Mobilnettenes driftsikkerhed
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-08-08 16:09

Kunder hos teleselskabet Sonofon har siden i morges været uden
telefonidækning. Årsagen er et sammenbrud på mobilnetværket i
Hovedstadsområdet, på Bornholm og i Nordjylland, oplyser pressechef Peter
Glüsing til Mobilsiden.dk.

Roden til hele miseren er en svigtende køler på centralen i Søborg, der
stod af fredag aften. Sonofon håber, at hele nettet er i luften igen i
eftermiddag.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1039960.ece

Hos TDC knækkede et kabel og nedlagde stort set hele deres net for ik så
længe siden. TDC havde vandskade i et serverrum og det var umuligt at sende
SMSer på TDC's net.

Er det mig der er for krævende eller er det ikke lidt dårligt at så
relativt små ting kan få så stort et net til at gå i sort?

Fra : Per

Dato : 02-08-08 18:30

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
>
> Er det mig der er for krævende eller er det ikke lidt dårligt at så
> relativt små ting kan få så stort et net til at gå i sort?

Du er bestemt ikke for krævende - det er slet slet ikke acceptabelt i et
moderne samfund.

Det er noget der bare ikke må gå ned, de burde have back-up løsninger med
parallel sendemaster, så nettet alligevel kan bruges, men i mindre omfang.

Det går jo heller ikke at en patient dør, fordi der er strømsvigt, der har
man back-up strøm.

Samfundet bliver mere og mere afhængigt at mobilnettet, nu hvor alle mere
eller mindre er gået bort fra fastnet.

Samfundsvigtige ting som brandvæsen, politi og ambulance, er nødt til at
have deres eget sikre lukkede radio-net fordi mobilnettet er så usikkert som
det (nu bevist) er.

Mvh. Per

Fra : KsNa

Dato : 02-08-08 18:47

> [...]
>
> Det går jo heller ikke at en patient dør, fordi der er strømsvigt, der har

Men der _kunne_ opstå en fejl i strømanlæget, netop ved skift til backup og
dermed er sygehuset uden strøm.

Ingen kan sikre sig 100%.

Mvh
Kim

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-08-08 19:20

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in

> Det er noget der bare ikke må gå ned, de burde have back-up løsninger
> med parallel sendemaster, så nettet alligevel kan bruges, men i mindre
> omfang.

Masterne er jo som sådan duplikeret i og med der de fleste steder ikke er
så langt imellem dem, en telefon vil som regel kunne få fat i flere
forskellige master - i hvert fald i byområderne. Men de backend systemer
der sender tingene videre, de bør som minimum være duplikeret.

> Samfundet bliver mere og mere afhængigt at mobilnettet, nu hvor alle
> mere eller mindre er gået bort fra fastnet.

Mobilnet og internet. Når man ser hvor dårligt den slags er sikret og hvor
komplekse systemer man har at gøre med så kan jeg godt blive lidt nervøs
for fremtiden...

> Samfundsvigtige ting som brandvæsen, politi og ambulance, er nødt til
> at have deres eget sikre lukkede radio-net fordi mobilnettet er så
> usikkert som det (nu bevist) er.

Tetra - det som sender ambulancer forkerte steder hen så folk dør?
Fremtiden ser sort ud :(

Fra : Snakee

Dato : 03-08-08 00:53

Henrik Stidsen skrev:

> Tetra - det som sender ambulancer forkerte steder hen så folk dør?
> Fremtiden ser sort ud :(

Ja - hvis de overhovedet bliver sendt af sted altså.

Snakee

--
Mailadressen jeg har i mine beskeder virker uden at man fjerner noget
men den skifter jævnligt. Sendes der besked via mail vil jeg svare

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-08-08 10:20

Per skrev bl.a. følgende:

> Du er bestemt ikke for krævende - det er slet slet ikke acceptabelt i
> et moderne samfund.

Og hvor tit sker den slags i "et moderne samfund"

Vi har måske *verdens* bedste infrastruktur, så stop dog tuderiet!

Det er da til at brække sig over..

> Det er noget der bare ikke må gå ned, de burde have back-up løsninger
> med parallel sendemaster, så nettet alligevel kan bruges, men i
> mindre omfang.

Og hvem skal betale for al det. DIG og mig..

> Samfundsvigtige ting som brandvæsen, politi og ambulance, er nødt til
> at have deres eget sikre lukkede radio-net fordi mobilnettet er så
> usikkert som det (nu bevist) er.

Det er noget vrøvl!

Du aner ikke, hvad du taler om. Radio og mobil er to fuldstændige
forskellige kommunikationsformer, og man kan på ingen måde sammenligne de
to.

De kan slet IKKE bruge mobil som eneste kommunikationsform.

