Kælekat vs. udstilling
Fra : Camilla Christiansen

Dato : 23-07-01 18:33

Hej NG

Jeg er lidt i tvivl om en racekat der er købt til kælebrug og ikke må bruges
til avl heller ikke må bruges til udstillingsbrug??

Mvh
Camilla og Lille Mis

Fra : Helle Andersen

Dato : 23-07-01 19:03

"Camilla Christiansen" <camilla@snabe.dk> skrev i en meddelelse news:3b5c6053$0$309$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg er lidt i tvivl om en racekat der er købt til kælebrug og ikke må bruges
> til avl heller ikke må bruges til udstillingsbrug??

Jo da, en kælekat må sagtens udstilles.
Faktisk er det absolut ikke altid, at en avlskat er
udstillingsegnet. En del avlskatte er bestemt langt
fra perfekte, men derfor kan de være fremragende
avlskatte alligevel, da det kommer an på hvad de
bærer og hvilke linier der ligger bag. Omvendt er
det absolut ikke alle gode udstillingskatte, der
egner sig som avlskatte.

--
Hilsen Helle
If aliens are smart enough to travel through space,

Fra : Camilla Scharff

Dato : 23-07-01 21:45

Hej Camilla

Som Helle allerede har skrevet, så er der sjældent noget i vejen for, at
udstille en kat, selvom den er købt som "kælekat" - og det er helt korrekt,
at det langt fra er alle avlskattene, der overhovedet ville egne sig til
udstilling...
For mit eget vedkommende ville jeg aldrig sælge en decideret udstillingskat,
fordi når man gør det, så "lover" man jo samtidig, at katten har en chance
for at opnå gode resultater, og det kan man jo ikke garantere - der kan
altid være en bedre konkurrent på dagen... Men alle mine killingekøbere er
da velkomne til at forsøge sig med at udstille deres katte - hvis de på
forhånd fortæller mig, at det kunne være noget, de gerne ville senere hen,
så vil jeg selvfølgelig helst sælge dem den killing, som jeg mener har den
bedste chance for at opnå gode resultater, fremfor en, der måske har nogle
helt klare "fejl" (i udstillingsbetydning).
Om ikke andet, så klarer de fleste "kælekatte" sig fint i kastrat-klasserne,
selvom de måske kommer lidt til kort i klasserne for fertile, da der som
regel er større konkurrence dér - ihvertfald i "min" race.
Og de fleste opdrættere er glade hvis nogle af deres killingekøbere kunne
tænke sig at udstille...

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere