fæmikkel
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-08 07:55

De fleste ved at 'fæ' er en gammel betegnelse for "umælende,
dumme dyr" eller lign., så at kalde nogen for et fæ eller et
fæhovede, er vel ligetil at fatte.
De fleste ved også at ræven ofte bliver betegnet som "snu" og
"listig" og bliver kaldt for "Mikkel" - men hvordan kan de to
ord "fæ" og "Mikkel" i sammensætninger så komme til at betyde
noget absolut negativt?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-08 07:56

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> og "listig" og bliver kaldt for "Mikkel" - men hvordan kan
> de to ord "fæ" og "Mikkel" i sammensætninger så komme til at

Undskyld -det var den forkerte gruppe - jeg fut'er straks
videre til dk.kultur.sprog

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 11-09-08 07:58

Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]
> "listig" og bliver kaldt for "Mikkel" - men hvordan kan de to
> ord "fæ" og "Mikkel" i sammensætninger så komme til at betyde

*G*

- cep

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-09-08 10:40

> [...]
> bliver kaldt for "Mikkel" - men hvordan kan de to ord "fæ" og "Mikkel" i
> sammensætninger så komme til at betyde noget absolut negativt?

Er det ikke analogt til commie-rat?

Er der højere symbolik i at 2 røde kory-fæ'er har mødt Sankt Mikkel?

Mvh
Martin

Fra : Peter

Dato : 11-09-08 11:16

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver kaldt for "Mikkel" - men hvordan kan de to ord "fæ" og "Mikkel" i
> sammensætninger så komme til at betyde noget absolut negativt?

Mange udtryk opstår fordi "de ligger godt" i munden, og den bosgtavelige
betydning er underordnet,
F.eks "skidt og kanal"
- sammenlignere man skidt og kanel eller hvad ?

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 11-09-08 11:27

Peter skrev:
> [...]
> betydning er underordnet,
> F.eks "skidt og kanal"
> - sammenlignere man skidt og kanel eller hvad ?

d.v.sprog er vel gruppen, men eks. myrer *hader* kanel. Jeg bruger 100
gram om året til at holde dem fra døren, og det virker fint.
Måske det er insekters afsky for krydderiet der har skabt "talemåden"?

- cep

Fra : @

Dato : 11-09-08 12:02

On Thu, 11 Sep 2008 12:15:48 +0200, "Peter" <pgh@wer.nn> wrote:

> [...]
>betydning er underordnet,
>F.eks "skidt og kanal"
>- sammenlignere man skidt og kanel eller hvad ?

nej

man bør kunne kende forskel på skidt og kanel

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : @

Dato : 11-09-08 11:42

On Thu, 11 Sep 2008 08:55:16 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

>De fleste ved at 'fæ' er en gammel betegnelse for "umælende,
>dumme dyr" eller lign.,

latin pecus- kvæg

og

i vestjylland er den gamle betegnelse

æ fe-støld(fæstalden) betegnelsen for kostalden

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/