Hva' syns' i? (FTP)
Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 23-07-01 13:57

Halløjza

Så er alle pengesagerne ved at gå i orden, og min nye ftp-server skal til at
bygges...

Vil gerne lige have jeres mening om der er noget der kunne være bedre (ja,
okay - det er der altid men inden for ca. samme prisramme...

Kabinet : Chenbro NetServer (Sort)
PSU : 350w NoiseControl (14-20db)
Mobo : Abit VP-RAID (Dual FCPGA)
Processor : 1Ghz Intel PIII (FCPGA)
RAM : Kingston 256MB (ECC)

Harddiske : 2x80gb Maxtor DiamondMax (I raid-0)

Grafikkort : ???? <--- hvad syntes i?
(* Den vil blive betjent over Terminal Services fra vores laptops, så den
vil ikke have nogen skærm tilsluttet *)

Ang. PSU - vil det være en god ide at bruge en større? Eller er de 350W ok?

....og hvad har i at sige til konfigurationen?

// Søren

Fra : Michael Kornum

Dato : 23-07-01 16:09

skal den kun køre ftp ?? til hvor mange brugere?

til en 50/100 brugere er en Pentium 100 med linux nok.

michael

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 23-07-01 16:45

> skal den kun køre ftp ?? til hvor mange brugere?
>
> til en 50/100 brugere er en Pentium 100 med linux nok.

Okay - her er hvad den ca. skal :

1 : Spille divx-film, dvd og fjernsyn over en projektor
2 : Downloade div. ting fra nettet & lave repacks
3 : Afspille musik over anlæget
4 : Brænde CD'er
5 : Styre elektriske installationer (lys og fiskene )
6 : Dele filer (FTP/LAN) og være web+mail-server

Den kommer til at køre Windows 2000 Server eller XP-server

// Søren

Fra : Daniel-San

Dato : 23-07-01 16:20

> [...]
> Processor : 1Ghz Intel PIII (FCPGA)
> RAM : Kingston 256MB (ECC)
>
> Harddiske : 2x80gb Maxtor DiamondMax (I raid-0)

Rimeligt heftige specs. for en maskine der kun skal køre FTP

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 23-07-01 16:43

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-07-01 17:50

"Søren Aaholm Møller" wrote:

> Så er alle pengesagerne ved at gå i orden, og min nye ftp-server skal til at
> bygges...

Du skriver ikke rigtig hvad den skal bruges til. Skal du distribuere patches
til MS produkter eller vil du bare dele filer med et par venner?

> Mobo : Abit VP-RAID (Dual FCPGA)

Jeg ville gå efter Intel eller Asus.

> Grafikkort : ???? <--- hvad syntes i?

Gå efter noget med en MS-godkendt driver (jeg fornemmer du vil køre et MS
operativsystem på maskinen). Det er kedeligt, hvis maskinen brager ned p.g.a. en
skod-driver. (Hvilket den udemærket kan selv om du kun tilgår den remote).

> Ang. PSU - vil det være en god ide at bruge en større? Eller er de 350W ok?

350 W lyder rigeligt.

> ...og hvad har i at sige til konfigurationen?

Hvilket netkort vil du sætte i? Det kan betyde ret meget, hvis det hele altså
ikke ender i en 512 kbit/s ADSL linje (så kan alt andet sådan set være næsten
lige meget). Intel netkort er meget populære i .netvaerk gruppen.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 23-07-01 18:09

> [...]

6 : Dele filer (FTP/LAN) og være web+mail-server

Den kommer til at køre Windows 2000 Server eller XP-server

Har ASUS/Intel lavet noget bedre til ca. samme pris? (med raid)

> [...]
p.g.a. en
> skod-driver. (Hvilket den udemærket kan selv om du kun tilgår den remote).

Nogle forslag?

> [...]
næsten
> lige meget). Intel netkort er meget populære i .netvaerk gruppen.

Hovsa =) Intel 10/100+ WOL-netkort har jeg arbejdet med - syntes godt om
dem...

// Søren...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-07-01 21:26

"Søren Aaholm Møller" wrote:

> [...]
> 4 : Brænde CD'er
> 5 : Styre elektriske installationer (lys og fiskene )
> 6 : Dele filer (FTP/LAN) og være web+mail-server

Hjemme-brug? Så går jeg ud fra, at den sidder på en ADSL-linje, og så vil den
server aldrig få sved på panden. Den "interne" brug skulle den også kunne
trække.

> Har ASUS/Intel lavet noget bedre til ca. samme pris? (med raid)

Det er jeg ikke helt ajour med, men hvorfor vil du have diskene i hardware
RAID? Kan du ikke bare distribuere indholdet over de to diske - eller lave et
stripe-set i Windows (software-RAID)?

