Afstanden til de fjerneste partikler vil udelukkende afhænge af
> ladningens størrelse. Geniet, der imod, er pist væk ... destrueret.

Elementarpartikler og dermed masse kan kun forsvinde ved en kerneproces

Men uorden kan skabes, entropi øges og geniets hjerneorden er let at ryste -
mønstre tilintetgøres uden at masse forsvinder

Fra : Rado

Dato : 12-08-08 01:27

On Mon, 11 Aug 2008 10:34:40 +0200, "PowerDriver"
<powerdriver@gmail.com> wrote:

>Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke tilsyneladende ikke kan få besvaret andre
>stedet - så derfor prøver jeg her.
>
>Er det muligt at tilintetgøre noget som helst?

Ja, men så går det over i ikke-fysisk form, dvs. bliver til den
fundamentale, upolariserede "grundsubstans" som er grundlaget for
dannelsen af fysisk stof.

Fysisk stof opstår gennem polarisering (i form af balancerede
komplekser af positive og negative kræfter og partikler) af denne
upolariserede kosmiske grundsubstans, og vender tilbage til den
upolariserede tilstand igen når det "ødelægges" (polerne neutraliserer
hinanden).

Men selve den kosmiske grundsubstans er det mig bekendt ikke muligt at
ødelægge eller reducere til noget andet.

--
Shake The Olympic Hand
http://www.avaaz.org/en/handshake/97.php?cl_tf_sign=1