Claus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-08-08 10:31

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in

> Og hvor tit sker den slags i "et moderne samfund"
> Vi har måske *verdens* bedste infrastruktur, så stop dog tuderiet!

Det har vi jo åbenbart ikke når et enkelt knækket kabel eller en defekt
køler kan nedlægge et landsdækkende netværk.

> Det er da til at brække sig over..

Ja, at der er sådanne single-point-of-failure punkter i danske mobilnet er
til at brække sig over.

Fra : Per

Dato : 03-08-08 10:34

Claus Tersgov wrote:

> Og hvor tit sker den slags i "et moderne samfund"

Flere gange her på det sidste....

> Vi har måske *verdens* bedste infrastruktur, så stop dog tuderiet!

Enig - det er bare ikke godt nok, når det sker.

> Det er da til at brække sig over..

> Og hvem skal betale for al det. DIG og mig..

Gør vi allerede via abb. - bare vent - om 10 år eksisterer fastnet ikke mere
og så går den ikke med et system der går ned i utide.

Et er, at et kabel bliver revet over eller at noget går op i flammer, men at
en køler går - den holder i min verden ikke.

> Det er noget vrøvl!
>
> Du aner ikke, hvad du taler om. Radio og mobil er to fuldstændige
> forskellige kommunikationsformer, og man kan på ingen måde
> sammenligne de to.

Jeg ved præcis hvad jeg taler om - arbejder med det til daglig.

Jeg sammenligner dem ikke - skriver bare at mobil tlf. slet slet ikke er
driftsikkert nok i den verden - derfor er de tvugne til at have eget net,
som de kan (burde) stole på.

Man var jo fx. hunderæd for hvad der skete med mobilnettet og internettet
ved år 2000 skiftet - men radioamatørerne som jo kunne sende uanset hvad -
kunne ret hurtigt berolige andre lande om at der ikke skete noget som
helst....

Igen er radio overlegent...

> De kan slet IKKE bruge mobil som eneste kommunikationsform.

Nej for det er alt for usikkert i deres extreme verden - hvor kommunikation
er et spørgsmål om liv og død.

/Per

Fra : Hauge

Dato : 03-08-08 16:41

Per wrote:
> Gør vi allerede via abb. - bare vent - om 10 år eksisterer fastnet
> ikke mere og så går den ikke med et system der går ned i utide.

Så længe folket ikke vil betale en skid for kvalitet, så bliver det noget
lort man får. Sådan er det.. Accepter det, eller betal..

> Et er, at et kabel bliver revet over eller at noget går op i flammer,
> men at en køler går - den holder i min verden ikke.

Sådan er denne verden.

> Jeg ved præcis hvad jeg taler om - arbejder med det til daglig.

Tjaeh, det er jo ikke altid at folk der arbejder med en bestemt ting,
overhovedet aner hvad de snakker om.. Ikke at det passer på dig, men sådan
er det ofte.

> Jeg sammenligner dem ikke - skriver bare at mobil tlf. slet slet ikke
> er driftsikkert nok i den verden - derfor er de tvugne til at have
> eget net, som de kan (burde) stole på.

Hvem er der til at betale, når ingen vil betale?

/Hauge

Fra : Snakee

Dato : 02-08-08 18:47

Henrik Stidsen skrev:

> Er det mig der er for krævende eller er det ikke lidt dårligt at så
> relativt små ting kan få så stort et net til at gå i sort?

De to hændelser ang. TDC har jeg ikke mærket noget som helst til her i
Roskilde hvor jeg har Telmore men Sonofonnedbrudet kunne nogle af mine
venner godt mærke i går hvor de gjorde mig opmærksom på at det ikke
virkede. Sonofons hjemmeside var også totalt nede i nat.

TDC plejer at have den allerbedste oppetid af alle net herhjemme så mit
gæt er at de ting du har hørt / læst ang. TDC kun har ramt lokalt visse
steder.

Snakee

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-08-08 19:18

Snakee <blingbling@trashmail.net> wrote in

> [...]

> TDC plejer at have den allerbedste oppetid af alle net herhjemme så mit
> gæt er at de ting du har hørt / læst ang. TDC kun har ramt lokalt visse

Det er over et år siden TDC havde problemet med SMS der var nede i længere
tid. Svjh var det en vandskade i en central i Ballerup der fik deres SMS
gateway til at gå ned. Der kunne man undre sig over at noget de tjener så
mange penge på ikke er duplikeret så der f.eks. var en i KBH og en i Århus.

Kabelfejlen for nylig blev vist relativt hurtigt rettet men gav
driftproblemer i store dele af landet.

Selv DSB har bedre driftsikkerhed på deres IT end TDC og Sonofon
åbenbart...

