Jo mere man sover - jo trættere blir' man?
Fra : Morten

Dato : 05-08-08 14:35

Hej

Jeg har mange gange observeret følgende:

Hvis jeg sover ca. 8 timer føler jeg mig udhvilet når jeg vågner.

Men hvis jeg sover længere, f.eks. 9-10 timer .. så føler jeg mig noget
trættere og "smadret" når jeg vågner ...

Nogen der ved hvordan det kan være?

Fra : Sven

Dato : 05-08-08 14:57

> Hvis jeg sover ca. 8 timer føler jeg mig udhvilet når jeg vågner.
>
> Men hvis jeg sover længere, f.eks. 9-10 timer .. så føler jeg mig noget
> trættere og "smadret" når jeg vågner ...
>
> Nogen der ved hvordan det kan være?

Det har SVJV noget at gøre med hvornår i din søvnrytme du vågner, altså er
det i "drømmesøvn" eller i den dybe søvn eller et sted midt i mellem?

"Vil man vågen gennem livet må man sove"

Sven

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 05-08-08 14:59

On Tue, 5 Aug 2008 15:34:43 +0200, Morten wrote:

> [...]
>
> Men hvis jeg sover længere, f.eks. 9-10 timer .. så føler jeg mig noget
> trættere og "smadret" når jeg vågner ...

Forleden drak jeg en 5-finges whisky, derefter en 4-fingers og så en
3-fingers. Efter en 2-fingers klemte jeg en 1-fingers ned. Af min tilstand
kunne jeg konstatere, at jo mindre jeg drak, desto mere beruset blev jeg.
--
/ Mikkel

Fra : Sven

Dato : 05-08-08 15:54

> [...]
> kunne jeg konstatere, at jo mindre jeg drak, desto mere beruset blev jeg.

Den forklaring duer ikke. Hvis du nøjes med at drikke din 1-fingers whiskey,
bliver du ikke beruset, men hvis du nøjes med 1 times søvn om natten er du
garanteret træt senere.

Sven

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-08-08 12:03

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev >
> Forleden drak jeg en 5-finges whisky, derefter en 4-fingers og så en
> 3-fingers. Efter en 2-fingers klemte jeg en 1-fingers ned. Af min tilstand
> kunne jeg konstatere, at jo mindre jeg drak, desto mere beruset blev jeg.

Så kan man også blive læsterligt fuld af sodavand. Det slog jeg engang over
i, og hvor blev jeg dog svimmel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Rado

Dato : 06-08-08 14:22

On Wed, 6 Aug 2008 13:03:13 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev >
>
>Så kan man også blive læsterligt fuld af sodavand. Det slog jeg engang over
>i, og hvor blev jeg dog svimmel.

Sikkert på grund af sukkeret.

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa

Fra : Kim Jensen

Dato : 05-08-08 21:43

Morten wrote:
> [...]
> Men hvis jeg sover længere, f.eks. 9-10 timer .. så føler jeg mig noget
> trættere og "smadret" når jeg vågner ...

Jeg hørte i en eller anden sammenhæng for nylig, at man for optimal søvn
bør vågne på et 90 minutters interval efter de første 4* timers søvn.
Dvs. efter fx 5,5 - 7,0 eller 8,5 timers søvn.

*) Når nu jeg tænker tilbage, kommer jeg i tvivl om det i stedet var
efter 3 timers søvn - måske nogen kender denne teori og kan afklare?

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 09-08-08 02:41

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> *) Når nu jeg tænker tilbage, kommer jeg i tvivl om det i stedet var efter
> 3 timers søvn - måske nogen kender denne teori og kan afklare?

Der er ingen brugbar lægevidenskabelig viden om søvn

Den enkelte bør gøre hvad virker godt for ham

Der vil blive nok af søvn i graven. Benjamin
Franklin

For de sunde er alting sundt. Ordsprog

Bedre at slides op end fortæres af rust.

He sleeps well who knows not that he sleeps ill.
..Publius Syrus

Life is something to do when you can't get to sleep. Fran Lebowitz

"Det er ingen lille kunst at sove - for at præstere den, må man være vågen
hele dagen" sagde den intenst kreative Nietzsche 1844-1900.

Fatigue is the best pillow. Træthed er den
bedste hovedpude. Hindu proverb