iPhone contra N82
Fra : Jakob Munck

Dato : 24-08-08 09:58

Jeg har en Nokia N82 og fik i går for første gang demonstreret en Apple
iPhone. Det var sjovt og imponerende at se, og hver af de nævnte
mobiltelefoner har fordele i forhold til den anden. Jeg har forsøgt at lave
en liste, og vil gerne høre andres mening om hvad jeg har overset og om jeg
tager fejl på nogle punkter. Se her:

N82-fordele:

- kan betjenes fuld ud med én hånd (iPod kræver 2 hænder)
- kan tilsluttes standard-hovedtelefoner med standard-stik
- har gode indbyggede stereohøjttalere (iPod har en mindre god
mono-højttaler)
- har bedre kamera og objektiv (5 MP)
- billigere i drift, da den ikke behøver 3G-nettet
- har længere batterilevetid
- koster ca. 2.000 kr. (iPod koster ca. 4.000 kr.)

iPhone-fordele:

- har større og mere tydeligt display
- har et godt og intuitivt brugerinterface
- bedre mulighed for billedmanipulation (i stil med på en pc)
- har en bedre GPS
- kan downloade direkte fra iTunes (hvis man mener at det er godt)

Det er hvad jeg har hæftet mig ved. Men jeg vil godt høre andres
kommentarer, både med fordele til den ene og anden side.

v.h.
Jakob

Fra : BorreBoy

Dato : 24-08-08 14:04

"Jakob Munck" <jm2_FjernDette@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det er hvad jeg har hæftet mig ved. Men jeg vil godt høre andres
> kommentarer, både med fordele til den ene og anden side.

Mener godt iPhone 3G kan bruge standard stik til hovedtelefoner.
Hvad mener du med at N82 er billigere i drift? 3G nettet er da ikke dyre at
bruge. Desuden bruger iphone altså også alm. GSM netværk (ellers var der jo
næsten ingen Telia kunder der kunne bruge den )

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 24-08-08 19:50

> [...]
>
> Det er hvad jeg har hæftet mig ved. Men jeg vil godt høre andres
> kommentarer, både med fordele til den ene og anden side.

iPhone fordele:
- SMS delen synes jeg er genial, den skriver beskederne, som på f.eks.
Messenger, så du kan følge samtalen uden at skulle frem og tilbage mellem
sendt og indbakke.
- Fin som film-afspiller på flyveren.

IPhone ulemper:
- Kan ikke sende/modtage MMS (uden at man jailbreaker den og installerer 3.
parts software)
- Bluetooth er _meget_ begrænset.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : Leif Hvitved

Dato : 30-08-08 06:27

Som Thomas skriver,

SMS er klart den største fordel ved Iphone

Iphone 3g bruger almindeligt stik til hovedtelefoner.
3g har (såvidt vides) også en lidt bedre højttaler end forgængeren.
3g kan jo slåes til og fra efter smag.
Hurtig software, intuitiv menu.

Ulemper:
Ingen MMS, heller ikke via 3. part (p.t.)
Batterilevetiden, selv uden 3g slået til.
Kameraet.

Den kan iøvrigt godt betjenes med en hånd, men klart to hænder er en fordel.

/Leif

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 30-08-08 07:46

"Leif Hvitved" <leif@hvitved.dk> skrev i meddelelsen
> Ingen MMS, heller ikke via 3. part (p.t.)

Jeg har ikke selv prøvet det - så bare denne:
http://iphoneguide.dk/nyheder/mms-i-iphone-firmware-20/ og gik ud fra, man
kunne få det til at fungere.