Opsætning af proftpd
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 23-07-01 16:25

Jeg har lidt problemer med at hitte ud af hvordan man får proftpd sat op til
at give nogle brugere adgang til et fælles-dir, imens andre ikke skal have
adgang. Mit ønske er, at nogle brugerne i deres home-dir har adgang til
et/flere dirs, f.eks forskellige download dirs. Jeg har forsøgt at lave et
link fra /home/xxx1 til et fællesdir, men jeg bruger parameteren DefaultRoot
~ og det betyder åbenbart at man ikke kan tilgå dette dir. Det virker som
sådan fornuftigt nok, da fællesdir'et er placeret på samme niveau som
brugerens xxx1 eget dir. Jeg kunne naturligvis give brugerne adgang på et
højere niveau, og styre deres adgang til fællesdir'er vha. filsystemets egne
gruppe rettigheder, men jeg mener ikke det bør være nødvendigt, og nogle vil
straks spørge hvorfor de ikke kan tilgå dette og dette dir.

Derfor: en opsætningsløsning, hvor brugeren har sit eget home-dir og
eventuelt en/flere fællesdir.

PS Jeg har ikke behov for annonym adgang - kun oprettede brugere.

PSS Erstat dir med direktorie.

Jørn