[bsd/win] 100 Mbit
Fra : Danni Finne

Dato : 23-07-01 17:27

Jeg har et problem med at få min windåse og min freebsd til at køre 100Mbit
mellem sig. De sidder sammen med et krydset kabel og begge netkort er 3c905
kort.

Lige nu står kortene til autodetect, og jeg har haft prøvet at sætte dem
fast til 100Mbit og halv/fullduplex.

På begge kort lyser dioden i 100Mbit og ifconfig på bsd'en fortæller også at
kortet kører 100Mbit.

Men alligevel kommer jeg ikke engang op på 600 kB/sec, når jeg overfører via
samba (jeg har ikke prøvet andre protokoller endnu)...

Jeg ved at diskene i maskinen, selv om de er rimelig gamle, kan præstere
mere, da jeg har haft linux på maskinen før og der var hastighederne oppe
omkring 900 kB/sec med 10Mbit...

På forhånd tak :)

--
Danni

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 23-07-01 17:56

"Danni Finne" <danni@finne.dk> writes:

> Men alligevel kommer jeg ikke engang op på 600 kB/sec, når jeg overfører via
> samba (jeg har ikke prøvet andre protokoller endnu)...

Har du tunet Samba og windåsen? Hvis ikke er det godt sted at
starte. Du kan pille ved MTU på windåsen og sætte en del flag i din
samba konfigurations fil.

fx. socket options = TCP_NODELAY SO_KEEPALIVE

Se mere i samba dokumentationen.

Du bør helt sikkert prøve at flytte filer via ftp for at teste din
forbindelse. Her skulle du gerne kunne nå et sted mellem 6 og 9 MB/s
med bare nogenlunde netkort.

Vh.
Sven

Fra : Danni Finne

Dato : 23-07-01 19:05

> Har du tunet Samba og windåsen? Hvis ikke er det godt sted at
> starte. Du kan pille ved MTU på windåsen og sætte en del flag i din
> samba konfigurations fil.

Nej. Freebsd'en er ny installeret og i samba'en har jeg kun lige delt en
mappe.

Men jeg kan ikke se hvorfor det skulle gå så langsomt som det gør...

> Du bør helt sikkert prøve at flytte filer via ftp for at teste din
> forbindelse. Her skulle du gerne kunne nå et sted mellem 6 og 9 MB/s
> med bare nogenlunde netkort.

Er igang med at installere proftpd :) Det bliver spændende.

/danni

Fra : Danni Finne

Dato : 23-07-01 19:25

> Er igang med at installere proftpd :) Det bliver spændende.

Kan overføre en stor fil ved lige under 1500kB/sec med ftp...

Proftpd u-tweaked :)

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 24-07-01 00:06

> Kan overføre en stor fil ved lige under 1500kB/sec med ftp...

Er det ved 100mbit full-duplex? (forced 100mbit duplex).

Hvis dit svar er ja kunne jeg godt tænke mig at få lidt stats fra din
maskine. Der må _ikke_ være kollisioner eller mærkelige beskeder i
loggen om problemer med netkortet. Derudover kunne det være rart at få
nogen iostats mens du kører.

Til din information har jeg selv et par BSD maskiner hvor jeg med scp
(ja krypteret) kan overføre med 8,5 MB/s. Du burde snildt kunne komme
over 6 MB mellem dine maskiner.

--
Sven

Fra : Danni Finne

Dato : 24-07-01 06:42

> Er det ved 100mbit full-duplex? (forced 100mbit duplex).

Nej, lige nu står den til autodetect.

> loggen om problemer med netkortet. Derudover kunne det være rart at få

Der er faktisk en som bliver ved med at dukke frem:

natd: failed to write packet back (Host is down)
last message repeated X times

:(

Men natd har vel ikke noget at gøre med overførsel mellem lokale maskiner.
(Hvis jeg da ikke har sat det forkert op :) Og natd virker, for den nat'er
fint.

> nogen iostats mens du kører.

Jeg har desværre ikke tid til at sætte noget igang nu... Det bliver i aften.

Maskinen er en p166 med 32MB ram og 3 ældre diske

[root@tuborg root]$ dmesg|egrep "ad[0|1|2|3]"
ad0: 1033MB <ST51080A> [2100/16/63] at ata0-master WDMA2
ad1: 1221MB <Seagate Technology 1275MB - ST31276A> [2482/16/63] at
ata0-slave WDMA2
ad2: 2014MB <Maxtor 82100A4> [4092/16/63] at ata1-master WDMA2
Mounting root from ufs:/dev/ad0s1a

Jeg skal også have benchmarket diskene ordentligt... Har I nogle guldkorn
til dette?

--
Danni

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 24-07-01 23:33

> [...]

> (Hvis jeg da ikke har sat det forkert op :) Og natd virker, for den nat'er

Du bør nok holde øje med det, men som du siger burde det ikke have
indflydelse på det andet.

> Maskinen er en p166 med 32MB ram og 3 ældre diske

OK. Det skal siges at mine gamle maskiner er SCSI baserede med min
128MB RAM. Hvor meget det i sidste ende betyder kan jeg ikke
umiddelbart sige - jeg gider ikke sætte mig og regne på det.

> Jeg skal også have benchmarket diskene ordentligt... Har I nogle guldkorn
> til dette?

BONNIE.

--
Sven

Fra : Danni Finne

Dato : 25-07-01 08:10

> Du bør nok holde øje med det, men som du siger burde det ikke have

Den kommer faktisk rimelig ofte (interval ~15min)... Jeg har søgt på nettet,
men kan ikke finde nogle løsninger til problemet :(

> BONNIE.

<pjank>
Hvilket telefonnummer har hun så?
</pjank>

Jeg prøvede at indsætte følgende i smb.conf:

socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_KEEPALIVE (er ikke helt
sikker på den sidste)
level2 oplocks = True

Og der fik jeg den sent i nat op på 1,5Mb/s... Ligeså hurtigt som med ftp.
Så jeg mistænker lidt diskene for at være de nye flaskehalse.

--
Danni

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 23-07-01 18:41

Danni Finne wrote:

> Men alligevel kommer jeg ikke engang op på 600 kB/sec, når jeg overfører via
> samba (jeg har ikke prøvet andre protokoller endnu)...

Jeg tror ikke SMB er den mest effektive protokol. Prøv at teste med
netpipe: http://www.scl.ameslab.gov/Projects/ClusterCookbook/nprun.html

Du skal ikke regne med at kunne mætte dit link ved filoverførsel med
normale PC'er.

--
Hroi Sigurdsson
Fried ice cream is a reality! -- George Clinton

Fra : Danni Finne

Dato : 23-07-01 19:09

> Jeg tror ikke SMB er den mest effektive protokol. Prøv at teste med

Sikkert ikke - Det skal jeg ikke kunne sige, men på mit arbejde har vi en
linux med samba og kører med NT maskiner (alle med 100Mbit) og der kører det
bestemt MEGET hurtigere uden at noget som helst er blevet tweaked eller
noget.

> netpipe: http://www.scl.ameslab.gov/Projects/ClusterCookbook/nprun.html

Hmm... Prøver lige ftp først :)

De skriver også kun at det kan køre på NT og jeg sidder med en 98se...

> Du skal ikke regne med at kunne mætte dit link ved filoverførsel med
> normale PC'er.

Men der er lidt langt fra 600kB/sec op til max performance syntes jeg.

/danni