> MS
> p.g.a. en
>
> Nogle forslag?

Jeg kan godt lide ATI. De laver også nogle kort uden de store dikkedarer, som
er til at betale. Jeg har forresten et Rage 2C AGP liggende (uden at det skal
udvikle sig til en køb/salg gruppe).

M.v.h.

Jonathan

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 23-07-01 21:57

> Hjemme-brug? Så går jeg ud fra, at den sidder på en ADSL-linje, og så
vil den
> server aldrig få sved på panden. Den "interne" brug skulle den også kunne
> trække.

Ja - primært LAN/ADSL og div. andre lokale opgaver...

> [...]
hardware
> RAID? Kan du ikke bare distribuere indholdet over de to diske - eller lave

HardwareRAID = Hurtigere diskaccess.... Specielt ved mange små filer...

....solgt

[pris?]

// Søren

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-07-01 23:12

"Søren Aaholm Møller" wrote:

> et
>
> HardwareRAID = Hurtigere diskaccess.... Specielt ved mange små filer...

Som flere andre har nævnt, er gevinsten minimal i forhold til risiko og pris.

> som
> skal
>
> ...solgt
>
> [pris?]

Hmm, - det billigste ATI kort med AGP-bus koster ca. 400 kr på EDB-priser, så
hvad med 200 kr. Her må I andre gerne råbe op, hvis en af os er ved at blive
snydt - brugt-priser på stumper er absolut ikke min stærke side. (Evt. med FUT
til en bedre gruppe eller mail).

M.v.h.

Jonathan

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 23-07-01 23:33

> [...]
blive
> snydt - brugt-priser på stumper er absolut ikke min stærke side. (Evt. med

Tja - vi kunne jo futte i dk.marked.privat.edb =)

....men - jeg vil give 150 + porto...

// Søren

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 24-07-01 00:38

Jonathan Stein <jstein@image.dk> writes:
> [...]
> snydt - brugt-priser på stumper er absolut ikke min stærke side. (Evt. med FUT

Jeg har haft et ISA-gfxkort siddende i en server i årevis. AGP er
overkill, bare der er gode drivere.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-07-01 11:56

"Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> wrote in message
EDB-priser, så
med FUT

> Jeg har haft et ISA-gfxkort siddende i en server i årevis. AGP er
> overkill, bare der er gode drivere.

Kan have betydning når du arbejder med forsk remote tools
Der er væsentlig forskel på hastigheden ved skærmopdatering mv

Har selv oplevet forskellen på ældre digital servere og ny Compaw servere
med bedre grafik kort - meget mærkbar (McAfee Remote Desktop)

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 24-07-01 12:51

"Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> writes:
> "Lars Balker Rasmussen" <lars@balker.org> wrote in message
>
> Kan have betydning når du arbejder med forsk remote tools

ssh og X er dog ligeglade...
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : Carsten Keller

Dato : 24-07-01 16:43

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> [...]
p.g.a. en
> skod-driver. (Hvilket den udemærket kan selv om du kun tilgår den remote).

Hvis man ikke ville risikere noget i den retning kunne man jo bare lade den
køre videre på Windows egen standard PCI-grafikkort. Så er det vel lige
meget om grafikkortet ikke er på MS positivliste, eller?
Keller

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-07-01 10:35

Carsten Keller wrote:

> [...]
> køre videre på Windows egen standard PCI-grafikkort. Så er det vel lige
> meget om grafikkortet ikke er på MS positivliste, eller?

Det kan muligvis påvirke performance/muligheder ved remote administration, men
det er ikke noget jeg har eksperimenteret med. Jeg har altid brugt "rigtige"
drivere til de maskiner, jeg har fjernstyret.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Henning

Dato : 23-07-01 21:29

>Harddiske : 2x80gb Maxtor DiamondMax (I raid-0)

Raid 0 vil være, undskyld jeg siger det, totalt hul i hovedet! Ingen
sikkerhed overhovedet - og den forøgede skrivehastighed betyder INTET!
Kør det i stedet som to seperate diske, FTP-programmet kan sagtens
finde ud af at du har noget liggende på den ene disk, og noget på den
anden. Husk på, at står den ene disk af er ALT væk!

En anden ting jeg sad og kiggede efter; hvor er din backup-enhed, der
kan håndtere 160GB? Vi snakker DLT til et par hundrede tusinde..

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-07-01 21:52

Hej Henning <ingen@email.tx>

>Raid 0 vil være, undskyld jeg siger det, totalt hul i hovedet!