Fra : Hootenwooten

Dato : 02-08-08 23:58

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> gateway til at gå ned. Der kunne man undre sig over at noget de tjener så
> mange penge på ikke er duplikeret så der f.eks. var en i KBH og en i

Hvordan ved du de tjener mange penge på sms trafikken?

Og for at kommentere trådens emne:
Ja, det er et meget teknisk komplekst samfund, men det er min egen erfaring,
at TDC har den bedste oppetid på deres mobilnet. Man kan ikke gardere sig
mod en klaphat af en entreprenør der i sin iver efter hurtig profit undlader
at indhente kabeloplysninger og bare graver løs!

HW

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-08-08 01:47

"Hootenwooten" <Hootenwooten@gmail.com> wrote in

> Hvordan ved du de tjener mange penge på sms trafikken?

Det er der vist ikke den store tvivl om - eller hvad?

> [...]
> ikke gardere sig mod en klaphat af en entreprenør der i sin iver efter
> hurtig profit undlader at indhente kabeloplysninger og bare graver

En køler på en telefoncentral der dør - det har ik noget med en ekstern
entreprenør at gøre. At en vandskade sætter SMS i hele landet ud af drift
har heller ikke noget med en ekstern entreprenør at gøre. Og der er en
meget meget effektiv måde at sikre sig mod, nemlig redundans.

Fra : Snakee

Dato : 03-08-08 00:50

Henrik Stidsen skrev:

> Selv DSB har bedre driftsikkerhed på deres IT end TDC og Sonofon
> åbenbart...

I de langt over 10 - 15 år jeg har været på TDCs net (både som TDC og
Telmorekunde) har der een gang været et større nedbrud mens jeg har
været Telmorekunde. Ellers har jeg ikke oplevet nogle nævneværdige
tekniske problemer hos dem. Det var et centralkiks der vidst mest gik ud
over folk på Telmore. Min kæreste der har TDC-abbonement mærkede intet
til det overhovedet. Det er straks en ganske anden sludder den gang jeg
var Sonofonkunde. Der var det næsten dagligt at eet eller andet ikke
fungerede. Mest var de plaget af deres SMS-central som de stadig slås en
hel del med i dag og det er altså over 10 år siden jeg var kunde ved dem.

Ang. oppetider og DSB så har jeg tilfældigvis min næsten daglige gang på
diverse stationer da jeg ikke har bil. Det er altså ret ofte man ser
fejl på deres monitorer i form af dialogbokse og andet sjovt. Enkelte
gange har man kunne stå og følge med i hvorledes deres tavler (Dem der
viser hvor togene kører hen, og som står ved hvert spor) genstartede i
det uendelige og aldrig komme op at køre og den store fede skærm der
engang var inde på København H. har jeg et billede et sted i mit arkiv
af med en dialogboks fra windows messenger service (Den gang det var
populært at sende spam ad den vej) så det er nok mest Sonofon du skal
sammenligne DSB med. I sær hvis vi medtager toggangen (eller mangel på
samme) også

Snakee

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-08-08 01:54

> [...]
> Telmorekunde) har der een gang været et større nedbrud mens jeg har
> været Telmorekunde. Ellers har jeg ikke oplevet nogle nævneværdige

Ingen tvivl om at der er en meget høj driftsikkerhed på mobilnettene
generelt. Jeg syns bare det er nogle relativt små ting der sætter det hele
ud af drift når det sker - f.eks. som denne gang, et kølesystem der sætter
ud.

> [...]
> populært at sende spam ad den vej) så det er nok mest Sonofon du skal
> sammenligne DSB med. I sær hvis vi medtager toggangen (eller mangel på

Deres infosystem er vist ikke ligefrem verdens bedste, det har åbenbart
ikke den store prioritet. Noget kunne tyde på at der står en PC pr skærm på
mange af stationerne og så skal det jo gå galt. Men hvis du kigger på
billetsystemet og rejseplanen mv så vil du næppe opleve nedetid. Nu er det
ved at være nogle år siden jeg så deres serverrum men dengang havde de 3
seperate serverrum der allesammen kunne varetage driften af billet og
rejseplan system - og de kunne skifte uden afbrydelse hvis et af dem gik
ned.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-08-08 02:13

> [...]

>ikke den store prioritet. Noget kunne tyde på at der står en PC pr skærm på
>mange af stationerne og så skal det jo gå galt.

Og hvad har det med DSB at gøre?

Det er ikke deres, men Banedanmarks.
--
Kerim

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-08 16:25

> [...]
> driftproblemer i store dele af landet.
>
> Selv DSB har bedre driftsikkerhed på deres IT end TDC og Sonofon

Kabelfejlen gav jo ikke kun fejl på mobilsiden, men også på
kabelsiden/internetsiden.

