Måle saltindhold?
Fra : Sven

Dato : 05-08-08 15:58

Hej.
Fra vores lokale svømmehals"mester" har jeg lært, at man kan bruge
tørklor+saltsyre+alm groft køkkensalt til at holde vandet frisk og klart i
sin egen svæmmepøl. Jeg har så købt et målesæt hos Matas til at måle
ph-værdi og klor-værdi. Klor-værdi'en bestemmes af tørkloret (big surprise)
og ph-værdien justeres med saltsyren. Godt så, men hvordan måler man
saltindholdet, og hvorfor skal der i det hele taget salt i vandet?

Han lærte mig også ALDRIG at blande klor og saltsyre i samme fad, da det
hurtigt udvikler noget gas, som man hoster temmelig meget af.

Sven

Fra : Poul E Hansen

Dato : 06-08-08 13:12

On 5 Aug., 16:57, "Sven" <no...@med.ca> wrote:
> [...]
> og ph-værdien justeres med saltsyren. Godt så, men hvordan måler man
> saltindholdet, og hvorfor skal der i det hele taget salt i vandet?

Jeg ved ikke hvorfor han mente det; men jeg ved, at når jeg svømmer i
saltvand, får jeg ikke ondt i næsen (eller bag den) som jeg risikerer
når jeg svømmer i ferskvand. Engang troede jeg, det var kloren i
svømmehallen der generede mig - så svømmede jeg engang i en
ferskvandssø med samme resultat: ondt i næsen.

Angående kloren se http://ing.dk/artikel/79289
Den bruges i svømmehaller som et supplement til resningen vha. sand. I
mindre grad for at uskadeliggøre bakterier.
Hvis du ikke har et renseanlæg i dit bassin, er der ingen grund til at
have (særligt meget) klor i - det nedbryder/omdanner hudceller m.m.
til mindre dele, som åbenbart ikke slører vandet, men vel heller ikke
er særligt lækre. Syren tilsættes for at neutralisere den base kloren
er opløst i. Så hvis kloren droppes skal syren også.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-08-08 10:28

Poul E Hansen wrote:
> [...]
> svømmehallen der generede mig - så svømmede jeg engang i en
> ferskvandssø med samme resultat: ondt i næsen.
[...]

Osmo gennem næsens slimhinder? Bare for at komme med et vildt gæt...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Rado

Dato : 07-08-08 13:05

On Wed, 6 Aug 2008 12:12:27 -0700 (PDT), Poul E Hansen <ook@ofir.dk>
wrote:

>Jeg ved ikke hvorfor han mente det; men jeg ved, at når jeg svømmer i
>saltvand, får jeg ikke ondt i næsen (eller bag den) som jeg risikerer
>når jeg svømmer i ferskvand.

Jeg oplever det samme, får iøvrigt også svie i øjnene af ferskvand,

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa

Fra : Poul E Hansen

Dato : 07-08-08 13:23

On 7 Aug., 11:27, Peter Knutsen <pe...@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
>
> Osmo gennem næsens slimhinder? Bare for at komme med et vildt gæt...

Ja, der er noget med en vis saltkoncentration - også i øjnene.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-08-08 13:16

Poul E Hansen wrote:

> Ja, der er noget med en vis saltkoncentration - også i øjnene.

0,9%?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Poul E Hansen

Dato : 07-08-08 13:30

On 7 Aug., 14:05, Rado <r...@fjernpost1.tele.dk> wrote:

> Jeg oplever det samme, får iøvrigt også svie i øjnene af ferskvand,

Der kan man se ...Et lille tip til andre med sarte slimhinder: kom
evt. lidt salt i teen eller kaffen, det skal ikke være mere end at det
ikke kan smages. Så medvirker drikningen ikke til ondt i næsen el.
lign. måske tværtimod. Er skaden sket hjælper det at skylle med et
såkaldt næsehorn, der kan købes på apoteket og skal fyldes med lunkent
saltvand.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 07-08-08 13:51

On 7 Aug., 21:30, Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:

> kom evt. lidt salt i teen eller kaffen,

Mon sukker er ige så godt, det er jo et stort molekyle apropos osmose
genem slimhinden. Men det er ikke sikkert det er lige så effektivt som
salt, måske skal der en støøre volmen til.

Fra : N/A

Dato : 08-08-08 13:16

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-08-08 08:18

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han lærte mig også ALDRIG at blande klor og saltsyre i samme fad, da det
> hurtigt udvikler noget gas, som man hoster temmelig meget af.