Jep

>Ingen sikkerhed overhovedet

Det er vigtigt at notetere sig at det giver RINGERE (!!) sikkerhed.

Og husk. Det er mekanik med sliddele, så det er ikke et spørgsmål OM
harddiske går i stykker men om HVORNÅR.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 23-07-01 21:59

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote in message
> Hej Henning <ingen@email.tx>

> Jep

Tja - hastighedsforøgelsen vil være der (selvom den ikke er kæmpe)...

> Det er vigtigt at notetere sig at det giver RINGERE (!!) sikkerhed.

Tja - sådan er det jo desværre...

> Og husk. Det er mekanik med sliddele, så det er ikke et spørgsmål OM
> harddiske går i stykker men om HVORNÅR.

NÅR de går i stykker, er de nok allerede skiftet ud IGEN =)

// Søren

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-07-01 22:29

Hej "Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk>

>NÅR de går i stykker, er de nok allerede skiftet ud IGEN =)

Nu er det jo ikke sådan at harddiske mindst lever i xx antal
timer/måneder/år.

Jeg har set diske stå af efter en måned og andre kører i 5 år. Hvis
dine data betyder noget for dig, så lad være med at stripe.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 23-07-01 22:32

> [...]
>
> Jeg har set diske stå af efter en måned og andre kører i 5 år. Hvis
> dine data betyder noget for dig, så lad være med at stripe.

Du gør mig helt nervøs =) Har aldrig haft en disk der crashede inden for de
første 2 år? Men self - det kan jo ske...

Hvad med SoftwareRAID?

// Søren

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 23-07-01 22:48

Hej "Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk>

>Du gør mig helt nervøs =) Har aldrig haft en disk der crashede inden for de
>første 2 år? Men self - det kan jo ske...

Ja.

>Hvad med SoftwareRAID?

Hvad med det? Problemet er ikke at du bruger en controller, det er
sådan set udmærket.

Men brug et RAID level med datasikkerhed, 2 diske i RAID-1 (spejling)
eller tre diske i RAID-5 (striping med distribueret paritet).

I et privat miljø, og med forholdsvis ukritiske data, kan man
kompensere for sin datasikkerhed med backup, hvis man gør det
regelmæssigt og hvis man på forhånd accepterer at miste de data man
har ændret eller tilføjet siden sidste backup.

Og man kan naturligvis også bare tage chancen. Men kom ikke her og
græd når du har mistet 160 GB du gerne ville have beholdt.

--
Lars Kim Lund
"When things are going well, something will go wrong.

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 23-07-01 22:56

> Og man kan naturligvis også bare tage chancen. Men kom ikke her og
> græd når du har mistet 160 GB du gerne ville have beholdt.

Skal nok la' vær =)

// Søren

Fra : Santa Xcaze

Dato : 28-07-01 14:56

> Du gør mig helt nervøs =) Har aldrig haft en disk der crashede inden for
de
> første 2 år? Men self - det kan jo ske...

Hvor stort et problem er penge??? Ellers køb to diske til og lave raid (0+1)
så skulle sikkerheden være iorden!!!

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 23-07-01 22:03

> [...]
> finde ud af at du har noget liggende på den ene disk, og noget på den
> anden. Husk på, at står den ene disk af er ALT væk!

I know... Kender fint til ftp-programmets fine features

Tja - det er nærmere for nemhedens skyld - det er lidt hurtigere både ved
locale map's og med ftp-programmet, at holde styr på det hele... Har før
haft det splittet ud over 2 diske... iriterende når man skulle lave noget
lokalt, at man skulle springe fra en disk til en anden.

> En anden ting jeg sad og kiggede efter; hvor er din backup-enhed, der
> kan håndtere 160GB? Vi snakker DLT til et par hundrede tusinde..

Hehe - ved ikke om du ikke har fulgt med - men det er ikke den vilde
firmacomputer =) Det er kun til privat brug =)

// Søren

Fra : Jakob-H

Dato : 23-07-01 22:44

Hvad i al verden laver dette indlæg så her?
Det er jo ikke specielt server-relateret!
Mere multimedia-hjemme-sjov-halløj-orienteret, efter mit hovede..

--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Jakob-H - Jakob-H@softhome.net

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 23-07-01 22:58

> Hvad i al verden laver dette indlæg så her?

FTP, Mail og WWW var jo indblandet...

> Det er jo ikke specielt server-relateret!

Joooh...

> Mere multimedia-hjemme-sjov-halløj-orienteret, efter mit hovede..

Blandt andet...

