CO2 måling
Fra : Claus E. Petersen

Dato : 30-07-08 03:01

I denne CO2 mættede tid, blev jeg nysgerrig mht. hvordan man egentlig
måler mængden af CO2 i atmosfæren.
Har man et antal målestationer placeret spredt over hele kloden der
regelmæssigt indsamler prøver samt, lige så spredt, vejrballoner der gør
det samme?

Måske et dumt spørgsmål, men jeg har ingen anelse om hvorfra data om
stigende CO2 kommer fra.

- cep

Fra : /Peter

Dato : 01-08-08 16:09

"Claus E. Petersen" <snurrberget@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gør det samme?
>
> Måske et dumt spørgsmål, men jeg har ingen anelse om hvorfra data om

Det er der tilsyneladende heller ikke andre der har,
så det er nok bare fis i en hornlygte man bekymrer sig om.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 01-08-08 23:06

"/Peter"

> Det er der tilsyneladende heller ikke andre der har,
> så det er nok bare fis i en hornlygte man bekymrer sig om.

Hej -

Der er flere målinger, som viser ændringer af CO2 i atmosfæren.
Der bruges også forskellige teknikker afhængig af prøvernes karakter.

I isprøver fra antarktis har man fx målt en stigning fra 280ppm til 340ppm
gennem en periode på 1000 år.
Se en kurve på:
http://www.elmhurst.edu/~chm/vchembook/globalwarmA3.html

På Hawai måler man CO2 indholdet mange gange i døgnet fra høje tårne - kort
om teknikken her:
http://cdiac.ornl.gov/trends/co2/sio-mlo.htm

En graf over disse målinger ses her:
http://www.physicalgeography.net/fundamentals/images/co2_atmosphere.jpg

og mere detaljeret her:
http://scottthong.files.wordpress.com/2007/02/mauna_loa_carbon_dioxide.png

Selv om disse eksempler er de mest kendte, undersøges atmosfæren dagligt
mange steder.
Fx indsamler NOAA prøver fra hele jorden som anlyseres i laboratorier - se
flg. hvor der nævnes, at der indsamles fra 60 stationer.
http://www.sciencedaily.com/videos/2007/0604-tracking_global_carbon.htm

Der er nok ingen, som betvivler at CO2-indholdet i atmosfæren stiger - og at
stigningen hovedsageligt skyldes menneskelige aktiviteter.
Debatten går mere på sammenhængen mellem CO2-indholdet og klimaet.
Historiske målinger flere hundrede-tusinde år tilbage i tiden viser, en klar
sammenhæng mellem temperatur og CO2-indhold. Men er et højt CO2-indhold
årsag til høje temperaturer - eller er det omvendt (eller evt. en
kombination)?

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 03-08-08 00:51

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Der er flere målinger, som viser ændringer af CO2 i atmosfæren.

Og dem der problematiserer har bevispligt og må frremlægge analyser og
analysemetoder og helst bevise "lig på bordet".

Ellers bør pollitikerne ignorere problemopfinderne

Hvornår har dommedagsprofeter gjort gavn?

Engang påstod de at sangfugle ville forsvinde så vi fik "tavst forår"

Rachel Carsons bog hed sådan i 1963 og viser at økoflip er uvederhæftigt.

Spild aldrig skattepenge på forurenings-hysteri og hvem kender
solstrålehistorier hvor forurening blev afværget og bevislig havde
sundhedseffekt?

Kolera mindskedes MÅSKE af kloakering, men det var ikke slemt med
koleraepidemier for under dem døde folk kun sjældent af ANDRE sygdomme - det
blev mode for folks immmunforsvar at lægge sig til at dø af netop den p.t.
opreklamerede sygdom