Men intet er fejlfri

Kim

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-08-08 19:28

"OZ0SW" <OZ0SW(krølleA)oz1jux.dk> wrote in

> Kabelfejlen gav jo ikke kun fejl på mobilsiden, men også på
> kabelsiden/internetsiden.

Det gør det ikke bedre.

> Men intet er fejlfri

Næ, men simpel redundans med to kabler ville have forhindret at tingene gik
ned pga. et enkelt kabelbrud. Det er virkelig ik så svært at minimere
fejlrisikoen.

Fra : Snakee

Dato : 03-08-08 21:20

Henrik Stidsen skrev:

> Næ, men simpel redundans med to kabler ville have forhindret at tingene gik
> ned pga. et enkelt kabelbrud. Det er virkelig ik så svært at minimere
> fejlrisikoen.

Kære ven. Hvis der skulle indføres sådanne oppetider som du kræver ville
alles mobilpriser stige med over 2-300% og desværre er den typiske
forbruger i dag KUN på udkig efter små priser. De fleste VIL ikke betale
for kvalitet. Bare se på hvor mange brugere Sonofon har i dag.

Udstyr til mobilnettet koster RIGTIGT mange penge og de penge skal nogle
betale. Det vil folk ikke. Bare se på internettet. Folk er stolte over
at have en udbyder som Fullrate. De er jo billige 300 kr for 20 mbit så
skide være om de er nede en gang hver uge. Det spiller ingen rolle. Bare
folk kan få deres billige sparelort. Nu har jeg haft TDC internet her i
4 år. Jeg betaler KASSEN for det set i forhold til hvad jeg kunne få
andre steder men oppetiden er også temmelig meget anderledes. Vores net
har været nede EN gang på de 4 år og det var et kabel der var utæt så
der var løbet vand ind i det. Det gav nogle dages nedetid indtil jeg
ringede og oprettede serviceaftale hos TDC så var der net dagen efter.

Man får hvad man betaler for.

Snakee

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-08-08 21:39

> Hvis der skulle indføres sådanne oppetider som du kræver
> ville alles mobilpriser stige med over 2-300%

Overhovedet ikke. Lad nu være med at overdrive.

> Udstyr til mobilnettet koster RIGTIGT mange penge og de penge skal
> nogle betale.

Mobilnettet er i forvejen redundant i langt de fleste områder. Går en
enkelt mast ned vil det være meget små områder der bliver berør hvis nogen
overhovedet. Her hvor jeg bor har jeg adgang til 3-4 forskellige master
både via TDC og via 3. Det er redundans og det er det dyre udstyr -
masterne.

> Det vil folk ikke. Bare se på internettet.

Ja nu du nævner internettet er det faktisk en perfekt forklaring på hvor
nemt redundante forbindelser kan laves. Internettet er jo netop så
"intilligent" at det kan finde den bedste vej og selv route uden om fejl.
Alligevel er internettet ikke voldsomt dyrt at være koblet på.

En SMS gateway i f.eks. Århus sådan at SMS systemet ikke har en SPOF vil
ikke ødelægge priserne overhovedet - bare se hvordan Sonofon til nytåret
svjh fordoblede hardwaren på deres SMS central for at kunne klare presset.

Kablerne i jorden graves alligevel ned, det er som regel fiberkabler, den
slags kan transportere flere slags data, både TV, telefon, internet og
SMSer. Det er et spørgsmål om hvordan man prioriterer sine investeringer.

Fra : Hootenwooten

Dato : 03-08-08 22:06

> Kablerne i jorden graves alligevel ned, det er som regel fiberkabler, den
> slags kan transportere flere slags data, både TV, telefon, internet og
> SMSer. Det er et spørgsmål om hvordan man prioriterer sine investeringer.

Bruger Sonofon og Telia ikke mest de såkaldte RLL forbindelser
basestationerne imellem? altså radiokæde.minilink fra Ericsson?

HW

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-08-08 22:39

> Bruger Sonofon og Telia ikke mest de såkaldte RLL forbindelser
> basestationerne imellem? altså radiokæde.minilink fra Ericsson?

Ingen anelse. Men det ville da være smart eftersom det fjerner risikoen for
kabelbrud ;)

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-08-08 08:14

Snakee wrote:
> Roskilde hvor jeg har Telmore men Sonofonnedbrudet kunne nogle af mine
> venner godt mærke i går hvor de gjorde mig opmærksom på at det ikke
> virkede. Sonofons hjemmeside var også totalt nede i nat.

Og jeg mærkede INTET til Sonofon nedbrudet, selvom jeg endda var på
sjælland...

- Chano Andersen.