// Søren

Fra : Henning

Dato : 24-07-01 09:13

>Hehe - ved ikke om du ikke har fulgt med - men det er ikke den vilde
>firmacomputer =) Det er kun til privat brug =)

Og private behøver ikke tage backup? De græder bare lidt mere
Hvis du endelig vil køre raid, så sæt dine to diske op i Raid 1 - det
er absolut ikke det samme som backup, men sikkerheden er lidt større.
Eller køb een mere, og kør Raid 5 på ialt 160G.

Henning

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 24-07-01 09:18

> Og private behøver ikke tage backup?

Det sagde jeg ikke (direkte . Men at en privat dagligt backer 160 gb op
syntes jeg lyder som lidt overkill...

> De græder bare lidt mere

Yes =)

> Hvis du endelig vil køre raid, så sæt dine to diske op i Raid 1 - det
> er absolut ikke det samme som backup, men sikkerheden er lidt større.
> Eller køb een mere, og kør Raid 5 på ialt 160G.

Det kan det board jeg har købt ikke...

// Søren

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 24-07-01 10:38

> Det kan det board jeg har købt ikke...

Så køb en Promise/Abit RAID ctrl ting.

/Dennis

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 24-07-01 10:41

> Så køb en Promise/Abit RAID ctrl ting.

Muligheden foreligger ...

Kunne jeg få jer til at lave en hurtig forklaring af RAID5 ?

// Søren

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-07-01 15:41

Hej "Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk>

>Kunne jeg få jer til at lave en hurtig forklaring af RAID5 ?

Kort fortalt.

Ved RAID-5 arbejder man med paritet. Givet du har N diske, så vil der
skrive en block paritet for hver N-1 blocke data. Denne paritet
spredes på alle diske aht. performance.

Controlleren kan genskabe en vilkårlig block udfra de N-1 resterende,
derved opnår du datasikkerhed, fordi du kan miste een disk, men du
mister også en disks kapacitet til paritet.

| data | | data | | paritet |
| paritet | | data | | data |
| data | | paritet | | data |

Man opnår højere hastighed ved RAID-5 (specielt med flere diske) fordi
man læser og skriver parallelt.

Derudover er google.com din ven.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 23-07-01 22:54

"Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk> writes:
> [...]
> Processor : 1Ghz Intel PIII (FCPGA)
> RAM : Kingston 256MB (ECC)
>
> Harddiske : 2x80gb Maxtor DiamondMax (I raid-0)

Du har postet til en server-nyhedsgruppe: Raid-0 er tåbeligt. Jeg
bruger det selv på min hjemme-arbejdsstation (der alligevel er
overdimensioneret), men enten betyder de få procents performace-fordel
ingenting, eller også har du penge at bruge på en Raid 0+1 (4 diske).

Og personligt køber jeg kun IBM. Fem år som sysadmin og ingen diske
mistet endnu.

> Grafikkort : ???? <--- hvad syntes i?

Jeg synes du skal købe et server-bundkort, der stort set altid har
grafik indbygget. Hvis du ikke har brug for et server-bundkort, så
køb et low-end desktop board, der har grafik indbygget. FTP over ADSL
er en 486-opgave.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 23-07-01 23:11

> [...]
> overdimensioneret), men enten betyder de få procents performace-fordel
> ingenting, eller også har du penge at bruge på en Raid 0+1 (4 diske).

Føler at folk er meget enige på det punkt =)

> Og personligt køber jeg kun IBM. Fem år som sysadmin og ingen diske
> mistet endnu.

Har heller ikke haft nogle problemer med IBM - vil lige prøve max...

> [...]
> grafik indbygget. Hvis du ikke har brug for et server-bundkort, så
> køb et low-end desktop board, der har grafik indbygget. FTP over ADSL

Tja - de koster en pæn slat - det er jo stadig ikke en firmaserver, men en
privat-server =) Desuden skal den andet end at hoste FTP/WWW...

Det er ikke en 486'ers opgave :)

// Søren

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-07-01 12:02

> [...]
> 4 : Brænde CD'er
> 5 : Styre elektriske installationer (lys og fiskene )
> 6 : Dele filer (FTP/LAN) og være web+mail-server

Har du overvejet flere puttere?
Det er altid godt at dele de forsk ting lidt ud

På arbejde (programmør) har fx altid min desktop og min bærbare til rådighed
af samme årsag

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 24-07-01 12:04

> Har du overvejet flere puttere?
> Det er altid godt at dele de forsk ting lidt ud

Tanken har strejfet mig - men vil gerne have det hele kørende på en - det er
en del mere pladsbesparende =)

> På arbejde (programmør) har fx altid min desktop og min bærbare til
rådighed
> af samme årsag

Tja - netop af den årsag bruger jeg også min laptop til arbejde og min
server til filer/musik/"fjernsyn" mv.

// Søren