I en tid hvor mange bekymrer sig over selv små miljøspørgsmål kunne det være
interessant at få opklaret, hvor disse stoffer havner henne?
Uanset hvordan man blander midlerne, er klor et overordentligt farligt stof
at indånde, stoffet er cancerogent.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-08 10:22

Per A. Hansen skrev:

> Uanset hvordan man blander midlerne, er klor et overordentligt farligt stof
> at indånde, stoffet er cancerogent.

Ja, pas endelig på med saltvand.

Spøg til side, så advarer Horsens svømmehal mod at indånde for
meget af den luft der ligger lige i overfladen af bassinerne. Den
indeholder kloroform. De henstiller også (forgæves?) til at folk
vasker sig grundigt før de går i vandet. Det nedsætter mængden af
kloroform.

Elitesvømmere og langvarigt motionerende er mest udsat.

--
Bertel

Fra : Rado

Dato : 07-08-08 13:03

On Thu, 07 Aug 2008 11:21:55 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Ja, pas endelig på med saltvand.

Ja det bør man absolut ikke indånde.

>Spøg til side, så advarer Horsens svømmehal mod at indånde for
>meget af den luft der ligger lige i overfladen af bassinerne.

Hvordan har de tænkt sig man skal undgå det når man nu primært kommer
for at svømme - holde vejret mens man svømmer, eller lære at gå på
vandet?

Fra : Edward Jensen

Dato : 07-08-08 17:41

> [...]
> kloroform.
>
> Elitesvømmere og langvarigt motionerende er mest udsat.

Hvorfor dog lige dem?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-08 23:05

Edward Jensen skrev:

> Hvorfor dog lige dem?

Fordi de svømmer i lang tid og trækker vejret lige ved
vandoverfladen. Hyggebadere sidder på kanten eller går lidt ved
siden af ind imellem.

--
Bertel

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 07-08-08 23:09

"Edward Jensen" <edward@jensen.invalid> writes:

> Hvorfor dog lige dem?

Begge grupper har det med at svømme 1-2 timer pr dag. Det giver dem
voldsomt meget mere tid i vandet end den gennemsnitlige
svømmehalsgæst.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-08-08 09:26

> Ja, pas endelig på med saltvand.

Ja - indånding af saltvand er farligt, men det er nu ikke saltvand, der
producerer
de farlige klorforbindelser, de tilsættes med fuldt overlæg.

> [...]
> indeholder kloroform. De henstiller også (forgæves?) til at folk
> vasker sig grundigt før de går i vandet. Det nedsætter mængden af

Mon ikke der er taler om kloramin eller hypochlorit?
Kloroform dannes ved spaltning af kloral, der ikke anvendes i
svømmebassiner - heller
ikke i Horsens.
Hypoklorit irriterer slimhinderne og kan give åndenød - ikke mindst hos
personer med astma. Problemet stiger med vandets tremperatur.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-08 14:09

Per A. Hansen skrev:

> Ja - indånding af saltvand er farligt, men det er nu ikke saltvand, der
> producerer
> de farlige klorforbindelser, de tilsættes med fuldt overlæg.

Næ, men det er en klorforbindelse. Min pointe er at man ikke bare
kan advare mod klor eller klorforbindelser.

> Mon ikke der er taler om kloramin eller hypochlorit?

Jeg skal ikke kloge for meget i det. Der stod "kloroform" på
svømmehallens advarsler.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 10-08-08 11:06

> Næ, men det er en klorforbindelse. Min pointe er at man ikke bare
> kan advare mod klor eller klorforbindelser.

> Jeg skal ikke kloge for meget i det. Der stod "kloroform" på
> svømmehallens advarsler.

HCCl3 er flygtig væske og kloroform og kan ikke blandes med vand

Til at dræbe bakterier i bassiner bruges Cl2 eller NaOCl

Tb det tunge kloroform på gulvet og din kat forgiftes før du selv bliver
lidt høj af dampene

Dr Viktoria fødte med dette som narkosemiddel - grimme bivirkninger men er
man smertefobisk og ofrer sig for lægevidenskabens bivirkningsligegladhed så
er man så gal.

Fra : Bo Warming

Dato : 09-08-08 02:37

> [...]
>
> Han lærte mig også ALDRIG at blande klor og saltsyre i samme fad, da det
> hurtigt udvikler noget gas, som man hoster temmelig meget af.

Klor danner desinficerende OCl- joner

Mængden af NaCl er vist ret uvæsentlig

H2O + Cl2 -> OCl- + Cl.- + 2 H+

og pga H+ er pH interessant